Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MATEMATİK-I |
Birinci düzey |
MAT 111 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Lisans öğrencileri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HACI AKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ALİ DELİCEOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ALİ DELİCEOĞLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün(Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Branş derslerinde kullanılan temel matematik işlemlerinin öğretilmesinin yanında, analitik düşünme yeteneğinin kazandırılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Temel matematik konuları ve bunların mühendisliğe uygulamaları
|
1- |
Kümeler, reel sayılar, bir denklem veya eşitsizliğin grafiği
|
2- |
Fonksiyonlar, bazı özel fonksiyonlar ve bu fonksiyonların pratik çizimleri
|
3- |
Trigonometrik fonksiyonlar, ters trigonometrik fonksiyonlar, üstel ve logaritmik fonksiyonlar, hiperbolik fonksiyonlar ve tersleri
|
4- |
Limit, sağ ve sol taraflı limitler, limit kuralları ve bir fonksiyonun limiti
|
5- |
Süreklilik, sürekli fonksiyonlar, sürekli fonksiyonların özellikleri
|
6- |
Türev kavramı, türev alma kuralları, ters fonksiyonun türevi, ters trigonometrik fonksiyonların türevi
|
7- |
Logaritma fonksiyonun türevi, üstel fonksiyonun türevi, logaritmik türev alma
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Hiperbolik fonksiyonların türevi, ters hiperbolik fonksiyonun türevi
|
10- |
Parametrik denklemleri verilen fonksiyonların türevi, kapalı fonksiyonların türevi, yüksek mertebeden türevler
|
11- |
Türevin geometrik yorumu, türevin fiziksel uygulamaları
|
12- |
Bir fonksiyonun Maximum, Minumum noktaları, maximum-minumum problemleri
|
13- |
Türevle ilgili teoremler, L'Hospital kuralı, Rolle ve Ortalama Değer Teoremleri
|
14- |
Belirsiz şekiller, diferensiyeller
|
15- |
Asimtot kavramı, fonksiyonların değişimi incelenerek grafiklerinin çizimi
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fonksiyon ve özelliklerini kavrayabilme
|
2- |
Limit kavramını anlayabilme
|
3- |
Bir fonksiyonun türevini almayı öğrenmek
|
4- |
Türev yardımıyla bazı fiziksel problemleri çözebilme
|
5- |
Maximum-minimum problemlerini çözme
|
6- |
Eğri çizimleri öğrenme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik
problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında,
belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım
yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için
gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini
etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve
yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel
çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor
yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum
yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve
teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik
uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar
hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma
hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik
üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
4
|
64
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Mustafa Balcı, Genel Matematik 1, Balcı yayınları, 2008.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Dennis G. Zill, Warren S. Wright, Calculus, Nobel yayınnları, 2013.
|
|