Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Hemşirelik > HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA I Birinci düzey HEM 304 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkce
Koordinatör DOÇ. DR. PINAR TEKİNSOY KARTIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın, Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Özdemir
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör.Dr. Gülseren Maraş, Arş.Gör. Ayser Döner, Arş. Gör. Seda Akutay, Arş. Gör. Hilal Kahraman, Arş. Gör. Eda Albayrak, Arş. Gör. Handan Topan, Arş. Gör. Türkan Ülker, Arş. Gör. Nurseli Soylu, Arş. Gör. Harun Özbey, Arş. Gör. Halil Kalaycı.
Dersin veriliş şekli Anlatım, Makale Tartışması, Grup çalışması
Dersin amacı Öğrenciye, etken, insan ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimin neden- sonuç ilişkilerini araştırmaya, araştırmaya ilişkin kavramlar, araştırma problemi, yöntemi, veri, veri toplama ve analiz yöntemleri, bilimsel yazım kuralları, araştırma etiği ile toplumun sağlığını koruyucu ve yükseltici önlemleri planlamaya ilişkin bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar.
Dersin tanımı Bu ders hemşirelikte araştırmanın önemi, bilimsel bir araştırmada konunun belirlenmesi ve araştırmanın yürütülmesi için yöntem bölümünün oluşturulmasına ilişkin bilgilerin kazanılmasını sağlar.

Dersin içeriği
1- Bilim, bilimsel yöntem ve aşamaları
2- Hemşirelik ve bilimsel yaklaşım
3- Literatür tarama ve inceleme
4- Araştırma süreci ve konu seçimi, problem tanımı. Araştırma amacı, araştırma sorularının oluşturulması
5- Hipotezler ve sınırlılıklar
6- Nicel araştırma tasarımları
7- Araştırma tasarımları, tasarımlarla ilgili önemli bazı kavramlar
8- Nicel araştırma tasarımları, tasarımlarla ilgili önemli bazı kavramlar
9- Deneysel olmayan araştırma tasarımları
10- Deneysel araştırma tasarımları
11- Örnekleme, örnekleme süreci ve örnekleme ile ilgili temel kavramlar Örnekleme yöntemleri, olasılıklı örnekleme yöntemleri
12- Olasılıksız örnekleme yöntemleri, örneklem büyüklüğü, güç analizi.
13- Veri toplama yöntem ve araçları. Gözlem yöntemi, biyofizyolojik yöntemler ri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. Geçerlik yöntemleri, kültürlerarası ölçek uyarlaması
14- Veri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. Geçerlik yöntemleri, kültürlerarası ölçek uyarlaması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hemşirelikte araştırmanın önemini açıklayabilme
2- Araştırma yöntemlerini açıklayabilme
3- Literatür tarama ve inceleme aşamalarını açıklabilme
4- Nicel araştırma tasarımlarını açıklayabilme
5- Nicel araştırma raporunu araştırma tasarımı yönünden kritik edebilme
6- Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme yöntemlerini sıralayabilme
7- Hemşirelik araştırmalarında kullanılan temel veri toplama yöntemlerini tanımlayabilme
8- Hemşirelikle ilgili sorunları bilimsel araştırıma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2- Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3- Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4- Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5- Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6- Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7- Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8- Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9- Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11- Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 3 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. Hemşirelikte Araştırma, Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevi, 3. Baskı, İstanbul, 2018 2.Padem H, Göksu A, Konaklı Z. Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı. International Burch University, 2012 3.Tezcan, S. “Epidemiyoloji”. Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Ed: Çağatay Güler; Levent Akın). 1.bs. Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi. Ankara 2006 4.Yıldırım A., Şimşek H., “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 8. Baskı, Ankara, 2011 5.Erefe İ (edit). Hemşirelikte Araştırma İlke, Süreç ve Yöntemleri.Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği-HEMAR-GE.İstanbul, 2002
Yardımcı Kaynaklar 1. Tanrıören A. “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Anı yayıncılık, 2. baskı, Ankar 2. Ulusal ve Uluslararası düzeyde yayınlanan güncel süreli yayınlar.

Ders ile ilgili dosyalar