Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM |
Üçüncü düzey |
GK 008 |
|
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NAİME ELCAN KAYNAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ FERİDE ACAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders ile öğrencilerin kişilerarası ilişkilerde etkili olan bireye, çevreye ve topluma ait özellikleri ve kişilerarası ilişkilerde önemli olan sözel ve sözel olmayan unsurları bilmeleri ve bunlara ilişkin farkındalık geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
• İnsanlar arası ilişkilerin tanımı ve sınıflandırılması;
• İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler);
• Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar);
• Gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkiler (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri);
• İnsanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörler; cinsiyet, cinsiyet rolleri ve kişilerarası ilişkiler;
• Kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma;
• İletişim ve iletişim hataları;
• Etkili iletişim becerileri;
• Kişilerarası problemler, çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımları;
• Kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkileri.
|
1- |
Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
|
2- |
İletişim Nedir? İnsanlarda İletişim: İnsan
|
3- |
İletişim Elemanları
|
4- |
Bir İletişim Süreci Olarak Öğretme-Öğrenme: sınıfta Öğretmenin amacı/ Sınıfta demokratik Ortam/ sınıfta katılım/ sınıfta otorite ve çatışma/ Empati kurma/ öğretmene öneriler/ öğrenci sorumluluğu
|
5- |
Şiddetsiz İletişim
|
6- |
Şiddetsiz İletişim
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Metinler Üzerinden İnsan kavramını tartışmak: EMİL ZOLA: Hayvanlaşan İnsan/ TOLSTOY: İnsan Ne İle Yaşar/ MARK TWAİN: İnsan Nedir?
|
9- |
Öğrenci Çalışmaları
|
10- |
Öğrenci Çalışmaları
|
11- |
Öğrenci Çalışmaları
|
12- |
Öğrenci Çalışmaları
|
13- |
Öğrenci Çalışmaları
|
14- |
Öğrenci Çalışmaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İnsan ilişkileri ve iletişime ilişkin kuramsal açıklamaları bilir
|
2- |
İnsan ilişkileri ve iletişime ilişkin kavram ve süreçleri bireysel-gelişimsel yaşam özelikleri üzerinden değerlendirir.
|
3- |
Farklı gelişimsel süreçler ve sosyal roller kapsamında iletişim süreçlerini değerlendirir.
|
4- |
Kişilerarası ilişki süreçlerinde kendini fark etmeye ve geliştirmeye isteklidir
|
5- |
Kişilerarası ilişki becerileri ile yardım becerileri arasındaki ilişkiyi açıklar
|
6- |
Mesleki ve kişisel eylem alanlarında etkili iletişim becerilerini kullanır
|
7- |
Kişilerarası ilişkilerde bireysel farklılıklara saygı duyar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
|
|
2- |
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
|
|
3- |
Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
5- |
Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
|
|
7- |
Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
|
|
8- |
Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
9- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
|
|
10- |
Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
|
|
12- |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
|
|
13- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
1
|
8
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
71
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
•ERGİN A. (2014), Eğitimde Etkili İletişim, Ank: Anı Yayıncılık
•ZILLIOĞLU, M.(1993), İletişim Nedir?, İst: Cem Yayınevi.
•USLUATA, A. (1991), İletişim, İst: İletişim Yayınları
•EVLİYAOĞLU, G.(1987), İletişim psikolojisi, Psikolojik İletişim, Ank: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları
DÖKMEN, Ü.(1994), Sanatta ve Günlük yaşamda İletişim çatışmaları ve Empati, İst: Sistem Yayıncılık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|