Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VAROLUŞSAL DİN FELSEFELERİ |
Birinci düzey |
FDB802 |
Seçmeli |
8 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULLAH AKGÜL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Abdullah AKGÜL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin, varoluşçuluğun temel kavramlarını ve din felsefesiyle olan ilişkisini kavramalarını amaçlar. Ders, farklı filozofların varoluşçu düşüncelerini analiz ederek, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine ve modern din felsefesindeki varoluşçu yaklaşımları değerlendirmelerine katkıda bulunmayı hedefler.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, varoluşçuluk düşüncesi çerçevesinde din felsefesinin temel problemlerini ele almaktadır. Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, Sartre ve Jaspers gibi filozofların düşüncelerine odaklanarak, Tanrı, insan, özgürlük, ölüm ve anlam gibi konuların varoluşçu perspektiften nasıl değerlendirildiğini inceler.
|
1- |
Giriş: Tarihsel Arka Plan
|
2- |
Günümüz Din ve Felsefe Anlayışları
|
3- |
Günümüz Din ve Felsefe Anlayışları
|
4- |
Varlık, Varoluş ve Varoluşçuluk
|
5- |
Varlık, Varoluş ve Varoluşçuluk
|
6- |
Varlık, Varoluş ve Varoluşçuluk
|
7- |
Varoluşsal Din Felsefesinin Yeri ve Önemi
|
8- |
Varoluşçu Felsefi Yaklaşımın Temel Nitelikleri
|
9- |
Varoluşun Kurucu Unsurları: Dünyada Olmak
|
10- |
Varoluşun Kurucu Unsurları: Özgürlük
|
11- |
Varoluşun Kurucu Unsurları: Sosyal-Oluş
|
12- |
Varoluşun Kurucu Unsurları: Fanilik
|
13- |
Varoluşun Kurucu Unsurları: Hissi Varoluş
|
14- |
Varoluşun Kurucu Unsurları: Kalbi-Ruhani Varoluş
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Varoluşçuluğun temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar.
|
2- |
Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, Sartre ve Jaspers gibi filozofların din felsefesiyle ilişkili görüşlerini analiz edebilir.
|
3- |
Varoluşçuluk ile geleneksel din felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırarak farklılıklarını ve benzerliklerini değerlendirebilir.
|
4- |
Varoluş, varlık ve varoluşçuluk arasındaki ilişkileri açıklayabilir.
|
5- |
Dini fenomenlerin varoluşçu bir yorumunu yapabilir.
|
6- |
Tanrı, insan, özgürlük, ölüm ve anlam gibi temel meseleleri varoluşçu perspektiften ele alarak yorumlayabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
71
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Varoluşsal Din Felsefesine Giriş, Ramazan ERTÜRK
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, David WEST
|
|