Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sosyal Bilgiler Öğretmenliği > BESLENME VE SAĞLIK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BESLENME VE SAĞLIK Birinci düzey GK 002 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUSTAFA HAMALOSMANOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA HAMALOSMANOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrencilerin, bundan sonraki öğretmenlik mesleğinde ve özel yaşamında ihtiyaç duyacağı beslenme, sağlık bilgisi ve İlkyardım yöntemlerinin bilgi ve becerilerinin kazandırılması.
Dersin tanımı Genel besin ve beslenme kuralları ile sağlık bilgisi ve ilkyardım uygulamalarını öğrenir

Dersin içeriği
1- Doğal ve sağlıklı beslenme, Obezite ile mücadele, gıda katkı maddeleri, sağlıklı yaşam ve egzersiz, büyüme ve gelişme
2- Sağlık bilgisi ve ilkyardımın tanımı, amacı, sağlıkla ilgili gelişmeler,Sağlıklı cinsel yaşam,bağımlılıkla mücadele,Trafik ve genel kuralları, Enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma,
3- Sindirim Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
4- Solunum Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
5- Dolaşım Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
6- Boşaltım Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
7- İskelet Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
8- Kas Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
9- Sinir Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
10- Endokrin Sitemi ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri.
11- Duyu organları ile ilgili hastalıklar ve yapılabilecek ilkyardım teknikleri
12- İlkyardım, tanımı, amacı, yaralanma, donma, yanık, güneş çarpması,
13- Zehirlenme, boğulma, kırık çıkıklar, solunum ve kalp durmasında ilkyardım.
14- Hasta Hakları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Besin ve beslenmenin ne demek olduğunu, sağlıklı beslenmenin kurallarını öğrenir. Gıda katkı maddeleri hakkında bilgi sahibi olur.
2- Sağlık tanımını öğrenir ve sağlıklı yaşam için gerekli egzersizleri öğrenir. Obezite ile mücadele hakkında bilgi sahibi olur.
3- Sağlık alanındaki yeni gelişmelerden haberdar olur.
4- Sağlıklı büyüme ve gelişme için gerekli olanları öğrenir. Sağlıklı cinsel yaşam hakkında bilgi sahibi olur.
5- Bağımlılığın ne olduğunu, çeşitlerini ve nasıl mücadele edileceğini kavrar.
6- Sık rastlanan hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu hastalıklara karşı alınacak önlemleri öğrenir.
7- Vücudun genel bakımı ve enfeksiyonlardan korunmayı, sağlıklı yaşamın ne demek olduğunu kavrar.
8- Genel trafik kuralları ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Afetlerin neden, sonuç ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur. Temel ilkyardım bilgisine sahip olur.
10- Hasta haklarının neler olduğunu bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2- Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3- Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4- Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5- Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6- Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7- Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8- Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9- Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10- Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11- Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12- Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13- Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14- Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15- Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19- Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 7 1 7
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 1 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders kitabı kullanılmayacaktır.
Yardımcı Kaynaklar Çakır, M.,"Sağlık ve Trafik eğitimi", Nobel Yayınları, 2004, Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar