Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SICAK İKLİM TAHILLARI |
Birinci düzey |
TAB 308 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HAMDİ ÖZAKTAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HAMDİ ÖZAKTAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik+Uygulama
|
Dersin amacı
|
Bu dersi alan Tarla Bitkileri Bölümü öğrencilerine sıcak iklim tahılları grubuna giren tahılların (mısır, çeltik ve darılar) ekonomik önemi, taksonomisi, morfoloji ve fizyolojisi, adaptasyonu, kültürü ve ıslahı konularında pratikte kullanabilecekleri gerekli bilgi ve deneyimi kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sıcak iklim tahılları grubu kapsamındaki tüm tahıl cinsleri hakkında yukarıda belirtilen konular dahilinde lisans eğitimi seviyesinde teorik ve uygulamalı bilgiler verilmektedir.
|
1- |
Tahılların gruplandırılması, sıcak iklim tahıllarının Dünya ve ülkemizdeki önemi
|
2- |
Mısırın ekonomik önemi, kökeni ve taksonomisi, morfolojisi, mısır varyeteleri ve bu varyetelerin özellikleri
|
3- |
Mısırın adaptasyonu, iklim istekleri, toprak istekleri, mısırın kültürü; münavebe, tohum yatağı hazırlığı, ekim, gübreleme, bakım
|
4- |
Mısırın hasat ve harmanı. Mısır ve yan ürünlerin değerlendirilmesi. Mısırın hastalık ve zararlıları
|
5- |
Mısırın ıslahı, mısırda uygulanan ıslah yöntemleri, melez azmanlığı, hibrit mısır ıslahı
|
6- |
Çeltiğin ekonomik önemi, kökeni, filogenetiği, taksonomisi, morfolojisi, Türkiyede yetiştirilen yerli ve yabancı orijinli çeltik çeşitleri
|
7- |
Çeltiğin adaptasyonu; iklim ve toprak istekleri. Çeltiğin kültürü; ekim nöbeti, toprak hazırlama, tohumluk, tohumluğun ekime hazırlanması, ekim, bakımı
|
8- |
Çeltiğin hasat ve harmanı, kurutma, çeltiğin pirince işlenmesi, pirinç ve yan ürünlerin değerlendirilmesi
|
9- |
Çeltik hastalık ve zararlıları, çeltik ıslahı
|
10- |
Darıların ekonomik önemi, Dünya ve Türkiyede darı ekiliş, üretim ve verimi. Darı ekiliş ve üretiminin bölgelere göre dağılımı
|
11- |
Kocadarının kökeni, taksonomisi, morfolojisi, adaptasyonu, kültürü, kocadarı ve yan ürünlerinin değerlendirilmesi, kocadarı hastalık ve zararlıları, kocadarı ıslahı
|
12- |
Kumdarının taksonomisi ve filogenetiği, morfolojisi, adaptasyonu, kültürü, hastalık ve zararlıları, kumdarı ıslahı
|
13- |
Cindarının tarihçesi, yayılışı, filogenetiği ve taksonomisi, morfolojisi. Cindarı adaptasyonu, kültürü hastalık ve zararlıları, ıslahı
|
14- |
Kuşyeminin ekonomik önemi, kökeni,filogenetiği, taksonomisi, morfolojisi, adaptasyonu ve kültürü ve ıslahı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sıcak iklim tahılları içerisinde yer alan tahıl cinslerini morfolojik olarak tanıyabilir
bu bitkilerin, fizyolojileri, çiçek yapıları, döllenme biyolojileri ve ıslahı konusunda temel düzeyde bilgi birikimine sahip olur
|
2- |
Sıcak iklim tahıllarının kullanım durumu, dünya ve ülkemiz tarımındaki yeri ve önemini kavrar.
|
3- |
Yetiştirme amacına , kullanım durumuna, uygulanan tarım sistemine ve ekolojik bölgelere göre bu bitkilere ait en uygun yetiştirme tekniklerini öğrenir.
|
4- |
Sıcak iklim tahıllarına has önemli hastalık ve zararlıları ayırt edebilir, bunlarla ilgili etkin mücadele yolları konusunda fikir sahibi olur
|
5- |
Ders kapsamında kazanılan bilgi ve deneyim sayesinde sıcak iklim tahıllarının bir yöredeki verimlilik sorunlarını tespit edebilir, bu sorunlara pratik ve uygulanabilir çözüm önerileri sunar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
7- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
12- |
Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
91
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kün, E., 1995. Sıcak İklim Tahılları. Ankara Üniv. Ziraat Fakültesi Ders Kitapları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Güncel bilgilerin yer aldığı kendi hazırladığımız ders notları ve bu notlara ait sunuları
|
|