Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
CEZA HUKUKU (GENEL HÜKÜMLER) |
Birinci düzey |
HK203 |
Zorunlu |
3 |
12.00 |
12.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. AHMET HULUSİ AKKAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Fatih BİRTEK/ Dr. Öğretim Üyesi Ahmet Hulusi AKKAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik bilgiler verilmekte ve söz konusu bilgiler yapılan pratik çalışmalarla desteklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Ders, öğrencilere ceza hukuku genel hükümlerle ilgili teorik bilgileri aktarmayı ve meslek hayatlarında karşılaştıkları sorunlarda, edindikleri bu bilgileri kullandırmaya amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ders, dört bölüm altında incelenmektedir. Birinci bölümde ceza hukukuna ilişkin temel bilgiler; ikinci bölümde ise suç teorisi ele alınmakta ve bu kapsamda suçun unsurları sistematik bir incelemeye tabi tutulmaktadır. Yine suç teşkil eden haksızlıktan dolayı failin sorumluluğunun koşulları, suçun özel görünüş şekilleri de suç teorisinin temel konularını oluşturmaktadır. Üçüncü bölümün konusunu yaptırımlar oluşturmaktadır. bu kapsamda yaptırım türlerinin neler olduğu, bu yaptırımlara nasıl hükmedileceği ve bunların ne şekilde infaz edileceği konuları anlatılmaktadır. Genel hükümlerin dördüncü bölümünü ise Türk ceza kanunlarının nerede işlenen suçlara uygulanacağına ilişkin ilkelerin incelendiği milletlerarası ceza hukuku oluşturmaktadır.
|
1- |
Ceza Hukukunun Fonksiyonu ve Hukuk Düzeni İçindeki Yeri
|
2- |
Ceza Hukukunun Temel Kavramları
|
3- |
Ceza Hukukunun Kaynakları
|
4- |
Suç Politikasının Temel İlkeleri
|
5- |
Ceza Hukukunun Güvence Fonksiyonu
|
6- |
Suçun Yapısına Genel Bir Bakış (Haksızlık ve Kusur)
|
7- |
Suç Teşkil Eden Haksızlığın Esası Olarak Fiil
|
8- |
Tipiklik
|
9- |
Hukuka Aykırılık
|
10- |
Kusurluluk
|
11- |
Cezalandırılabilirliğin Diğer Şartları
|
12- |
Soruşturma ve Kovuşturma Şartları
|
13- |
İhmali Suçlar
|
14- |
Teşebbüs
|
15- |
İştirak
|
16- |
İçtima
|
17- |
Yaptırım Teorisine Genel Bir Bakış, Yaptırımların Türleri
|
18- |
Cezanın Belirlenmesi ve Bireyselleştirilmesi
|
19- |
Davanın ve Cezanın Düşmesi
|
20- |
Milletlerarası Ceza Hukuku, Türk Ceza Kanununun Uygulama Alanı, İade
|
1- |
Öğrenci ceza hukukunun hukuk sistemi içerisindeki yerini ve fonksiyonunu öğrenir.
|
2- |
Suçun unsurlarını öğrenir.
|
3- |
Suçun özel görünüş şekilleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Ceza hukukunda yer alan yaptırım türleri ve bu yaptırımların infaz usulünü öğrenir.
|
5- |
Ceza hukukunda, ceza sorumluluğunu ortadan kaldıran sebepleri ve dekriminalizasyon hakkında bilgi edinir.
|
6- |
Ceza hukuku konusunda elde ettiği bilgileri, ceza hukuku özel hükümler ve ceza muhakemesi hukukuna esas bilgiler olarak edinir.
|
7- |
Öğrenci elde ettiği bilgilerle adli yargı hakimlik sınavında başarı elde eder.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
4
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
28
|
3
|
84
|
Ödevler
|
1
|
3
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
15
|
45
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
8
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
290
|
AKTS
|
|
|
12.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Mahmut Koca, Prof. Dr. İlhan Üzülmez, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 10. Baskı, Seçkin Yayınevi, Eylül 2017, Ankara. Prof. Dr. İzzet Özgenç, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 13. Baskı, Seçkin Yayınevi, Eylül 2017, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Prof. Dr. Nur Centel, Prof. Dr. Hamide Zafer, Prof. Dr. Özlem Çakmut, Türk Ceza Hukukuna Giriş, 10. Baskı, Beta Yayınevi, Eylül 2017, İstanbul. Prof. Dr. Mehmet Emin Artuk, Prof. Dr. Ahmet Gökcen, Yrd. Doç. Dr. Kerim Çakır, Yrd. Doç. Dr. M. Emin Alşahin, Ceza Hukuku Genel Hükümler, 11. Baskı, Adalet Yayınevi, Eylül 2017, Ankara. Prof. Dr. Hakan Hakeri, Ceza Hukuku Genel Hükümler, 21. Baskı, Adalet Yayınevi, Eylül 2017, Ankara. Prof. Dr. Ali Timur Demirbaş, Ceza Hukuku Genel Hükümler, 12. Baskı, Seçkin Yayınevi, Eylül 2017, Ankara.
|
|