Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HABER KAMERAMANLIĞI |
Birinci düzey |
GAZ348 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ KADİR MACİT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. KADİR MACİT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans-Uygulama
|
Dersin amacı
|
Televizyon haberciliği alanında kamera ve ışık ile ilgili genel kuramsal ve teknik bilgilerin, temel kavramların ve terminolojinin tanımlanmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Kamuoyunun bilgilendirilmesi amacıyla ulusal ve uluslararası ekonomik, siyasal, kültürel, sportif ve toplumsal olayların, savaşların ve doğa olaylarının yerinde izlendiği, izlenen olayların inisiyatif kullanılarak görüntülendiği, görüntülerin estetik ve sanatsal anlayış da yansıtılarak meslek etiği ve habercilik kurallarına bağlı kalınarak çekildiği, görüntülerin en kısa sürede dünya kamuoyuna aktarılmasının sağlandığı meslek dalı.
|
1- |
Giriş
|
2- |
Haber kameramanlığı üzerine giriş niteliğinde kuramsal bilgiler.
|
3- |
TV stüdyolarının tanıtımı, stüdyo çalışanları hakkında genel bilgi. Stüdyo kameralarının çalışma prensipleri.
|
4- |
Haber Kameramanlarının çalışma prensipleri.
|
5- |
Işık. Stüdyoda temel aydınlatma ve temel özellikleri.
|
6- |
Işık kaynaklarının türleri ve tanıtımı ve renk ısısı
|
7- |
Alan derinliği, lüxmetre ve pozometre kullanımı.
|
8- |
Kamera türleri, video bant ve film formatları, yayın sistemleri. Dış çekim.
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
Kamera (ENG) aksesuarları ve yardımcı unsurların tanıtımı. Akü türleri.
|
11- |
Haber amaçlı kullanılan ENG türü betacam cameraların tanıtımı (objektif, bakaç, diyafram, filtreler, w/b/b.
|
12- |
Uygulama: Haber Video Çekimi
|
13- |
Uygulama: Haber Video Çekimi
|
14- |
Uygulama: Haber Video Çekimi
|
15- |
Uygulama: Haber Video Çekimi
|
16- |
Uygulama: Haber Video Çekimi
|
17- |
Uygulama: Haber Video Çekimi
|
18- |
Haber Videolarının değerlendirilmesi
|
19- |
Haber Videolarının değerlendirilmesi
|
20- |
FİNAL SINAVI
|
1- |
Elektronik görüntüde görüntünün oluşumunu tanımlayabilecektir. Kamerada objektif, ışık, alan derinliği ve pozlama arasındaki ilişkiyi açıklar. Haber toplama sürecinden tüketimine televizyon yapım zincirini tanımlar. Kamera ve ışık ile ilgili teknolojileri temel düzeyde kullanabilecektir. Kamera ve aksesuarlarını temel düzeyde kullanır.
|
2- |
Haber kameramanlığı içeriğindeki estetik, ideolojik ve teknik temel farklılıkları tanımlar.
|
3- |
Haber türlerini tanımlar.
|
4- |
Haber yapım sınırlılıklarını açıklar
|
5- |
Haber yapım sürecini sıralar.
|
6- |
Haber kameramanlığı ile ilgili temel kamera ve ışık terminolojisini tanımlayabilecektir.
|
7- |
Haber kamerası, ışık malzemesi ile ilgili terminolojileri tanımlar.
|
8- |
Haber kameramanlığı alanında temel farklılıkları ve benzerlikleri açıklayabilecektir.
|
9- |
Kamera türleri ve yayın formatlarını tanımlar
|
10- |
Objektif, ışık ve ses ile ilgili temel terminolojileri tanımlar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
20
|
2
|
40
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
2
|
2
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
96
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Parsa, Seyide. Televizyon Haberciliği ve Kuramları, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, İzmir, 1993. *Kılıç Levent. Televizyon Haber Programlarında Yapım Yönetim, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 223, Eskişehir, 1987.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
*Özkanal, Berrin. (1998) Televizyon Haber programlarında Gerçekliğin Sunumu, Kurgu, Temmuz 1998, Sayı 5.
|
|