Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FARMASÖTİK BİYOTEKNOLOJİ |
Birinci düzey |
FBT 302 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÖKÇEN YUVALI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. GÖKÇEN YUVALI ÇELİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatma (interaktif), Power point ile sunum, soru-cevap tartışma yöntemleri kullanılarak teorik ders işlenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Farmasötik Biyoteknoloji ile ilgili kavramları anlayabilme ve Farmasötik Biyoteknolojide kullanılan teknolojilerin (Rekombinant DNA teknolojisi, Hibridoma teknolojisi vb) farmasötik alanlara uygulanması hakkında fikir sahibi olabilmenin sağlanması
|
Dersin tanımı
|
Farmasötik Biyoteknoloji, rekombinant DNA teknolojisi gibi modern biyoteknolojik yöntemlerle geleneksel farmasötik bilimlerin birleşimi sonucu ortaya çıkan yeni bir araştırma alanıdır.
|
1- |
Farmasötik biyoteknolojiye giriş; tanımlar ve amaçlar
|
2- |
Genler ve Genomlara Giriş;Prokaryotik ve Ökaryotik Hücre Yapıları, DNA, RNA, ve Gen
|
3- |
Genler ve Genomlara Giriş;DNA Replikasyonu, Protein Sentezi, Mutasyonlar ve Epigenetik
|
4- |
Rekombinant DNA Teknolojisi ve Genomik; Rekombinant DNA teknolojisi Ve DNA klonlamasına giriş
|
5- |
Rekombinant DNA Teknolojisi ve Genomik;Klonlama vektörleri ve rekombinant DNA teknolojisi teknikleri
|
6- |
Rekombinant DNA teknolojileri ve farmasötik alanda uygulanmaları; Rekombinant peptid ve proteinler: İnsülin
|
7- |
Rekombinant DNA teknolojileri ve farmasötik alanda uygulanmaları;Rekombinant peptid ve proteinler: Eritropoietin (EPO), antihemofilik faktör (faktör VIII) , alteplaz, süperoksit dismutaz (SOD), somatropin
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Rekombinant DNA teknolojileri ve farmasötik alanda uygulanmaları; Kanser tedavisinde kullanılan rekombinat peptid proteinler: koloni uyarıcı faktörler, interferonlar, interlökinler
|
10- |
Monoklonal antikorlar ;Monoklonal antikorların üretim teknolojileri; hibridoma teknolojisi ve faj-antijen teknolojisi
|
11- |
Monoklonal antikorlar;Günümüzde oluşturulan monoklonal antikor tipleri ve monoklonal antikorların tedavide kullanıldıklarındaki işleyiş yolları
|
12- |
Biyoteknolojik aşılar;Aşı türleri ve aşıların üretimleri.
|
13- |
Transgenik Hayvanlarda Üretilen Terapötik Proteinler;Terapötik protein elde etmek için transgenik hayvan oluşturmada kullanılan yöntemler: mikroenjeksiyon ve elektroporasyon
|
14- |
Farmasötik biyoteknoloji ürünlerine örnekler; Gelişmiş ülkelerde kullanımda olan ruhsatlandırılmış terapötik proteinler
|
15- |
Farmasötik biyoteknoloji ürünlerine örnekler; Terapötik proteinler açısından gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye''de durum
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
Bütünleme sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyoteknolojinin tarihi geçmişini ve günümüzdeki ilaç endüstrisindeki yeri ve önemini açıklar.
|
2- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücreleri karşılaştırarak farklılıklarını sıralar. Canlı organizmalarda kalıtsal genetik materyal olan DNA''nın yapısını, gen ve genom kavramlarını açıklar.
|
3- |
Transkripsiyon, gen ekspresyonu işlemlerini açıklar, farklı mutasyon tiplerini sıralar ve epigenom-epigenetik kavramlarını tanımlar.
|
4- |
Rekombinant DNA teknolojisinin genlerin klonlanmasında ve DNA''nın manipüle edilmesinde nasıl kullanılacağını açıklar.
|
5- |
Farklı tipte klonlama vektörlerinin özelliklerini ve uygulama alanlarını karşılaştırarak sıralar. Genlerin yapı, işlev ve ifadelerinde agaroz jel elektroforezi, PCR ve diğer moleküler tekniklerin kullanımını açıklar.
|
6- |
İnsülin üretim kaynaklarını sıralar, rekombinant DNA teknolojisi ile üretilen insan insülini üretim tekniğini açıklar, yarı sentetik ve biyo sentetik insan insülinlerini karşılaştırır.
|
7- |
Rekombinant DNA teknolojisi ile insana özgü biçimde ve endüstriyel ölçülerde elde edilebilen peptid protein terapötikleri tanımlar, avantaj ve dezavantajlarını açıklar.
|
8- |
İmmün sistem üzerinde etkileri oılan ve tümör tedavilerinde kullanılan rekombinant protein peptidleri sınıflandırarak, tanımlar.
|
9- |
Monoklonal antikor ve poliklonal antikorları kıyaslar, monoklonal antikor üretmede kullanılan hibrodoma teknolojisini açıklar ve daha güncel bir teknik olan faj-antikor teknolojisi ile arasındaki farkları karşılaştırır.
|
10- |
Monoklonal antikor tiplerini karşılaştırır, etki mekanizmalarını açıklar.
Mikroorganizmaların aşı üretimi ve geliştirilmesinde oynadığı rolü açıklar. Aşı hedeflerini sıralar. Rekombinant DNA aşılar ile (biyoteknolojik aşılar) klasik aşıları kıyaslar.
Transgenik hayvanların farmasötik proteinlerin üretiminde yer aldığını kavrar ve üretim yöntemlerini ve çeşitlerini güncel literatür bilgileri ile karşılaştırır.
Bu ülkelerde kullanıma sunulan terapötik proteinler innovatif ilaçlar olarak ilacı geliştiren firmalarca veya bu tür firmalardan lisans sahibi olan yerel firmalarca üretilip kullanıma sunulmasını tarihsel gelişimi bakımından örnek verir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
10
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
95
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Glick, B.R., Pasternak, J.J., Molecular Biotechnology, ASM Press, Washington, D.C., 1994. 2. Crommelin, D.J.A., Sindelar, R.D., Sindelar R, D., Pharmaceutical Biotechnology, Harwood Academic Publishers, Amsterdam, 1997 3. Zito, S.W., Pharmaceutical Biotechnology, Technomic Publishing CO., Inc., Lancaster, 1997
|
|