Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARI HASTALIKLARI |
Birinci düzey |
3.1.07 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Öğrenci temel bilimler derslerini almış olmalı.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ZUHAL ÖNDER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Zuhal ÖNDER, Prof. Dr. Abdullah İNCİ, Prof. Dr. Alparslan YILDIRIM, Prof. Dr. Önder DÜZLÜ, Doç. Dr. Arif ÇİLOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Gamze YETİŞMİŞ, Öğr. Gör. Dr. Sadullah USLU, Prof. Dr. Fuat AYDIN, Prof. Dr. Kadir Semih GÜMÜŞSOY, Prof. Dr. Seçil ABAY, Dr. Öğr. Üyesi Emre Karakaya, Doç. Dr. Ayşe GENÇAY GÖKSU, Dr. Öğr. Üyesi İbrahim SÖZDUTMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Özgür GÜRAN, Öğr. Gör. Dr. Sadullah USLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online
|
Dersin amacı
|
Bal arısının biyolojik özellikleri, bal arılarının hastalıkları ve hastalıkları meydana getiren etkenlerin tanısı, tedavi yolları ve bal arılarının hastalıklardan korunması
|
Dersin tanımı
|
Bal arısının biyolojik özellikleri, bal arılarının hastalıkları ve hastalıkları meydana getiren etkenlerin tanısı, tedavi yolları ve bal arılarının hastalıklardan korunması konularını içeren derstir.
|
1- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi ve beceri kazanımlarının vurgulanması, -Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması
PRATİK: Uygulama dersleri kapsamında; laboratuvarda çalışma prensipleri ve işletme ziyaretleri esnasında uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve alınması gereken önlemler konusunda bilgi aktarımı. Uygulama derslerinde not tutulması, logbookların tamamlanması ve ders takibinin öneminin vurgulanması
|
2- |
Teorik: Bal arılarının Protozoon hastalıkları
Pratik: Arıcılık İşletmelerine Ziyaret-Arı hastalıklarından korunma kapsamında yerinde öğrenme ve pratik kazanımı
|
3- |
Teorik: Bal arılarının Protozoon hastalıkları
Pratik: Arıcılık İşletmelerine Ziyaret-Arı hastalıklarından korunma kapsamında yerinde öğrenme ve pratik kazanımı
|
4- |
Teorik: Bal arısının ektoparazitleri, Arthropod hastalıkları
Pratik: Arıcılık İşletmelerine Ziyaret-Arı hastalıklarından korunma kapsamında yerinde öğrenme ve pratik kazanımı
|
5- |
Teorik: Bal arısının ektoparazitleri, Arthropod hastalıkları
Pratik: Paraziter Hastalıkların Teşhisi
|
6- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi, beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. Arıların Bakteriyel Hastalıklarına İlişkin Genel Bilgiler-Giriş. / PRATİK: Mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik-kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı.
|
7- |
TEORİK: Arıların Bakteriyel Hastalıkları (Amerikan Yavru Çürüklüğü ve Avrupa Yavru Çürüklüğü) / PRATİK: Arıların Bakteriyel Hastalıklarının (Amerikan Yavru Çürüklüğü ve Avrupa Yavru Çürüklüğü’nün) Teşhisi
|
8- |
TEORİK: Arıların Bakteriyel Hastalıkları (Septisemi Hastalığı, Kabuklu Larva Hastalığı, Spiroplasmosis ve Diğer İnfeksiyonlar) / PRATİK: Arıların Bakteriyel Hastalıklarının (Septisemi Hastalığı, Kabuklu Larva Hastalığı, Spiroplasmosis ve Diğer İnfeksiyonların) Teşhisi
|
9- |
TEORİK: Arıların Mantar Hastalıkları (Kireç Hastalığı-Chalkbrood ve Bettsia alvei İnfeksiyonları ) / PRATİK: Arıların Mantar Hastalıklarının (Kireç Hastalığı-Chalkbrood ve Bettsia alvei İnfeksiyonlarının) Teşhisi
|
10- |
TEORİK: Arıların Mantar Hastalıkları (Taş Çürüklüğü-Stonebrood, Diğer Mantar ve Maya İnfeksiyonları) / PRATİK: Arıların Mantar Hastalıklarının (Taş Çürüklüğü-Stonebrood, Diğer Mantar ve Maya İnfeksiyonlarının) Teşhisi
|
11- |
Teorik: Deforme kanat hastalığı virüsü enfeksyonları
Pratik: Viral hastalıklar için arılarda örnekleme yöntemleri
|
12- |
Teorik: Sacbrood virus enfeksyonları
Pratik: Arı viral hastalıklarının PCR yöntemleriyle teşhisi
|
13- |
Teorik: Chronic bee paralysis virus enfeksyonları
Pratik: Arı viral hastalıklarının PCR yöntemleriyle teşhisi
|
14- |
Teorik: Black queen cell virus, Filamentous Virus enfeksyonları
Pratik: VArı viral hastalıklarının Real time PCR yöntemleriyle teşhisi
|
15- |
Teorik: Israeli acute paralysis virus, Kashmir bee virus enfeksyonları
Pratik: Arı viral hastalıklarının Real time PCR yöntemleriyle teşhisi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Arı hastalıklarının teşhis ve tedavisi ve arı hastalıkları ile ilgili kontrol programları önerebilecektir.
|
2- |
kovan muayenesi yapar ve anemnezini alır hale gelip, kovandan tekniğine uygun numune alıp laboratuvara gönderir hale gelecektir
|
3- |
Arı hastalıklarını sağaltabilecektir
|
4- |
Türkiye’de bal arılarında bulunan hastalıkların tanısını koyabilecektir
|
5- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının etiyolojisi ve epidemiyolojisi ile ilgili bilgiler edinir.
|
6- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının klinik bulgularını kavrar.
|
7- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının tanısında kullanılacak uygun laboratuvar tanı yöntemlerini bilir ve uygulayabilir
|
8- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının laboratuvar teşhisini (kültürel yoklama, moleküler analizler vb.) öğrenir ve uygulayabilir.
|
9- |
Arılarda görülen bakteriyel ve mantar infeksiyonlarının koruma ve mücadele yöntemleri ile ilgili temel prensipleri öğrenir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
|
|
3- |
Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
|
|
4- |
Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
|
|
5- |
Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
|
|
6- |
Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
|
|
7- |
İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
|
|
8- |
İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
|
|
9- |
Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
|
|
10- |
Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
|
|
11- |
Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
|
|
12- |
Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
|
|
13- |
Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
|
|
14- |
Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
|
|
15- |
Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
|
|
17- |
Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
|
|
18- |
Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
|
|
19- |
Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
|
|
20- |
Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
|
|
21- |
Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
|
|
22- |
Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
|
|
23- |
Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
|
|
24- |
Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
|
|
25- |
Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
|
|
26- |
Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
|
|
27- |
Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
|
|
28- |
İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
|
|
29- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
|
|
30- |
İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
|
|
31- |
Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
|
|
32- |
Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
|
|
33- |
Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
|
|
34- |
Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
|
|
35- |
Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
|
|
36- |
Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
|
|
37- |
Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
|
|
38- |
Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
|
|
39- |
İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
|
|
40- |
İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
|
|
41- |
Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
2
|
30
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Root, A.I. (1954). ABC and XYZ of Bee Culture. The A. I. Root Company, Medına, Ohıo. 2.Karaer, Z. K. (2000). Özel Ders Notları 3.Pohl, F. (1995).Bienenkrankheiten Diagnose und Behandlung. Deustcher Landvvirtschaftsverlag Gmb
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İnternet
|
|