Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ SEMA SERİM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi. Sema SERİM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Tasarımın ve mimari tasarım nesnesinin gerekçelerinin okunması ve bu gerekçelere ilişkin kuramsal çerçevenin çözümlenmesi.
|
Dersin tanımı
|
Tasarımın gerekçelerinin olumsallığı çerçevesinde biçim ve mekanın, kullanımın, doğal ve kültürel verilerin, fiziksel çevrenin ve yapım araçlarının tasarım için gerekçe olarak değerlendirilmesi.
4. HAFTA
mimari elemanların ve yapısal uzlaşımların dekonstüksiyonu
5. HAFTA
gerekçe olarak bağlam, bölgeselcilik,
eleştirel bölgeselcilik
tasarım yöntemleri-
kari yormaka
6. HAFTA
gerekçe olarak kentsel ve binasal veriler
bağlam olarak kent; imç, ssk, milli reasürans
7. HAFTA
gerekçe olarak kentsel ve binasal veriler
konjoktürel olan ve metropol, tafuri
8. HAFTA
temsil mi?
9. HAFTA
ödev anlatımları ve tartışma
10. HAFTA
ödev anlatımları ve tartışma
11. HAFTA
ödev anlatımları ve tartışma
12. HAFTA
nasıl yapılır? nasıl çözümlenir/yorumlanır?
The Siza School
The Georges Pompidou Center
13. HAFTA
güncel mimarlıklar; sunflower seeds, storefront; süreç, kent, toplumsal olan; bir yeniden değerlendirme
14. HAFTA
güncel mimarlıklar; nieto sobejano
|
1- |
dersin tanıtımı
|
2- |
tasarım gerekçelerinin olumsallığı (zorunsuzluğu)
Steven Holl
bir eşleniklik ilişkisi olarak biçim ve mekan
|
3- |
tasarımın gerekçelerinin okunması
tasarımın en olağan sayılan gerekçesi olarak doğa ve doğal olan
The Elements of Modern Architecture
|
4- |
tasarımın gerekçelerinin okunması
8 House
|
5- |
tasarım gerekçelerinin sanat yapıtları ve diğer
mimarlık dışı ürinler üzerinden okunması (sunflower seeds, serpentin pavillions, storefront)
|
6- |
sınava konu edilecek örneklerin değerlendirilmesi
|
7- |
gerekçe olarak kentsel ve yapısal veriler
bağlam olarak kent (imç, ssk, milli reasürans), konjoktürel olan ve metropol, tafuri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
temsilin ikincilliği, soyutluğu, maddesel olanla ilişkiselliği
|
10- |
gerekçe olarak bağlam, bölgeselcilik,
eleştirel bölgeselcilik
|
11- |
tasarım yöntemleri-
kari yormaka
|
12- |
nasıl yapılır? nasıl çözümlenir/yorumlanır?
The Siza School
The Georges Pompidou Center
|
13- |
güncel mimarlıklar; nieto sobejano
|
14- |
güncel mimarlıklar; sunflower seeds, storefront, nieto sobejano
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
tasarımın nedenselliği üzerine düşünme refleksinin geliştirilmesi
|
2- |
tasarımın nedenselliğinin durum bağımlı olmasının ve olumsallığının farklı tasarım alanlarında ve mimari tasarımda açık seçikleştirilmesi
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
1
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
65
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Christopher Alexander, S. Ishikawa, M. Silverstein, 1977, A Pattern Language, Oxford University Press, New York.
Christopher Alexander, 1965, A City Is Not A Tree, Architectural Forum, Vol 122, No 1, Nisan, 58-62 (I. Bölüm), Vol 122, No 2, Mayıs.
Reyner Banham, 1976, Megastructure, Thames and Hudson, London
Leonardo Benevolo, 1981, Modern Mimarlığın Tarihi I. Cilt Sanayi Devrimi, Çevre Yayınları, İstanbul.
A. Colquhoun, 1990, Mimari Eleştiri Yazıları, çev. A. Cenkizkan, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, Ankara.
J. R. William Curtis, 1996, Modern Architecture since 1900, Phaidon Press, NY.
Robert Fishman, 1982, Urban Utopias in the Twentieth Century, The MIT Press, Cambridge.
K. Frampton, 2007, Modern Architecture, Thames & Hudson, London.
K. Michael Hays, 1998, Architecture Theory since 1968, The MIT Press, Cambridge
Jane Jacobs, 1994, The Death and Life of Great American Cities, Penguin Books, NY.
Donlyn Lyndon, C. W. Moore, 1994, Chambers for a Memory Palace, The MIT Press, Cambridge.
Rem Koolhaas, 1994, Delirious New York, 010 Publishers, Rotterdam.
Aykut Köksal, 1994, Zorunlu Çoğulluk, ATT Yayınları, İstanbul.
Le Corbusier, 1999, Bir Mimarlığa Doğru, YKY, İstanbul.
Lars Lerup, 2000, After the City, The MIT Press, Cambridge.
Pérez-Gomez, A., 1983. Architecture and the Crisis of Modern Science, The MIT Press, Cambridge.
N. Pevsner, 1991, Pioneers of Modern Design, Penguin, London.
Aldo Rossi, 2003, Şehrin Mimarisi, Kanat Kitap, İstanbul.
Colin Rowe, F. Koetter, 1984, Collage City, The MIT Press, Cambridge.
Robert Venturi, S. Izenour, D. S. Brown, 1993, Las Vegas’ın Öğrettikleri, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, Ankara.
|
|