Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ |
Üçüncü düzey |
MB 102 |
|
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KASIM KARAMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KASIM KARAMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, içinde yaşadığı toplumdan bağımsız ele alınamayacak olan eğitimin sosyoloji disipliniyle olan ilişkisini göstermek; öğrencilerin temel sosyolojik kavramları tanımalarını sağlamak; eğitim alanına yansıyan sosyolojik problemlerin neler olduğu bilgisini vererek bu problemlere ne tür çözüm önerileri getirilebileceğini tartışmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
|
1- |
Sosyolojinin temel kavramları:Toplum nedir?
|
2- |
sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay kavramla
|
3- |
sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri:
İbn-i Haldun, A. Comte
|
4- |
sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: K. Marx, E. Durkhei
|
5- |
sosyolojik teoriler:işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik açısından eğitim
|
6- |
sosyolojik teoriler:işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori,fenomenoloji ve etnometodolojiaçısından eğitim
|
7- |
Araştırma yöntem ve teknikleri
|
8- |
Toplumsal süreçler:sosyal tabakalaşma,sosyal hareketlilik ve eğitim
|
9- |
Toplumsal süreçler: sosyal değişme ve eğitim
|
10- |
Toplumsal kurumlar: Aile, din, ekonomi, siyaset ve eğitim
|
11- |
Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi: Ziya Gökalp ve Prens Sebahattin
|
12- |
Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi:İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan
|
13- |
Kültür ve eğitim
|
14- |
Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
|
15- |
Toplumsal Bir Sistem Olarak Okul
|
16- |
Bilgi Toplumunda Eğitim ve Öğretmenlik Mesleği
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sosyoloji nedir? Temel kavramları tanımlar..
|
2- |
Eğitim ve sosyolojisi ilişkisini açıklayabilme, Eğitim sosyolojisinin kurucularını ve temel görüşlerini kavrar.
|
3- |
Temel sosyolojik kuramları ve eğitimle ilişkisini kavrar.
|
4- |
Toplumsal tabakalaşma, toplumsal hareketlilik ve toplumsal değişme eğitim ilişkisini açıklar.
|
5- |
Türkiye''''de eğitim sosyolojisinin gelişimi ve katkı sağlayan sosyologları ve görüşlerini kavrar.
|
6- |
Eğitim-kültür ilişkisini kurar.
|
7- |
Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okulun toplumsal yapı içindeki yeri ve işlevlerini açıklar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
6
|
24
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Eğitim sosyolojisi ile ilgili tüm kaynaklar
|
Ders ile ilgili dosyalar
|
|
İndir
| | Ders içeriğini kapsayan tüm Eğitim sosyoloji ve diğer yardımcı kaynaklar ders metaryali olarak kullanılabilir. |
|
İndir
| | ERUDM üzerinden paylaşılmaktadır |
|
|