Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Hemşirelik > SAĞLIK DURUMUNDA BOZULMA VE HEMŞİRELİK MODÜL III
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAĞLIK DURUMUNDA BOZULMA VE HEMŞİRELİK MODÜL III Birinci düzey HEM 225 Zorunlu 4 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. TÜLAY BÜLBÜL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof.Dr. Meral Bayat Doç.Dr. Pınar Tekinsoy Kartın Doç.Dr. Özlem Ceyhan Doç.Dr. Tülay Bülbül Doç.Dr. Sevil Güler Dr.Öğr. Üyesi Mahmut EVLİ Dr. öğr.Üy. Nurcan Uzdil Dr.Öğr.Ü.Sema Çalapkorur Doç.Dr.Ayşe Kübra karaboğa Arslan Öğr.Gör.Dr.Nuray Caner
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş.Gör.Harun Özbey Arş.Gör.Ayser Erat Arş.Gör. Eda Albayrak
Dersin veriliş şekli Modüldeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Dersin teorik kısmı interaktif eğitim yöntemleri ile işlenmektedir. Uygulama kısmı ise klinik/sahada öğretim elemanı eşliğinde yürütülmektedir.
Dersin amacı Bu modül; öğrencilerin endokrin sistemi, Hipofiz bezi, Troid bezi, adrenal bez hastalıkları, Tip I ve Tip II diyabet gibi endokrin sistem hastalıkları, bu hastalıkların tedavisi ve hemşirelik bakımı, ilaç uygulamaları, beslenmesi, diyabetin gebe ve fetüs üzerine olan etkileri, çocuklarda dehidratasyon ve hemşirelik bakımı ve problemli hasta davranışlarını tanımlamaya yönelik bilgiler edinmesini amaçlamaktadır. Bu modülde öğrencilere teorik bilgi ve pratik beceriler kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Bu modül; Endokrin sistem fizik muayenesi ve tanı yöntemleri, Hipofiz bezi hastalıkları, Troid bezi hastalıkları, Adrenal bez hastalıkları, Tip I Diyabet, Tip II Diyabet, Diyabet ve Gebelik, Diyabette Beslenme, Çocuklarda dehidratasyon ve hemşirelik bakımı, Antitiroid ilaçlar, Kortikosteroidler, İnsulin ve oral antidiyabetik ilaçlar, Sıvı elektrolit tedavisinde kullanılan solüsyonlar, Problem hasta davranışları konularını içerir.

Dersin içeriği
1- Endokrin sistemi fizik muayenesi Endokrin sistem hastalıklarında tanı yöntemleri
2- Hipofiz bezi hastalıkları ve hemşirelik bakımı
3- Troid ve paratroid bezi hastalıkları ve hemşirelik bakımı
4- Tip I Diyabet
5- Tip II Diyabet
6- Diyabet ve Gebelik
7- Adrenal bez hastalıkları ve hemşirelik bakımı
8- Diyabette beslenme
9- Ara sınav
10- -Antitiroid ilaçlar, kemik metabolizmasını etkileyen ilaçlar -Kortikosteroidler insülin ve oral antidiyabetik ilaçlar -Hipotalamus ve hipofiz hormon preparatları -Sıvı elektrolit tedavisinde kullanılan solüsyonlar
11- Çocuklarda dehidratasyon ve hemşirelik bakımı
12- Problemli Hasta Davranışları
13- Klinik uygulama
14- Klinik uygulama
15- Klinik uygulama
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Endokrin sistem muayene ve tanılama yöntemlerini açıklar.
2- Endokrin sistem hastalığı bulunan bireye bakım verir.
3- Diyabetli gebenin bakımını planlar.
4- Tip 1 Diabetes Mellitus’lu çocuğun bakımını planlar.
5- Dehidratasyonu olan çocuğun bakımını planlar.
6- Hasta-hemşire ilişkisinde güçlük yaratan hasta davranışlarını tanımlar ve gerekli hemşirelik girişimlerini uygular.
7- Endokrin sistem farmakolojisini, ilaç etki mekanizmaları, terapötik kullanım, advers ilaç reaksiyonları ve klinik endikasyonlar üzerinden açıklar.
8- Endokrin sistem ilaç etkileşimlerini saptar ve çözüm üretme becerisi kazanır.
9- Diyabetli hastaların beslenme tedavisini açıklar.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2- Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3- Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4- Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5- Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6- Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7- Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8- Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9- Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11- Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 1 42 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 4 24
Ödevler 3 4 12
Sunum / Seminer hazırlama 3 1 3
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 4 5 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 21 63
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 8 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     207
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2004.
Yardımcı Kaynaklar 2. Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2014. 3. Guyton A, Hall J. Tıbbi Fizyoloji. Çavuşoğlu H. (Çev.Ed.) Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2001. 4. Berkow R. (Ed.) The Merck Manuel. Pekus R.M.(Çev.Ed.) Merk Yayıncılık, 14. Baskı, İstanbul, 2002. 5. İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S.(Ed.) İç Hastalıkları. Güneş Kitabevi, Ankara, 2003. 6. Yazıcı H, Hamuryudan V, Sonsuz A. Cerrahpaşa İç Hastalıkları. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2005. 7. Erdil F, Elbaş Ö.N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Aydoğdu ofset, Ankara, 2001 8. Edt., Conk, Başbakkal, Bal Yılmaz, Bolışık, Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2013, Ankara, ss; 486-510. 9. Çavuşoğlu H. “Çocuk Sağlığı Hemşireliği”Cilt 2, Sistem Ofset, 2010 10. Wong DL., Whaley & Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 6. Edition, Mosby Inc. 2007

Ders ile ilgili dosyalar