Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
STAJ |
Birinci düzey |
STJ 402 |
Zorunlu |
8 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EBRU UZUNHİSARCIKLI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. DR. KÜBRA UZUN, ARŞ. GÖR. Burak KIRILMAZ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yataklı hastanelerin servis bölümlerinde serviste görevli klinik eczacılar ve/veya doktorlar tarafından eğitim verilmektedir.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerimizin klinik eczacılığının en temel konuları hakkında eğitmek ve onları meslek yaşamlarına hazırlamak.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, 4. sınıf yaz dönemi içinde uygulamalı olarak klinik eczacılık bilgileri staj yapılan birimlerde verilmektedir.
|
1- |
Klinik eczacılık uzmanlık alanları ve tanımları.
|
2- |
Hasta profili oluşturma.
|
3- |
Klinik eczacının ilaç danışmanlığındaki rolü.
|
4- |
Hasta eğitiminde klinik eczacının rolü.
|
5- |
İlaç etkileşimlerinin önlenmesinde klinik eczacının rolü.
|
6- |
Sıklıkla karşılaşılan geçimsizlikler ve çözüm önerileri.
|
7- |
Parenteral çözeltilerin hazırlanmasında klinik eczacının amacı ve yeri.
|
8- |
İlaç güvenliği, yüksek riskli ilaçlar, ismi/ambalajı benzer ilaçlar,narkotik ve psikotrop ilaçlar
|
9- |
Klinik farmakokinetik ve ilacın izlenmesi (terapötik indeksi dar/toksik etki potansiyeli yüksek ilaçlar).
|
10- |
İlaçların saklanması (ısı ve nem koşulları, ışıkta bozulan ilaçlar.
|
11- |
Klinik eczacılık uzmanlık alanları ve tanımları.
|
12- |
Tez dozlu ilaç dağıtım sistemleri.
|
13- |
Staj süresince karşılaşılan ilaç etkileşim örnekleri.
|
14- |
İlk yardım.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Klinik eczacılığın tanımını yapar. Klinik eczacılık tarihçesi hakkında araştırma yapar. Klinik eczacılık eğitimi hakkında araştırma yapar. Klinik eczacılık uzmanlık alanları hakkında danışmanlık yapar.
|
2- |
Hasta ile etkili iletişim kurma metotlarını bilir ve uygular.
Hastalara ilaç konusunda danışmanlık yapma bilgi ve becerisine sahiptir.
Klinik eczacının hasta eğitimindeki yerini kavrar, yazılı olarak açıklar.
|
3- |
Staj yapılan kurumda hasta eğitimini ve yapılabilecek yenilikleri (antibiyotik kullanımı, kronik hastalıklarda kullanılan ilaçlar vb.) belirler ve uygular.Staj süresince hasta eğitimi konusunda uygulama örneklerini hazırlar ve danışmanlık yapar.
|
4- |
Farmasötik geçimsizliklere karşı çözüm odaklı bilgi ve beceriye sahiptir.
Farmakokinetik izlemi yapılması gereken ilaçlar hakkında gerekli takibi yapar.İlaç danışmanlığı yapılırken yararlanılabilecek kaynaklardan faydalanır.
|
5- |
İlaç etkileşimlerinin önlenmesinde klinik eczacının rolü hakkında bilgi sahibi olur. İlaç etkileşimlerine karşı hastaları ve hekimlere bilgi verir. İlaç etkileşmelerine danışmanlık yapılırken yararlanılabilecek kaynaklardan faydalanır.
|
6- |
Parenteral çözeltilerin hazırlanmasında klinik eczacının amacı ve yerini kavrar ve açıklar.
Parenteral çözeltilerin hazırlanmasında sıklıkla karşılaşılan geçimsizlikleri tespit eder ve değerlendirir.
Parenteral çözeltilerde karşılaşılan geçimsizlikler hakkında çözüm önerileri sunar.
|
7- |
Eczaneden servise transfer olan ilaçların saklanma koşulları (ısı ve nem koşulları, ışıkta bozulan ilaçlar, yüksek riskli ilaçlar, ismi/ambalajı benzer ilaçlar, narkotik ve psikotrop ilaçlar) hakkında bilgi sahibi olur ve yönlendirme yapar.
|
8- |
Tek dozlu ilaç dağıtım sistemleri hakkında ve staj yapılan kurumun ilaç dağıtım sistemi hakkında bilgi sahibi olur.
Miad takibi ile zayiatın önlenmesinde klinik eczacının rolü ve yapılabilecek yenilikleri belirler ve çözüm önerileri sunar.
Böcek sokması, hayvan ısırması, ilaç alerjileri, ilaç zehirlenmeleri, ilaç yan etkileri, akut astım krizi, hipoglisemi koması ve hipertansiyon krizinde ilk yardım ilaçları ile ilgili bilgi sahibi olur ve uygulama örneklerini hazırlar.
|
9- |
İlaç kullanımından önce, kullanım esnasında ve kullanımdan sonra yapılması gereken genel ve özel uyarılar hakkında danışmanlık yapar.
Bir ilaç formunun seçilerek kullanımı hakkında örnek bir hasta eğitim broşürünün hazırlar ve sunar.
|
10- |
İlkyardımın uygulamaları hakkında bilgi verir. Hastalara etik kurallar çerçevesinde sağlık danışmanlığı yapar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
7
|
98
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
127
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Tıbbi Farmakoloji kitabı, Oğuz Kayaalp 2.Vademecum ilaç rehberi 3.Türk Farmakopesi 4.Tıbbi Formüler kitabı 5.Rx media farma programı
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yok
|
|