Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİ ISLAHI |
Birinci düzey |
TAB 401 |
Zorunlu |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SATI UZUN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SATI UZUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Onur OKUMUŞ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrenciye bitki ıslahının önemini, amaçlarını, kendine ve yabancı tozlaşan bitkilerde seleksiyon, melezleme, geriye melezleme, türler ve cinsler arası melezleme gibi ıslah yöntemleri konusunda teorik bilgiler kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Yetiştiricilerin ve tüketicilerin taleplerine uygun yeni çeşitlerin geliştirilmesinde uygulanan ıslah yöntemleri anlatılmaktadır.
|
1- |
Bitki ıslahına giriş
|
2- |
Üreme sistemleri
|
3- |
Karakterlerin genetik mekanizmaları
|
4- |
Karakterlerin genetik mekanizmaları
|
5- |
Kısırlık ve uyuşmazlıklar
|
6- |
Melez gücü (heterosis)
|
7- |
Kendine döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Introdüksiyon, seleksiyon
|
8- |
Kendine döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Melezleme
|
9- |
Yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Seleksiyon, melezleme
|
10- |
Yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Hibrit çeşitler, tekrarlamalı seleksiyon
|
11- |
Yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Sentetik çeşit ıslahı
|
12- |
Mutasyon ıslahı
|
13- |
Poliploidi ıslahı
|
14- |
Transgenik bitkiler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Islah programlarının uygulanmasında bitkilerin üreme tarzlarının etkisini kavrar
|
2- |
Bitki ıslahında bitkisel gen kaynaklarının önemini kavrar
|
3- |
Kendine veya yabancı tozlaşan bitkilerde seleksiyon programlarını oluşturabilir
|
4- |
Kendine veya yabancı tozlaşan bitkilerde melezleme ıslahında kullanılacak anaçların seçimini yapabilir ve ıslah sürecini programlayabilir.
|
5- |
Hibrit ıslahı konusunda bilgi sahibi olur.
|
6- |
Mutasyon ıslahını bilir.
|
7- |
Poliploidi kavramını bilir.
|
8- |
Poliploidi ıslahı programı oluşturur.
|
9- |
Transgenik bitkiler hakkında bilgi sahibi olur
|
10- |
---
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
7- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
12- |
Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
2
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
1
|
1
|
1
|
Arazi çalışması
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Şehirali, S. ve Özgen, M., 2010. Bitki Islahı. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Yay. No. 1582, Ders Kitabı No. 534, A.Ü. Basımevi, Ankara, 270 s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sleper, D.A. and Poehlman, D.A., 2006. Breeding Field Crops. Blackwell Publihing, State Avenue, Ames, Iowa,USA, p. 424.
Brown, J. and Caligari, P., 1988. An Introduction to Plant Breeding. Blackwell Publishing, State Avenue, Iowo, USA, p. 209.
Chahal, G.S. and Gosal, S.S., 2002. Principles and Procedures of Plant Breeding. Alpha Scientific Int., Ltd., Pangbourne RG8 8UT, UK, P. 604.
Taji, A., Kumar, P. and Lakshmanan, P., 2002. In Vitro Plant Breeding. Food Products Press, New York, London, Oxford, p. 166.
|
Ders ile ilgili dosyalar
|
|
İndir
| | Ders ile ilgili dosyalara akademik veri sistemi üzerinden ulaşılabilir |
|
İndir
| | Ders ile ilgili dosyalara akademik veri sistemi üzerinden ulaşılabilir |
|
|