Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARI HASTALIKLARI |
Üçüncü düzey |
3.1.07 |
|
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Öğrenci temel bilimler derslerini almış olmalı.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ZUHAL ÖNDER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Zuhal ÖNDER, Prof. Dr. Abdullah İNCİ, Prof. Dr. Alparslan YILDIRIM, Prof. Dr. Önder DÜZLÜ, Doç. Dr. Arif ÇİLOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Gamze YETİŞMİŞ, Öğr. Gör. Dr. Sadullah USLU, Prof. Dr. Fuat AYDIN, Prof. Dr. Kadir Semih GÜMÜŞSOY, Prof. Dr. Seçil ABAY, Dr. Öğr. Üyesi Emre Karakaya, Doç. Dr. Ayşe GENÇAY GÖKSU, Dr. Öğr. Üyesi İbrahim SÖZDUTMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Özgür GÜRAN, Öğr. Gör. Dr. Sadullah USLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online
|
Dersin amacı
|
Bal arısının biyolojik özellikleri, bal arılarının hastalıkları ve hastalıkları meydana getiren etkenlerin tanısı, tedavi yolları ve bal arılarının hastalıklardan korunması
|
Dersin tanımı
|
Bal arısının biyolojik özellikleri, bal arılarının hastalıkları ve hastalıkları meydana getiren etkenlerin tanısı, tedavi yolları ve bal arılarının hastalıklardan korunması konularını içeren derstir.
|
1- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi ve beceri kazanımlarının vurgulanması, -Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması
PRATİK: Uygulama dersleri kapsamında; laboratuvarda çalışma prensipleri ve işletme ziyaretleri esnasında uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve alınması gereken önlemler konusunda bilgi aktarımı. Uygulama derslerinde not tutulması, logbookların tamamlanması ve ders takibinin öneminin vurgulanması
|
2- |
Teorik: Bal arılarının Protozoon hastalıkları
Pratik: Arıcılık İşletmelerine Ziyaret-Arı hastalıklarından korunma kapsamında yerinde öğrenme ve pratik kazanımı
|
3- |
Teorik: Bal arılarının Protozoon hastalıkları
Pratik: Arıcılık İşletmelerine Ziyaret-Arı hastalıklarından korunma kapsamında yerinde öğrenme ve pratik kazanımı
|
4- |
Teorik: Bal arısının ektoparazitleri, Arthropod hastalıkları
Pratik: Arıcılık İşletmelerine Ziyaret-Arı hastalıklarından korunma kapsamında yerinde öğrenme ve pratik kazanımı
|
5- |
Teorik: Bal arısının ektoparazitleri, Arthropod hastalıkları
Pratik: Paraziter Hastalıkların Teşhisi
|
6- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi, beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. Arıların Bakteriyel Hastalıklarına İlişkin Genel Bilgiler-Giriş. / PRATİK: Mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik-kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı.
|
7- |
TEORİK: Arıların Bakteriyel Hastalıkları (Amerikan Yavru Çürüklüğü ve Avrupa Yavru Çürüklüğü) / PRATİK: Arıların Bakteriyel Hastalıklarının (Amerikan Yavru Çürüklüğü ve Avrupa Yavru Çürüklüğü’nün) Teşhisi
|
8- |
TEORİK: Arıların Bakteriyel Hastalıkları (Septisemi Hastalığı, Kabuklu Larva Hastalığı, Spiroplasmosis ve Diğer İnfeksiyonlar) / PRATİK: Arıların Bakteriyel Hastalıklarının (Septisemi Hastalığı, Kabuklu Larva Hastalığı, Spiroplasmosis ve Diğer İnfeksiyonların) Teşhisi
|
9- |
TEORİK: Arıların Mantar Hastalıkları (Kireç Hastalığı-Chalkbrood ve Bettsia alvei İnfeksiyonları ) / PRATİK: Arıların Mantar Hastalıklarının (Kireç Hastalığı-Chalkbrood ve Bettsia alvei İnfeksiyonlarının) Teşhisi
|
10- |
TEORİK: Arıların Mantar Hastalıkları (Taş Çürüklüğü-Stonebrood, Diğer Mantar ve Maya İnfeksiyonları) / PRATİK: Arıların Mantar Hastalıklarının (Taş Çürüklüğü-Stonebrood, Diğer Mantar ve Maya İnfeksiyonlarının) Teşhisi
|
11- |
Teorik: Deforme kanat hastalığı virüsü enfeksyonları
Pratik: Viral hastalıklar için arılarda örnekleme yöntemleri
|
12- |
Teorik: Sacbrood virus enfeksyonları
Pratik: Arı viral hastalıklarının PCR yöntemleriyle teşhisi
|
13- |
Teorik: Chronic bee paralysis virus enfeksyonları
Pratik: Arı viral hastalıklarının PCR yöntemleriyle teşhisi
|
14- |
Teorik: Black queen cell virus, Filamentous Virus enfeksyonları
Pratik: VArı viral hastalıklarının Real time PCR yöntemleriyle teşhisi
|
15- |
Teorik: Israeli acute paralysis virus, Kashmir bee virus enfeksyonları
Pratik: Arı viral hastalıklarının Real time PCR yöntemleriyle teşhisi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Arı hastalıklarının teşhis ve tedavisi ve arı hastalıkları ile ilgili kontrol programları önerebilecektir.
|
2- |
kovan muayenesi yapar ve anemnezini alır hale gelip, kovandan tekniğine uygun numune alıp laboratuvara gönderir hale gelecektir
|
3- |
Arı hastalıklarını sağaltabilecektir
|
4- |
Türkiye’de bal arılarında bulunan hastalıkların tanısını koyabilecektir
|
5- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının etiyolojisi ve epidemiyolojisi ile ilgili bilgiler edinir.
|
6- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının klinik bulgularını kavrar.
|
7- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının tanısında kullanılacak uygun laboratuvar tanı yöntemlerini bilir ve uygulayabilir
|
8- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının laboratuvar teşhisini (kültürel yoklama, moleküler analizler vb.) öğrenir ve uygulayabilir.
|
9- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının koruma ve mücadele yöntemleri ile ilgili temel prensipleri öğrenir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans yeterliklerine ek olarak, diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının moleküler düzeydeki kompozisyonları, hastalık etyolojisi, tedavi yöntemleri ve hastalığın yaygınlık ve korunma yöntemleri ile ilgili bilgilerini güncel ve ileri düzeyde değerlendirilebilir ve alanlar arasında ilişki kurabilir.
|
|
2- |
Lisans düzeyinden farklı olarak özgün ve spesifik konular hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
3- |
Diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının hastalıklarının teşhis ve tedavisi ile ilgili gerekli araç ve ekipman ile materyal bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Alanında bilim ve teknolojiye yenilik getirme koşuluyla araştırma yetisi kazanır
|
|
5- |
Bilim alanında yeni bir tedavi yöntemi geliştirebilir, özgün bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslar arası alanlarda, alanı ile ilgili makale yayınlayabilir.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili materyal ve teknikleri kullanabilir ve proje geliştirebilir.
|
|
9- |
Ulusal, uluslar arası ve disiplinler arası çalışmalarda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurabilir. Meslek grubunu temsil edebilir.
|
|
10- |
Akademik ve profesyonel anlamda bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri hastasına aktarabilir ve hasta tedavisini en üst seviyede tamamlar.
|
|
11- |
Genel etik kurallarına uygun davranır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
2
|
30
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Root, A.I. (1954). ABC and XYZ of Bee Culture. The A. I. Root Company, Medına, Ohıo. 2.Karaer, Z. K. (2000). Özel Ders Notları 3.Pohl, F. (1995).Bienenkrankheiten Diagnose und Behandlung. Deustcher Landvvirtschaftsverlag Gmb
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İnternet
|
|