Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA I |
Birinci düzey |
HEM 304 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkce
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. PINAR TEKİNSOY KARTIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın, Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Özdemir
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör.Dr. Gülseren Maraş, Arş.Gör. Ayser Döner, Arş. Gör. Seda Akutay, Arş. Gör. Hilal Kahraman, Arş. Gör. Eda Albayrak, Arş. Gör. Handan Topan, Arş. Gör. Türkan Ülker, Arş. Gör. Nurseli Soylu, Arş. Gör. Harun Özbey, Arş. Gör. Halil Kalaycı.
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Makale Tartışması, Grup çalışması
|
Dersin amacı
|
Öğrenciye, etken, insan ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimin neden- sonuç ilişkilerini araştırmaya, araştırmaya ilişkin kavramlar, araştırma problemi, yöntemi, veri, veri toplama ve analiz yöntemleri, bilimsel yazım kuralları, araştırma etiği ile toplumun sağlığını koruyucu ve yükseltici önlemleri planlamaya ilişkin bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders hemşirelikte araştırmanın önemi, bilimsel bir araştırmada konunun belirlenmesi ve araştırmanın yürütülmesi için yöntem bölümünün oluşturulmasına ilişkin bilgilerin kazanılmasını sağlar.
|
1- |
Bilim, bilimsel yöntem ve aşamaları
|
2- |
Hemşirelik ve bilimsel yaklaşım
|
3- |
Literatür tarama ve inceleme
|
4- |
Araştırma süreci ve konu seçimi, problem tanımı. Araştırma amacı, araştırma sorularının oluşturulması
|
5- |
Hipotezler ve sınırlılıklar
|
6- |
Nicel araştırma tasarımları
|
7- |
Araştırma tasarımları, tasarımlarla ilgili önemli bazı kavramlar
|
8- |
Nicel araştırma tasarımları, tasarımlarla ilgili önemli bazı kavramlar
|
9- |
Deneysel olmayan araştırma tasarımları
|
10- |
Deneysel araştırma tasarımları
|
11- |
Örnekleme, örnekleme süreci ve örnekleme ile ilgili temel kavramlar
Örnekleme yöntemleri, olasılıklı örnekleme yöntemleri
|
12- |
Olasılıksız örnekleme yöntemleri, örneklem büyüklüğü, güç analizi.
|
13- |
Veri toplama yöntem ve araçları. Gözlem yöntemi, biyofizyolojik yöntemler
ri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. Geçerlik yöntemleri, kültürlerarası ölçek uyarlaması
|
14- |
Veri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. Geçerlik yöntemleri, kültürlerarası ölçek uyarlaması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hemşirelikte araştırmanın önemini açıklayabilme
|
2- |
Araştırma yöntemlerini açıklayabilme
|
3- |
Literatür tarama ve inceleme aşamalarını açıklabilme
|
4- |
Nicel araştırma tasarımlarını açıklayabilme
|
5- |
Nicel araştırma raporunu araştırma tasarımı yönünden kritik edebilme
|
6- |
Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme yöntemlerini sıralayabilme
|
7- |
Hemşirelik araştırmalarında kullanılan temel veri toplama yöntemlerini tanımlayabilme
|
8- |
Hemşirelikle ilgili sorunları bilimsel araştırıma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
3
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
14
|
1
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. Hemşirelikte Araştırma, Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevi, 3. Baskı, İstanbul, 2018
2.Padem H, Göksu A, Konaklı Z. Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı. International Burch University, 2012
3.Tezcan, S. “Epidemiyoloji”. Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Ed: Çağatay Güler; Levent Akın). 1.bs. Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi. Ankara 2006
4.Yıldırım A., Şimşek H., “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 8. Baskı, Ankara, 2011
5.Erefe İ (edit). Hemşirelikte Araştırma İlke, Süreç ve Yöntemleri.Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği-HEMAR-GE.İstanbul, 2002
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Tanrıören A. “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Anı yayıncılık, 2. baskı, Ankar
2. Ulusal ve Uluslararası düzeyde yayınlanan güncel süreli yayınlar.
|
|