Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > OSMANLICA I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLICA I Birinci düzey TAR 141 Zorunlu 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ÖZEN TOK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUHİTTİN KAPANŞAHİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Tarih bölümü öğrencilerinin araştırmalarda kullanmak üzere ihtiyaç duydukları Osmanlıca belgeleri okumaya yardımcı olacak bir derstir. Bu derste özellikle ileride görecekleri metinlerin alt yapısı oluşturulmaya çalışılacaktır.
Dersin tanımı Tarih bölümü öğrencilerinin araştırmalarda kullanmak üzere ihtiyaç duydukları Osmanlıca belgeleri okumaya yardımcı olacak bir derstir.

Dersin içeriği
1- Arapça harfler
2- Arapça harflerin başta, ortada ve sonda yazılışları
3- Türkçe kelimelerin yazılışı
4- Köklerin Yazılışı
5- Köklerin Yazılışı - Osmanlıca metin okuma
6- Vokallerin yazılışı - Osmanlıca metin okuma
7- Eklerin yazılışı - Osmanlıca metin okuma
8- Eklerin yazılışı - Osmanlıca metin okuma
9- ARASINAV
10- Ebced Hesabı - Osmanlıca metin okuma
11- Arapça kelimeler - Osmanlıca metin okuma
12- Fiil ve kelime çeşitleri - Osmanlıca metin okuma
13- Arapça Vezinler - Osmanlıca metin okuma
14- Sülasi Semai Mastarlar - Osmanlıca metin okuma
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Osmanlıca harflerinin her durumunu tanır ve okur.
2- Osmanlıca matbu metinleri okur.
3- Osmanlıca yazmaya başlar.
4- Arapça ve Farsça bazı kuralları öğrenir.
5- Tarihi belgelerde kullanılan ifadeleri ve kelimeleri anlayabilir.
6- Tarihte kullanılan sayı ve rakamları öğrenir.
7- Sözlük kullanmasını öğrenir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     160
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı •Muharrem Ergin; Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1995.
Yardımcı Kaynaklar •Hayati Develi; Osmanlı Türkçesi Kılavuzu, Kesit Yayınları, İstanbul 2008. •Yılmaz Kurt, , Osmanlıca Dersleri, Cilt. 1 2, Akçağ Yayınları, İstanbul. •Ferit Develioğlu , Osmanlıca Türkçe Sözlük, Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara 1998. •Şemseddin Sami, Kamus-i Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul 1996.

Ders ile ilgili dosyalar