Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEŞTİRİ KURAMLARI |
İkinci düzey |
TDE 555 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Mümtaz Sarıçiçek
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek makale incelemesi.
|
Dersin amacı
|
Eleştiri kuramı kavramının öğretilmesi, belli başlı eleştiri kuramları hakkında bilgi sahibi olunması,edebi eserlere eleştirel yaklaşım becerisi geliştirilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Tarih boyunca Türk ve batı edebiyatlarında geliştirilmiş olan eleştiri kuramlarının incelenmesi.
|
1- |
Tenkit/eleştiri, edebî eleştiri, türleri, değer ölçüleri, tarihçe, kaynakça.
|
2- |
Türk ve Batı edebiyatlarında eleştiri kuramı çalışmaları.
|
3- |
Yansıtma kuramları.
|
4- |
Dış dünyaya ve topluma dönük eleştiri kuramları.
|
5- |
Anlatımcı eleştiri kuramları.
|
6- |
Sanatçıya dönük eleştiri kuramları.
|
7- |
Yeni eleştiri kuramı ve Rus biçimciliği.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Yapısalcılık.
|
10- |
Esere dönük eleştiri.
|
11- |
Okur merkezli eleştiri kuramları.
|
12- |
Psikoanalitik eleştiri.
|
13- |
Dilbilimsel eleştiri.
|
14- |
Hermeneutik.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tenkit/eleştiri, edebî eleştiri, türleri, değer ölçüleri, tarihçe ve kaynakça hakkında bilgi sahibi olunur.
|
2- |
Türk ve Batı edebiyatlarındaki eleştiri kuramı çalışmaları öğrenilir.
|
3- |
Yansıtma kuramı,dış dünyaya ve topluma dönük eleştiri kuramları, anlatımcı eleştiri kuramları, sanatçıya dönük eleştiri kuramları, yeni eleştiri kuramı, rus biçimciliği, yapısalcılık, esere dönük eleştiri kuramları, okur merkezli eleştiri kuramları, psikoanalitik, dilbilimsel eleştiri ve hermeneutik kuramları öğrenilir.
|
4- |
Yansıtma kuramlarının edebi metinler üzerinde uygulanmasını kavrar.
|
5- |
Esere dönük eleştiri kuramının metin üzerinde uygulanmasını kavrar.
|
6- |
Psikanalitik eleştiri kuramının edebi metinde uygulanmasını kavrar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
|
|
16- |
Akademik dünyayı tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
4
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı, Ayrıntı Yayınları, 1990 (Çev. Esen Tarım.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
2. Terry Eagleton, Eleştiri ve İdeoloji, İletişim Yayınları, 1985(Çev. Esen Tarım).
3. J.C. Carloni- J.C. Filloux, Eleştiri Kuramları, Multilingual, İstanbul 2000, (Çev. Tahsin Yücel).
4. T.S. Eliot, Edebiyat Üzerine Düşünceler, KTBY, Ankara 1983 (Çev. Sevim Kantarcıoğlu).
5.Ernest Fischer, Sanatın Gerekliliği, D Yayınevi, İstanbul 1968 (Çev. Cevat Çapan).
6. Rene Wellek- Austın Warren, Yazın Kuramı, Altın Kitaplar 1982, (Çev. Yurdannur Salman).
7. Ray Lİvingston, Geleneksel Edebiyat Teorisi, İnsan Yayınları, İstanbul 1998 (Çev. Necat Özdemiroğlu).
8. Tzvetan Todorov, Yazın Kuramı, Rus Biçimcilerinin Metinleri, YKY, 1995 (Çev. Mehmet- Sema Rıfat).
9. Suut Kemal Yetkin, Estetik Doktrinler, Bilgi yayınları, Ankara 1982.
10. Suut Kemal Yetkin, Denemeler, Türkiye İşbankası Yayınları, Ankara 1978.
11. Zeynel Kıran, Dilbilimi Akımları, Onur Yayınları, Ankara 1996.
12. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul 2001.
13. Türk Dili Dergisi, Eleştiri Özel Sayısı I-II, Türk Dil Kurumu Yayını, Şubat-Mart 1971.
|
|