Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GELENEKSEL TÜRK SANAT TARİHİ |
Birinci düzey |
RESTS016 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NEVAL SAKİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ.DR. EBRU ALPARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Caner ŞAHİN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Sanat, Gelenekli Sanatlar ve İslam Sanatı Tarihi ile ilgili kavramların tanıtılması,Türk Sanatı ve İslam Sanatının önemi ve özelliklerinin anlatılması,İslamiyet''''''''''''''''in kabulünden önce, Türklerin yaşadığı coğrafyalarda ortaya çıkan sanatın (Hun,Göktürk,Uygur) dönemler ve üsluplara göre tarihi gelişimi hakkında bilgi verilmesi,İslam Mimarisinin ilk yapıları ile Emevi ve Abbasi dönemi sanatının tanıtılması,Fatımi, Memluk, Endülüs Emevilerine ait önemli yapıların tanıtılması,İslamiyet''''''''''''''''in kabulünden sonra, Türklerin bulunduğu coğrafyada ortaya çıkan sanatın (Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu) dönemler ve üsluplara göre tarihi gelişimi hakkında bilgi verilmesi,Geleneksel Türk sanatları kapsamına giren sanat dallarını tarihsel gelişimi içinde ve kullanılan teknik ve malzemeye göre tanıtılması,konuların bol görsel malzeme ile sunulması.
|
Dersin tanımı
|
Geleneksel Türk Sanatlarının tarihi gelişimi, uygulama alanları ve sanat alanları hk. bilgi verilmesi
|
1- |
Sanat, Gelenekli Sanatlar ve İslam Sanatı Tarihi ile ilgili kavramlar
|
2- |
Türk Sanatı ve İslam Sanatının önemi ve özellikleri
|
3- |
İslamiyetin kabulünden önce, Türklerin yaşadığı coğrafyalarda ortaya çıkan sanat - Hun, Göktürk, Uygur Sanatları
|
4- |
İslam Mimarisinin ilk yapıları - Kâbe ve Mescid-i Nebi
Emeviler Dönemi Sanatı
|
5- |
Abbasi Dönemi Sanatı- Sivil ve Dini mimari örnekleri
Fatımi ve Memluk Dönemi Sanatı
|
6- |
Endülüs Emevi Sanatı ve döneme ait önemli yapılar
Karahanlı Sanatı ve önemli yapılardan örnekler
|
7- |
Gazneli Sanatı ve önemli yapılardan örnekler
|
8- |
Vize
|
9- |
Büyük Selçuklu Sanatı
|
10- |
Geleneksel Türk Sanatlarından Ebru Sanatı
|
11- |
Geleneksel Türk sanatlarından Hat Sanatı
|
12- |
Geleneksel Türk sanatlarından Tezhip Sanatı
|
13- |
Geleneksel Türk sanatlarından Cilt Sanatı
|
14- |
Geleneksel Türk sanatlarından Minyatür Sanatı
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sanat, Gelenekli Sanatlar ve İslam Sanatı Tarihi ile ilgili kavramlar tanıtılır,
|
2- |
Türk Sanatı ve İslam Sanatının önemi ve özellikleri anlatılır
|
3- |
İslamiyet''''in kabulünden önce, Türklerin yaşadığı coğrafyalarda ortaya çıkan sanatın (Hun,Göktürk,Uygur) dönemler ve üsluplara göre tarihi gelişimi hakkında bilgi verilir
|
4- |
İslam Mimarisinin ilk yapıları ile Emevi ve Abbasi dönemi sanatı tanıtılır
|
5- |
Fatımi, Memluk, Endülüs Emevilerine ait önemli yapılar tanıtılır,
|
6- |
İslamiyet''''in kabulünden sonra, Türklerin bulunduğu coğrafyada ortaya çıkan sanatın (Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu) dönemler ve üsluplara göre tarihi gelişimi hakkında bilgi verilir,
|
7- |
Geleneksel Türk sanatları kapsamına giren sanat dalları; tarihsel gelişimi içinde ve kullanılan teknik ve malzemeye göre tanıtılır,
|
8- |
Konular bol görsel malzeme ile sunulur.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
|
|
2- |
Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
|
|
3- |
Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
|
|
4- |
Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
|
|
5- |
Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
|
|
6- |
Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
|
|
7- |
Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
|
|
8- |
Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
|
|
9- |
Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
|
|
10- |
Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
|
|
11- |
Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
|
|
12- |
Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
|
|
13- |
Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
|
|
14- |
İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
|
|
15- |
Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yılmaz Can- Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Samsun 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
E.H. Gombrich,(1997) Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi Yayınları İstanbul.
G.Speake, (1988) Roma Dünyası. İletişim Yayınları. İstanbul. S. Tansuğ (1992) Resim Sanatının Tarihi. Remzi Kitabevi. İstanbul. S. Mülayim (1994) Sanata Giriş. Bilim Teknik Yayınevi G.Rıchter (1979) Yunan Sanatı. Cem Yayınevi J.Baines-J. Malek (1986) Eski Mısır. İletişim Yayınları C Blunden-M.Elvin (1989) Çin. İletişim Yayınları T.Cornell-J.Mattews(1988) Roma Dünyası. İletişim Yayınları P.Levi (1987) Eski Yunan. İletişim Yayınları
|
|