Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLASİK METİNLER I |
Birinci düzey |
RDE 107 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. TAMARA TANASHEVA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOKTOR ÖĞRETİM ÜYESİ ERDEM ERİNÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
RDE 107 kodlu Klasik Metinler I dersi 15 haftalık dönem süresince haftada iki saat verilmektedir. Dersin teorik içeriği sunumlar, metinlerin orijinalleri ve görsel materyaller yardımı ile öğrencilere sunulur.
|
Dersin amacı
|
Klasik Metinler dersinin amacı öğrencilerin, özelde bugünün Rusya coğrafyasında yaşayan halkların, genelde de Batı toplumunun düşünce yapısına yön veren metinleri oluştukları tarihi ve kültürel süreç içerisinde tanıtmaktır. Bununla birlikte, diğer derslerde Rus edebiyat, kültür ve dil tarihini oluşturan metinlerin anlaşılmasını kolaylaştıracak klasik metinlerin de öğrenciler tanınmasını sağlamak da amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ders Batı toplumunun düşünce yapısının temelinde yer alan, genel algıyı şekillendiren metinlerin sunumu ve tanıtımıdır. Bu metinler (RDE 107 Klasik Metinler I dersinde) mitolojik ve dini metinlerden, orta çağ ve Rönesans metinlerine kadar uzanmaktadır. Dersin müfredat içeriği Batı''ya Yön Veren Metinler (der. Alev Alatlı) derlemesi içerisindeki metinler kullanılarak hazırlanmıştır.
|
1- |
Dersin amaçlarının ve dönem müfredatının öğrencilere tanıtımı. Greko-Roman ve Yahudi-Hristiyan metinlerinin Batı toplumunun düşünce yapısının oluşumundaki etkilerin tartışılması. Ders işleyiş yöntemlerinin benimsenmesine dair çalışma.
|
2- |
Yaratılış metinleri: "Genesis" kavramına dini metinlerin yaklaşımı. Dini metinlerin varoluş meselesine bakışı, tarih içerisinde bunu şekillendirme biçimleri, bu metinlerin günümüz Batı düşünce yapısındaki etkilerinin tartışılması.
|
3- |
Eski ve Yeni Ahit temelinde insanların Tanrı ile ilişkilerinin temeli,Tanrı’nın seçilmiş insanlarıyla ilişkisinin boyutları ve telmihi sorularının yanıtlarını inceleme.
|
4- |
Batı toplumunun Yakın Doğulu kaynakları. Sümer, Eski Mısır ve Babil medeniyetlerinin yazılı kaynakları. Gılgamış Destanı, Sümer mitolojisinin belli başlı unsurları ve karakterleri, Babil kanun metinleri.
|
5- |
Batı toplumunu şekillendiren Greko-Roman metinler. Sokrates öncesi filozoflar (İyonya Okulu, Heraklitos, Diyojen, Pisagor, Demokritos), Sokrates ve Platon'un metinleri.
|
6- |
Platon'un metinlerine genel bakış (Diyaloglar). Sokrates'in Savunması metni üzerinden soru sorma ve felsefe ilişkisi. İnsanın sorabileceği soruların sınırı olup olmaması tartışmasının söz konusu metin üzerinden izlenmesi.
|
7- |
Ütopya kavramı. Platon'un Devlet ütopyasının incelenmesi. Devlet'teki sosyal katmanların açıklanması. Eserin siyaset bilim ve sosyoloji literatürüne kattığı terimlerin tarih içerisindeki anlamlarının değişiminin izlenmesi.
|
8- |
Ara sınav.
|
9- |
Bilmenin, vakıf olmanın kuramsal ve uygulamalı olması arasındaki fark. Metafizik ve değişim kavramlarının Aristo'da izlenmesi. İnsanoğlunun filen algıladığı dünyanın nihai gerçekle ilişkisi.
|
10- |
Siyaset ve devletlerarası ilişkiler üzerinde duran klasik metinler. Tarih yazımının çerçevesinden savaş. İyi'nin Doğası ve Etik. Roma medeniyetinin devlet yapısını çözümleyen metinleri. Roma hukukunun dayanakları ve kaynakları.
|
11- |
Ortaçağ Hıristiyanlığının dünya görüşünü yansıtan metinler. Bir çözümleme yöntemi olarak ikonografi. Ortaçağ felsefesinin unsurlarını yansıtan metinler. Dante metinleri ışığında mistisizm kavramı. Thomas Aquinas'ın toplum tasavvuru. Kilisenin Batı medeniyetinin davranışlarını şekillendirme üzerine etkisi.
|
12- |
Rönesans ve Hümanizm metinleri. Bireysellik kavramının klasik metinlere yansıması. Erasmus ve eğitimin şekillenişi. Edebiyat incelemelerinin ortaya çıkışı. Rönesans sanatı ve görsel metinler.
|
13- |
Hıristiyan reformlarını şekillendiren metinler. Erken Modern Dönem ve bu dönem içerisinde şekillenen yeni ahlak anlayışı. Bilim çağı, doğa ve insanlık arasındaki ilişkinin teorize edilişi. Rasyonalizm ve insanın anlama yetisi. Aydınlanma çağı metinleri.
|
14- |
Bilginin yeniden tanımlanması, bilimin yeni amaçları ve yöntemleri. 17. yy siyasi metinleri. Siyasi otoriteyi edebi metinler üzerinden izlemek. 17. yy başlıca ekonomi metinleri.
|
15- |
Final sınavı.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Genelde Batı toplumunun, özelde Rusya toplumunun düşünce yapısını oluşturan metinleri tanıma.
|
2- |
Batı medeniyeti algısını, klasik metinleri aracılığıyla izleme kabiliyeti kazanma.
|
3- |
Edebi, kuramsal, görsel metinleri okuyup analiz ederken, klasik metinler kaynaklı bilgilere haiz olma.
|
4- |
Metinler arası karşılaştırma yapabilme yetisi edinme.
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
|
|
10- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
11- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
12- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
13- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
15
|
1
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
7
|
1
|
7
|
Toplam iş yükü
|
|
|
79
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Programda adı anılan metinler dönem boyunca öğrencilere tavsiye edilmektedir. Yardımcı kaynaklar listesindeki kitaplar da metinlerin anlaşılmasına rehber olacak niteliktedir.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Felsefe Tarihi, Cilt: I-II, A.Russ, çev. İsmail Yerguz, İletişim, İstanbul, 2011
Batı Felsefesi Tarihi, İlkçağ, B. Russell, çev. Muammer Sencer, Say, İstanbul,1996
Mitoloji ve İkonografi, B. Cömert, Deki, Ankara, 2008, Batı''ya Yön Veren Metinler, Cilt: I-II, der. Alev Alatlı, Alfa, İstanbul, 2011
|
|