Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANAT KAVRAMLARI 2 |
Birinci düzey |
RES108 |
|
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ EDA KARAKUŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. DR. EDA KARAKUŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğretim elemanı tarafından Teorik / kuramsal bilgiler slayt ve video gösterileri eşliğinde öğrencilere verilecektir. Bunun yanında soru cevap, tartışma ve beyin fırtınası yöntemleri ile öğrencilerin aktif katılımları söz konusu olacaktır.Sanatın dilinin kavranmasında öğretim elemanı çeşitli kaynaklardan kesitler, çeşitli filmlerden fragmanlar göstererk öğrencilere rehberlik edecektir. Türk ve dünya sanatından öğretim elemanınca seçilen çeşitli eserler incelenecek ve ders süresince ele alınacak kavramlar ışığında anliz edilecektir. Öğrenciler inceleme çalışmaları gerçekleştirerek kendi kişisel deneyimlerini oluşturacaklardır. Öğretim elemanı tarafından önerilen kısa makale ve denemeleri okuyarak ve filmleri izleyerek çeşitli çalışma raporları hazırlayacaklardır. Araştırma konularını internet ve kütüphane üzerinden araştıracak ve sınıf tartışmalarına katılmak suretiyle düşüncelerini arkadaşları ile paylaşacaklardır.
|
Dersin amacı
|
Görsel sanatlar alanında çalışmalar yapmak üzere fakülteye yeni başlayan öğrencilerin temel bir eğitim almaları amacıyla düşünülmüş bir derstir. Görsel sanatlar alanının doğası, temel dinamikleri ve kavramsal yapısı dersin içeriğini oluşturacaktır. Öğrencilerce görsel sanatların dilinin kavranması ve bu alana dahil olarak terminolojik açıdan birikim sağlanması planlanmaktadır. Tüm bunların yanı sıra sanatsal düzenleme ilke ve elemanları ele alınarak tek tek incelenecektir.
|
Dersin tanımı
|
Öğrencilerin hem kendi üretimlerinde hem de önemli sanat yapıtlarını özümsemeleri sırasında kullanacakları temel kavramları öğrenmeleri ve bu noktada bilinç düzeylerinin yükselmesi amaçlanmaktadır. Dünya sanatında önemli yer tutmakta olan eserlerin incelenmesi ile temel sanat eğitimi derslerinde kendi tasarımlarını oluşturmaları ve kişisel deneyimlerini yaşamaları sırasında üst düzey farkındalık sağlanması planlanmaktadır.
|
1- |
Sanat kavramları I dersinde genel hatlarıyla sanat olgusuna giriş niteliğindeki kavramlar verilmişti. Bu kavramlara yönelik bir genel hatırlatma söyleşisi...
Ödev: Ders notu tutma, öğrenci başarısını arttırmada başarısı denenmiş, not tutma ve ders içeriğindeki eserlerin örneklerini notlara yapıştırarak raporlaştırma, bu not dökümanının incelenmesi dönem sonunda yapılacaktır ve değerlendirmeye katkısı %15 olarak belirlenmiştir.
|
2- |
Sanat olgusu içindeki kavramların kronolojik şeklinde ele alınabilmesi için tarihsel sürece giriş.
Ödev: Baraka adlı belgesel filmin dersimizin konusu olan Sanat Kavramları ile güçlü bir ilişkisi bulunmaktadır. Sanat ilk çağlardan beri doğayı ve insanı taklit eden, kendi kavramlarına böylece ulaşan bir olgudur. Bu belgesel filmin içeriğinde dersimizin konusu olan sanat kavramlarının doğadaki ve insan gerçeğindeki yansımalarını arayarak bulunuz.Not: Bu Ödev Vize notunuza %15 oranında etki edecektir.
|
3- |
Alegori, Artistik, Asemblaj... kavramlarının ele alınışı..Tasarım elememanlarından çizgi örnekleminde Fontana ve Riley Öne çıkan kavramlar...Avangard Amatör Arabesk...Kavramlarının ele alınışı. Tasarım elemanlarından çizgi örnekleminde David Boomberg, Hans Hartung ve öne çıkan kavramlar...
|
4- |
Beti, banal, paradigma...Kavramlarının ele alınışı. Tasarım elemanlarından şekil örnekleminde Jean Dubbeffet, Mondrian, Picasso. Brikolaj, ABC Sanatı öne çıkan kavramların açıklanması.
|
5- |
Kübizmi hazırlayan kavram, Picasso, Cezanne, Sanatta zaman, Umberto Boccioni... Futurizm. Sanatta zaman Vermeer "Süt döken aşçı kadın" örnekleminde öne çıkan kavramlar. Bohem, Bodyart, Vito Acconci örnekleminde Performans sanatı ve öne çıkan kavramlar.Sanat Kavramlarından formun ele alınışı. George Segall, Henry Moore, Constantin Branqusi, Roden ve öne çıkan kavramlar. Sanat kavramlarından dokunun ele alınışı. Lowrence, Van gogh, Kokoska, Oppenheim ve öne çıkan kavramlar.
|
6- |
Sanat kavramlarından rengin ele alınışı. Rothko, Klein ve Matisse örnekleminde öne çıkan kavramlar... Sanat nesnesi, Fovizm, Soyut dışavurum.
|
7- |
VİZE
|
8- |
Sanat kavramlarından Mekanın ele alınışı. Smithson, Cristo and Jeanne, Flavin örnekleminde öne çıkan kavramlar.. Sanatsal mekan, Land art..
|
9- |
Tasarım İlkelerinden Bütünlük örekleminde öne çıkan kavramlar Frida Kahlo, George Gross, Chide Hassam ve öne çıkan kavramlar..Tasarım ilkelerinden Oran Orantının ele alınışı ve Jeff Koons, Botero, Modigliani örnekleminde öne çıkan kavramlar..
|
10- |
Dengenin ele alınışı, Hokosai, Jan Van Eyck ve Alaksander Calder örnekleminde öne çıkan kavramlar. Kinetik art. Edisyon, Enslelasyon, Kavramsal Sanat Koshut..Kavram akışı
|
11- |
Tasarım ilkelerinden motifin ele alınışı,Rosseou, Klimt ve Severini örnekeleminde öne çıkan kavramlar ve kavram akışı.
Hareket kavramının ele alınışı, Wyeth, Millet, Marini örnekleminde öne çıkan kavramlar ve kavram akışı
|
12- |
Tasarım ilkelerinden Vurgunun ele alınışı. Bacon, Goya, Gentileschi örnekleminde öne çıkan kavramların incelenmesi ve kavram akışından ele alının kavramların incelenmesinin sürdürülmesi.
|
13- |
Otto Dix, Chagall, Mondrian, Escher örnekleminde tasarım ilkelerinden ritmin ele alınışı ve kavram akışından ele alının kavramların incelenmesinin sürdürülmesi.
|
14- |
Güncel sanat kavramları, bienallerde ön plana çıklan kavramlar, Son 3 İstanbul bienali üzerine örnekler üzerinden bir inceleme... Sanat Söyleşilerinde ve yazılarında ön plana çıkan güncel kavramlar...
|
15- |
|
16- |
-
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kronolojik bir düzenle sanat olgusunda ön plana çıkan ve yönlendirici nitelikteki görüş ve kavramları anlama ve özümseme.
|
2- |
Sözkonu kavramarı, güncel sanatı anlamak ve çözümlemek için bir araç olarak kullanmak. Tarihsel süreçteki yerlerini ve önemlerinin bilincinde olmak.
|
3- |
Kendi sanat yazısını ve sanat nesnesini oluşturuken bu kavramlardan yola çıkma ve bunları kullanma.
|
4- |
Güncel sanatı anlama ve güncel sanat sohbetlerine katılmak için özgüven sahibi olma.
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
|
|
4- |
İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
|
|
5- |
Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
|
|
6- |
İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
7- |
İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
|
|
8- |
İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
|
|
10- |
İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
11- |
Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
3
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
KESER Nimet, 2005. “Sanat Sözlüğü”, Ütopya Yayınları, Ankara KAHRAMAN H. Bülent, 2005. “Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve öteleri…” Agora Kitaplığı, İstanbul LYNTON Nobert, 2004. “Modern Sanatın Öyküsü”, Remzi Kitapevi, İstanbul ÖZSOY Vedat, 2003. “Görsel Sanatlar Eğitimi”, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara TÜRKDOĞAN Tansel, 2004. “Çağdaş Sanat”, Piramit Yayıncılık, Ankara FISHER Ernst, 1995. “Sanatın Gerekliliği”, Panel Yayınevi, İstanbul BİGALI Şeref, 1999. “Resim Sanatı”, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara EYÜBOĞLU B. Rahmi, 1986. “Resme Başlarken”, Bilgi yayınevi, Ankara AKBULUT, Durmuş, 2005. “Resim Neyi Anlatır”. İstiklal kitapevi.ist. YÜCEL, T. (2005a). Yapısalcılık, İstanbul: Can Yayınları. YÜCEL, T. (2005b). Göstergeler, İstanbul: Can Yayınları. WOLFFLIN, H. (2000). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Istanbul: Remzi Kitabevi. WOLFF, J. (2000). Sanatın Toplumsal Üretimi, Çev: Aysegül Demir,Istanbul:Özne Yayınları. WORRİNGER, W. (1985). Soyutlama ve Özdesleyim, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi TURANİ, A. (1993). Sanat Terimleri Sözlügü, istanbul: Remzi Kitabevi. RIFAT, M. (1982) Genel Göstergebilim Sorunları Kuram ve Uygulama, İstanbul: Alaz Yayınları. PLEHANOV, G. V. (1987). Sanat ve Toplumsal Hayat, İstanbul: Sosyal Yayınlar. MORAN, B. (2003). Edebiyat Kuramları ve Elestiri, istanbul: İletisimYayınları. Bersani, Leo; Dutoit, Ulysse., 2006.” Fakir Sanat”, Çev: S. Kemal Angı, Dost Kitapevi Yay, Ankara. FUAT, M. (2001). Elestiri Üstüne, istanbul: Adam Yayınları. ÇAKIR AYDIN, Mukadder., 2002. “Sanatta Eleştirellik”, Beta Basım A.Ş, Kırklareli* KUSPİT, Donald., 2004. “Sanatın Sonu”, Çev: Yasemin Tezgiden, Metis Yay, İstanbul. TURANİ Adnan.,1999.”Çağdaş Sanat Felsefesi”, 3. baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul Sanat ve Kuram. Charles Harrison
|
|