Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Matematik > CEBİR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
CEBİR Birinci düzey MÖP 307 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Herhangi bir ön koşul dersi yoktur
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Matematiğin disiplinlerinden biri olan Cebire yönelik temel kavramları açıklar. Cebirsel yapıları tanır ve cebirsel yapıları ayırt eder. Matematiksel bir kümenin ne tür bir cebirsel yapı oluşturduğunu belirler. Cebirsel yapılar arasındaki ilişkileri açıklar. Cebirsel yapılara yönelik teoremleri ispatlar.
Dersin tanımı İkili İşlemler, Grup Kavramı, Altgruplar, Kalan Sınıfları, Permütasyon Grupları, Devirli Gruplar, Normal Altgruplar, Bölüm Grupları, Homomorfizm ve İzomorfizm Kavramı, Halka Tanımı, Alt Halkalar, İdealler.

Dersin içeriği
1- Temel kavramlar
2- Matematiksel ispat ve ispat yöntemleri
3- İkili İşlemler
4- Grup Tanımı
5- Alt Gruplar
6- Permütasyon Grupları
7- Homomorfizma
8- Devirli Gruplar
9- Ara sınav
10- Kalan Sınıfları
11- Normal Alt Grupları
12- Bölüm Grupları
13- Halkalar
14- Alt Halkalar
15- İdealler.
16- Cisimler
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Cebire yönelik temel kavramları açıklar.
2- Cebirsel yapıları tanır ve cebirsel yapıları ayırt eder.
3- Matematiksel bir kümenin ne tür bir cebirsel yapı oluşturduğunu belirler.
4- Cebirsel yapılar arasındaki ilişkileri açıklar.
5- Cebirsel yapılara yönelik teoremleri ispatlar.
6- ---
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematiksel düşünme yeteneği kazanır ve bu yeteneği kullanır.
2- Matematik ile ilgili bir problemi kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirebilir ve sonuçları gerektiğinde uygulayabilir.
3- Fiziksel olayları matematiksel modelleme yaparak çözebilme yeteneği geliştirir.
4- Güncel yazılım programları kullanır ve bu yeteneğini bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemede de kullanır.
5- Girişimcilik ve yenilikçiliğe önem verir.
6- Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
7- Soyut kavramları, matematiksel yöntemler ile somut hale indirgeyerek bunları anlama ve yorumlama yeteneği kazanır.
8- Matematiksel düşüncenin bir sanatsal özelliğe sahip olduğunun farkına varır.
9- Matematik tarihi ile ilgili belirli bir bilgi düzeyinde olur ve bilim tarihinde matematiğin yerini kavrar.
10- Analitik düşünme yeteneği kazanır.
11- Sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneği kazanır.
12- Kendi meslektaşları ile takım oluşturabilme ve bireysel bilgilerini takıma yansıtma yeteneği kazanır.
13- Kendi alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
14- Kendi alanı ile ilgili matematiksel bilgileri belirli düzeyde takip edebilecek ve yorumlayabilecek düzeyde bir yabancı dil geliştirir.
15- Sahip olduğu matematiksel bilgileri farklı disiplinlerde de kullanır.
16- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 2 32
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     60
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Develi, M.H. (2008). Cebire Giriş. Pegem Akademi: Ankara
Yardımcı Kaynaklar Hacısalihoğlu, H.H., Özel, Z. ve Sabuncuoğlu, A. (1989). Soyut Cebire Giriş. Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar