Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Birinci düzey İPFP664 Seçmeli 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETMEN OSMAN CİNGÖZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Süleyman Akyürek Prof.Dr. Mehmet Korkmaz
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Dersler yüze yüze ve aktif öğretim yöntemleri ile işlenmektedir.
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilerin öğretim ilke ve yöntemleri konusundaki teorileri, modelleri, strateji ve teknikleri tanıması ve bunlarla ilgili beceri kazanmasıdır.
Dersin tanımı Bu ders öğrencilerin öğretim ilke, süreç ve yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını öngörmektedir.

Dersin içeriği
1- Öğretimle ilgili temel kavramlar (öğrenme-öğretme- öğretim vb. )
2- Öğretim Sürecinin Aşamaları
3- Öğretim İlkeleri
4- Öğrenme İlkeleri
5- Eğitimde Planlama ve Plan yapma ilkeleri
6- Amaçlar ve eğitim yöntemleri ile ilişkisi
7- Muhteva ve eğitim yöntemleri ile ilişkisi
8- Öğretim modelleri
9- Öğretim Stratejileri
10- Exam
11- Sunuş stratejisi ve anlatım yöntemi
12- Buluş stratejisi Soru cevap yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi
13- Araştırma inceleme stratrjisi, tartışma yöntemleri
14- Çeşitli öğretim teknikleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğretim ve öğrenme arasındaki ilişkiyi gerekçeleriyle, öğrenme ve öğretim sürecinin ilkelerini örneklerle açıklar.
2- Öğretim planlarının özellikleri açıklar.
3- İlkelerine uygun öğretim planları hazırlar.
4- Öğretim kuramlarını ve aralarındaki farkları; öğrenme kuramları ile öğretim kuramları arasındaki ilişkiyi açıklar.
5- Öğretim stratejilerini, öğrenme stratejileri ile öğretim stratejileri arasındaki ilişkiyi açıklar.
6- Öğrenme ve öğretme stillerini açıklar.
7- Öğretim ve öğrenme stratejilerinin özelliklerini açıklar.
8- Öğretim Strateji, Yöntem ve Teknikleri arasındaki ilişkiyi örnekleriyle açıklar.
9- Öğretim konusuna uygun yöntem ve teknikleri seçer.
10- Öğrenme ve öğretme kuramlarının eğitim açısından doğurgularını değerlendirir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ahmet Doğanay, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Pegem A Yay., Ankara 2011.
Yardımcı Kaynaklar 1. Nuray Senemoğlu; Kuramdan Uygulamaya Gelişim, Öğrenme ve Öğretme, Gazi Kitabevi, Ankara, 2000. 2. Mehmet Taşdemir-Muhsin Hesapçıoğlu, Öğretim ilke ve Yöntemleri, Nobel Yay. Ankara 3. Bilal Duman, Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Süreç Temelli Öğretim, Anı Yay., Ankara. 4. Veysel Sönmez, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Anı Yay. Ankara, 2007.

Ders ile ilgili dosyalar