Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EGZERSİZ BİYOKİMYASI |
Birinci düzey |
BSA 211 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, online, anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi
|
Dersin amacı
|
Vücudun ani ve sürekli fiziksel aktivitelerde metabolik ve biyokimyasal adaptasyonun açıklanması
|
Dersin tanımı
|
Vücudumuzun egzersize vermiş olduğu biyokimyasal cevaplar
|
1- |
Egzersiz biyokimyası ve temel kavramlar, metabolizmaya giriş
|
2- |
pH ve vücut tampon sistemleri
|
3- |
Karbonhidratlar ve karbonhidrat metabolizması, egzersizde karbonhidrat metabolizması
|
4- |
Proteinler ve protein metabolizması, egzersizde protein metabolizması
|
5- |
Lipidler ve lipid metabolizması, egzersizde lipid metabolizması
|
6- |
Enerji sistemleri ve biyoenerjetikler
|
7- |
Oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezi
|
8- |
Egzersiz sonrası toparlanma
|
9- |
Su, vücut sıvıları, egzersiz ve su dengesi
|
10- |
Kan ve egzersizde kan biyokimyası
|
11- |
Kas biyokimyası
|
12- |
Enzimler, egzersiz ve kas enzimleri
|
13- |
Egzersizde endokrin sistem
|
14- |
Egzersizde vitamin ve mineral metabolizması
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
--
|
18- |
--
|
19- |
--
|
20- |
--
|
1- |
Egzersiz biyokimyası kavramını ve tanımını açıklar
|
2- |
Karbonhidrat ve metabolizmasını açıklar
|
3- |
İnsan vücudunun temel biyokimyasal işleyişine örnek verebilir.
|
4- |
pH ve vücut tampon sistemlerini bilir.
|
5- |
Vücudun ani ve sürekli fiziksel aktivitelerde metabolik ve biyokimyasal adaptasyonu açıklar.
|
6- |
Substrat metabolizmasının, biyoenerjetiklerin, hormonal denge ve beslenme kriterlerinin egzersiz ile ilişkilerini açıklar.
|
7- |
Egzersiz sonrası toparlanmayı açıklar
|
8- |
Enerji metabolizması ve biyoenerjetikleri açıklar
|
9- |
Egzersizde hormonal cevapları açıklayabilir.
|
10- |
Egzersizde vitamin ve mineral metabolizmasını bilir
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, antrenörlükle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Eğitim almış olduğu uzmanlık alanında yeterli bilgi donanımına sahiptir.
|
|
4- |
Antrenörlük uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
|
|
5- |
Toplumsal ve bilimsel değerlere uygun hareket eder.
|
|
6- |
Diğer disiplinlerle işbirliği içerisinde çalışır.
|
|
7- |
Bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahiptir, etkin sunum yapabilen ve etkili iletişim
kurabilen bireyler yetiştirir.
|
|
8- |
Antrenörlük alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır.
|
|
9- |
Antrenörlük uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
|
|
10- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde antrenör yetiştirir.
|
|
11- |
Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili kullanır, alanı ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip
edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
7
|
49
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
4
|
8
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
122
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Paşaoğlu H, Günay M, Paşaoğlu, Ö, Keskin K. (2019) Egzersiz Biyokimyası: Spor Egzersiz, Sağlık:
İnsan Performansının Biyokimyasal Temelleri. Ankara: Gazi Kitapevi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
i.Peker, F.Ciloglu, S.Buruk, Z.Bulca, "Egzersiz Biyokimyası ve Obesite", Nobel Tip Kitabevi, (2000)
|
|