Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ |
Birinci düzey |
İPFP664 |
Seçmeli |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETMEN OSMAN CİNGÖZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Süleyman Akyürek Prof.Dr. Mehmet Korkmaz
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler yüze yüze ve aktif öğretim yöntemleri ile işlenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin öğretim ilke ve yöntemleri konusundaki teorileri, modelleri, strateji ve teknikleri tanıması ve bunlarla ilgili beceri kazanmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders öğrencilerin öğretim ilke, süreç ve yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını öngörmektedir.
|
1- |
Öğretimle ilgili temel kavramlar (öğrenme-öğretme- öğretim vb. )
|
2- |
Öğretim Sürecinin Aşamaları
|
3- |
Öğretim İlkeleri
|
4- |
Öğrenme İlkeleri
|
5- |
Eğitimde Planlama ve Plan yapma ilkeleri
|
6- |
Amaçlar ve eğitim yöntemleri ile ilişkisi
|
7- |
Muhteva ve eğitim yöntemleri ile ilişkisi
|
8- |
Öğretim modelleri
|
9- |
Öğretim Stratejileri
|
10- |
Exam
|
11- |
Sunuş stratejisi ve anlatım yöntemi
|
12- |
Buluş stratejisi Soru cevap yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
|
13- |
Araştırma inceleme stratrjisi, tartışma yöntemleri
|
14- |
Çeşitli öğretim teknikleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğretim ve öğrenme arasındaki ilişkiyi gerekçeleriyle, öğrenme ve öğretim sürecinin ilkelerini örneklerle açıklar.
|
2- |
Öğretim planlarının özellikleri açıklar.
|
3- |
İlkelerine uygun öğretim planları hazırlar.
|
4- |
Öğretim kuramlarını ve aralarındaki farkları; öğrenme kuramları ile öğretim kuramları arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
5- |
Öğretim stratejilerini, öğrenme stratejileri ile öğretim stratejileri arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
6- |
Öğrenme ve öğretme stillerini açıklar.
|
7- |
Öğretim ve öğrenme stratejilerinin özelliklerini açıklar.
|
8- |
Öğretim Strateji, Yöntem ve Teknikleri arasındaki ilişkiyi örnekleriyle açıklar.
|
9- |
Öğretim konusuna uygun yöntem ve teknikleri seçer.
|
10- |
Öğrenme ve öğretme kuramlarının eğitim açısından doğurgularını değerlendirir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ahmet Doğanay, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Pegem A Yay., Ankara 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Nuray Senemoğlu; Kuramdan Uygulamaya Gelişim, Öğrenme ve Öğretme, Gazi Kitabevi, Ankara, 2000.
2. Mehmet Taşdemir-Muhsin Hesapçıoğlu, Öğretim ilke ve Yöntemleri, Nobel Yay. Ankara
3. Bilal Duman, Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Süreç Temelli Öğretim, Anı Yay., Ankara.
4. Veysel Sönmez, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Anı Yay. Ankara, 2007.
|
|