Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. TÜLAY BÜLBÜL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Meral Bayat
Doç.Dr. Pınar Tekinsoy Kartın
Doç.Dr. Özlem Ceyhan
Doç.Dr. Tülay Bülbül
Doç.Dr. Sevil Güler
Dr.Öğr. Üyesi Mahmut EVLİ
Dr. öğr.Üy. Nurcan Uzdil
Dr.Öğr.Ü.Sema Çalapkorur
Doç.Dr.Ayşe Kübra karaboğa Arslan
Öğr.Gör.Dr.Nuray Caner
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör.Harun Özbey
Arş.Gör.Ayser Erat
Arş.Gör. Eda Albayrak
|
Dersin veriliş şekli
|
Modüldeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Dersin teorik kısmı interaktif eğitim yöntemleri ile işlenmektedir. Uygulama kısmı ise klinik/sahada öğretim elemanı eşliğinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu modül; öğrencilerin endokrin sistemi, Hipofiz bezi, Troid bezi, adrenal bez hastalıkları, Tip I ve Tip II diyabet gibi endokrin sistem hastalıkları, bu hastalıkların tedavisi ve hemşirelik bakımı, ilaç uygulamaları, beslenmesi, diyabetin gebe ve fetüs üzerine olan etkileri, çocuklarda dehidratasyon ve hemşirelik bakımı ve problemli hasta davranışlarını tanımlamaya yönelik bilgiler edinmesini amaçlamaktadır. Bu modülde öğrencilere teorik bilgi ve pratik beceriler kazandırmak amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu modül; Endokrin sistem fizik muayenesi ve tanı yöntemleri, Hipofiz bezi hastalıkları, Troid bezi hastalıkları, Adrenal bez hastalıkları, Tip I Diyabet, Tip II Diyabet, Diyabet ve Gebelik, Diyabette Beslenme, Çocuklarda dehidratasyon ve hemşirelik bakımı, Antitiroid ilaçlar, Kortikosteroidler, İnsulin ve oral antidiyabetik ilaçlar, Sıvı elektrolit tedavisinde kullanılan solüsyonlar, Problem hasta davranışları konularını içerir.
|
1- |
Endokrin sistemi fizik muayenesi
Endokrin sistem hastalıklarında tanı yöntemleri
|
2- |
Hipofiz bezi hastalıkları ve hemşirelik bakımı
|
3- |
Troid ve paratroid bezi hastalıkları ve hemşirelik bakımı
|
4- |
Tip I Diyabet
|
5- |
Tip II Diyabet
|
6- |
Diyabet ve Gebelik
|
7- |
Adrenal bez hastalıkları ve hemşirelik bakımı
|
8- |
Diyabette beslenme
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
-Antitiroid ilaçlar, kemik metabolizmasını etkileyen ilaçlar
-Kortikosteroidler insülin ve oral antidiyabetik ilaçlar
-Hipotalamus ve hipofiz hormon preparatları
-Sıvı elektrolit tedavisinde kullanılan solüsyonlar
|
11- |
Çocuklarda dehidratasyon ve hemşirelik bakımı
|
12- |
Problemli Hasta Davranışları
|
13- |
Klinik uygulama
|
14- |
Klinik uygulama
|
15- |
Klinik uygulama
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Endokrin sistem muayene ve tanılama yöntemlerini açıklar.
|
2- |
Endokrin sistem hastalığı bulunan bireye bakım verir.
|
3- |
Diyabetli gebenin bakımını planlar.
|
4- |
Tip 1 Diabetes Mellitus’lu çocuğun bakımını planlar.
|
5- |
Dehidratasyonu olan çocuğun bakımını planlar.
|
6- |
Hasta-hemşire ilişkisinde güçlük yaratan hasta davranışlarını tanımlar ve gerekli hemşirelik girişimlerini uygular.
|
7- |
Endokrin sistem farmakolojisini, ilaç etki mekanizmaları, terapötik kullanım, advers ilaç reaksiyonları ve klinik endikasyonlar üzerinden açıklar.
|
8- |
Endokrin sistem ilaç etkileşimlerini saptar ve çözüm üretme becerisi kazanır.
|
9- |
Diyabetli hastaların beslenme tedavisini açıklar.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
1
|
42
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
4
|
24
|
Ödevler
|
3
|
4
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
1
|
3
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
5
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
3
|
21
|
63
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
8
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
207
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
2. Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2014.
3. Guyton A, Hall J. Tıbbi Fizyoloji. Çavuşoğlu H. (Çev.Ed.) Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2001.
4. Berkow R. (Ed.) The Merck Manuel. Pekus R.M.(Çev.Ed.) Merk Yayıncılık, 14. Baskı, İstanbul, 2002.
5. İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S.(Ed.) İç Hastalıkları. Güneş Kitabevi, Ankara, 2003.
6. Yazıcı H, Hamuryudan V, Sonsuz A. Cerrahpaşa İç Hastalıkları. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2005.
7. Erdil F, Elbaş Ö.N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Aydoğdu ofset, Ankara, 2001
8. Edt., Conk, Başbakkal, Bal Yılmaz, Bolışık, Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2013, Ankara, ss; 486-510.
9. Çavuşoğlu H. “Çocuk Sağlığı Hemşireliği”Cilt 2, Sistem Ofset, 2010
10. Wong DL., Whaley & Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 6. Edition, Mosby Inc. 2007
|
|