Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİN SARIPINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş Gör. Rıfat Emin Bora
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Organik kimyadaki bir grup red-oks reaksiyonları hakkında bilgiler vermek. Organik Kimya Laboratuarında Sentez amaçlı yapılacak Tez çalışmalarının temellerini hazırlamak.
|
Dersin tanımı
|
Organik Kimyada İndirgenme-Yükseltgenme Reaksiyonlarına Giriş ve Redoks Reaksiyon Mekanizmaların Sınıflandırılması. Hidrojen Atomu Aktarımlı Mekanizma ve örnekleri. Hidrür Aktarımı Mekanizması, İndirgeme Reaktifleri, kullanımları ve örnekleri. Doğrudan Elektron Aktarımı Mekanizması (Direkt elektron Transferi) ve örnekleri. Ester Araürünlü Yükseltgenme Mekanizması, Bazı Selektif Oksidasyonlar. Katılma-Ayrılma Mekanizması: Epoksidasyon, SeO2 ile Yükseltgenmeler, Baeyer-Villiger Oksidasyonu. Yükseltgenme Açığa Çıkaran Mekanizma (Pi elektronlarının sübstitüsyonu). Diğer Redoks Reaksiyon Metotları; Katalitik Hidrojenleme ve Dehidrojenleme, Hidrojenoliz. Organik Sentezde Redoks tepkimeleri ve Koruyucu grupların Kullanımı.
|
1- |
Organik Kimyada İndirgenme-Yükseltgenme (Red-Oks) Reaksiyonlarının tanıtımı ve Giriş
|
2- |
Redoks Reaksiyonları Mekanizma Sınıflaması ve Hidrojen Aktarımlı Mekanizma (Radikalik Redoks)
|
3- |
Otooksidasyon reaksiyonları, Tiyollerin Yükseltgenmesi, Barton Reaksiyonu
|
4- |
İndirgeme Reaktifleri ve kullanımları, Hidrür Aktarımı Mekanizması,
|
5- |
Hidrür Mekanizması örnekleri, Grignard İndirgemesi, Cannizzaro Reaksiyonu
|
6- |
Direkt elektron Transferi Mekanizması (Doğrudan Elektron Aktarımı)
|
7- |
Bimoleküler İndirgeme, Nitro bileşiklerinin ve Dien’lerin indirgenmesi
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
İnorganik Ester Araürünlü Yükseltgenme Mekanizması, Bazı Selektif Oksidasyonlar
|
10- |
Glikollerin Yükseltgen bölünmesi, Katılma-Ayrılma Mekanizması
|
11- |
Epoksidasyon, SeO2 ile Yükseltgenmeler, Baeyer-Villiger Oksidasyonu
|
12- |
Pi elektronlarının sübstitüsyonu Mekanizması (Yükseltgenme Açığa Çıkaran Mekanizma)
|
13- |
Katalitik Hidrojenleme ve Dehidrojenleme, Hidrojenoliz, Diğer Red-oks Reaksiyonları,
|
14- |
Organik Sentezde Red-oks tepkimelerinin ve Koruyucu grupların Kullanımı
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Organik Kimya reaksiyonlarını tanırlar.
|
2- |
Reaksiyon çeşitleri ve yükseltgenme-indirgenmeler hakkında örneklerle bilgi sahibi olurlar...
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Gıda Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
|
|
3- |
Değişik disiplinlere ait bilgileri Gıda Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
|
|
4- |
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
|
|
5- |
Gıda teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
|
|
6- |
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisibe sahip olmak.
|
|
7- |
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
|
|
10- |
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
1
|
7
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
8
|
8
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
32
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
1
|
7
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Organik Kimyada İndirgenme-Yükseltgenme Reaksiyonları (Organik Redoks), İsmail Yıldırım, Erciyes Üniversitesi Yayınları No: 138, Kayseri (2003).
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Advanced Organic Chemistry, J. March, John Wiley and Sons, Third Ed., New York (1985).
- Organik Kimya, R.J. Fessenden, J.S. Fessenden, M.W. Logue, Çeviri Editörü: T. Uyar, Güneş Kitabevi, 6. Baskı (2001).
- Organik Kimya, G. Solomons, C. Fryhle, Çeviri Editörleri: G. Okay, Y. Yıldırır, Literatür Kitabevi, 7. Baskı (2002).
|
|