Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANATSAL ŞUBE |
Birinci düzey |
SER 302.2 |
Zorunlu |
6 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
SER301.2-SANATSAL ŞUBE
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. AYŞENUR CEREN ASMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. AYŞENUR CEREN ASMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA (Ders süreç takibi ve sonuç değerlendirmesi şeklinde teorik bilgi ve uygulamaya dayalı yürütülecektir. Süreç takibi ve haftalık çalışmalar gerektirdiğinden devam zorunluluğu vardır. Devam muafiyeti olanlar da her hafta işlenen konu ve süreç değerlendirmesine tabi olacakları için ders sorumluluklarını (proje ilerlemesi) ders sorumlusu ile koordineli olarak sürdürmeleri gerekmektedir.)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilerin farklı yöntemler, malzemeler ve çalışma stratejilerini kullanarak belirlenen bir konuya bağlı bireysel üç boyutlu sanat uygulamalarını başlatma ve organize etme becerilerini geliştirmektir. Öğrencilerin, malzemeye hem sanatsal hem de endüstriyel açıdan yaklaşarak deneyimlerini derinleştirmeleri ve eğilimler doğrultusunda üretimlerini çeşitlendirmeleri hedeflenir. Ayrıca, malzemeyi bir bütün olarak ele alabilmek için çeşitli destekleyici yöntemleri etkili bir şekilde kullanmaları teşvik edilir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, öğrencilerin seramik alanında edindikleri teknik ve kavramsal bilgileri derinleştirerek, bireysel ifade biçimlerini üç boyutlu üretimlere dönüştürmelerini hedefleyen uygulamalı bir atölye çalışmasıdır. Malzeme bilgisi, üretim süreçleri ve çağdaş sanat yaklaşımlarının bir araya getirildiği bu ders kapsamında öğrenciler, farklı yöntemler ve malzemelerle özgün seramik projeleri geliştirir. Tasarım, planlama, uygulama ve sunum aşamalarını kapsayan bu süreçte, sanatsal ve endüstriyel bakış açılarını birleştirerek kişisel üretim dillerini güçlendirmeleri amaçlanır.
|
1- |
Sürecin Tanıtımı ve Tematik Yönlendirme-
Dönemin yapısının açıklanması, teslim koşulları ve takvimin paylaşılması. Önceki dönem belirlenen temanın hatırlatılması ve bu temanın büyük ölçekli seramik üretimlere nasıl taşınabileceğine dair yönlendirme.
|
2- |
Totem için Teknik Planlama ve Eskiz Çalışmaları-
120–150 cm yükseklikte, dış mekâna uygun, 5 parçalı bir seramik totemin teknik olarak planlanması. Taşıyıcı sistem, segmentasyon, sır ve yüzey planları. Eskiz, maket ve malzeme denemeleri.
|
3- |
Şekillendirme Başlangıcı: Totem Parçaları I-
Totemin ilk parçalarının üretimine başlanır. Büyük formların yapımı için plak, kalıp ya da birleştirme yöntemlerinin seçimi. Kuruma kontrolü üzerine vurgu.
|
4- |
Şekillendirme: Totem Parçaları II-
Totemin tüm parçalarının üretimine devam. Segmentler arası geçiş ve yapı bütünlüğü üzerinde çalışılır.
|
5- |
Şekillendirme ve Yüzey Müdahaleleri-
Form düzeltmeleri, detay işçiliği. Astar, kazıma, dokusal uygulama ya da yüzey planlamaları. Kuruma kontrolü ve üretim sırası planlanır.
|
6- |
Bisküvi Pişirim Hazırlığı-
Tamamlanan parçaların kuruluk kontrolü, fırın yerleşim planı. Gerekirse test fırını. Bisküvi öncesi son düzeltmeler.
|
7- |
Sır ve Yüzey Uygulamaları-
Bisküvisi yapılmış parçalara sır ya da dekoratif uygulamalar (angob, sır altı vb.). Tüm yüzeylerin dış mekâna uygun şekilde kaplanması ve korunması vurgulanır.
|
8- |
VİZE Değerlendirmesi-
Komisyon eşliğinde en az 5 parçalı, tamamı sır uygulanmış, minimum 120 cm yüksekliğindeki seramik totemin sunumu. Teknik ve tematik değerlendirme.
|
9- |
Enstalasyon için Alan Planlaması ve Tasarım-
100x60 cm ölçülerine uygun dikey ya da yatay bir enstalasyonun tasarımı. Mekânsal kurulum, yerleştirme planı, anlatı yapısı ve tematik bağlar üzerine çalışma.
|
10- |
Enstalasyon Parçaları I-
En az 10 parçalık enstalasyonun üretimine başlanır. Biçimsel çeşitlilik içinde birlik sağlama, yüzey planı, astar/sır/test yüzeyleri.
|
11- |
Enstalasyon Parçaları II-
Üretime devam. Parçalar arası geçiş, kurulabilirlik, taşıma/sunum ihtimalleri. Gerekirse modülerlik planı yapılır.
|
12- |
Kurutma, Rötuş, Pişirim Hazırlığı-
Parçaların yavaş kurutulması. Gerekirse teknik destek yapıların üretilmesi. Fırın planlaması.
|
13- |
Bisküvi ve Yüzey Uygulamaları-
Tüm parçaların bisküvi pişirimleri yapılır. Dekoratif müdahaleler, sır uygulamaları, astar/angob/oksit seçenekleri.
|
14- |
Sunum Hazırlığı-
Yerleştirme planının oluşturulması, mekân prova/yerleştirme eskizleri. Gerekirse sunum yüzeyleri/zemin elemanları hazırlığı. Parça koruma ve sabitleme önerileri.
|
15- |
FİNAL Değerlendirmesi-
Komisyon eşliğinde seramik enstalasyon sunumu ve değerlendirmesi. Teknik yeterlilik, tematik bütünlük, sunum ve estetik dil üzerine bireysel değerlendirme.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Önceden belirlenmiş bir kavramsal tema doğrultusunda, büyük ölçekli seramik işler ve mekâna özgü yerleştirmeler tasarlayabilir ve uygulayabilir.
|
2- |
Farklı şekillendirme, dekor ve sır tekniklerini kullanarak teknik yeterliliği yüksek, dış mekâna uygun seramik formlar üretebilir.
|
3- |
Seramik üretim sürecine yönelik planlama, taşıyıcılık, pişirim, sır ve yerleştirme stratejilerini organize edebilir.
|
4- |
Seri üretim içinde biçimsel ve tematik tutarlılığı sürdürebilir; parçalar arası dil birliğini kurabilir.
|
5- |
Enstalasyon mantığına uygun biçimde, çok parçalı seramik işlerin mekân içinde yerleştirme ve sunum çözümlerini geliştirebilir.
|
6- |
Teknik süreçle sanatsal kavrayışı birleştirerek, eleştirel düşünme ve estetik karar alma becerilerini güçlendirir.
|
7- |
Üretim sürecini komisyon önünde sözlü olarak sunabilir ve kendini kavramsal, teknik ve estetik düzeyde ifade edebilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
8
|
104
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
201
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Vitamin C: Clay and Ceramic in Contemporary Art, 2021, Phaidon.
|
|