Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ULUSLARARASI ÖRGÜTLER |
Birinci düzey |
D-ULS309 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÖMER KURTBAĞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GÜNER ÖZKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Uluslararası kapsamda dönüşen uluslararası örgütlerin yapısını tanıtır, uluslararası ilişkilerdeki rolünü analiz eder.
|
Dersin tanımı
|
Uluslararası ilişkilerde ve küresel yönetişimde etkin olan uluslararası örgütler tarihsel, kuramsal ve siyasi bağlamlarında değerlendirilecektir. Küresel sorunların çözümünde önemli roller oynayan hem hükümetlerarası hem de hükümet dışı uluslararası örgütler üzerine durulacak, farklı uluslararası örgüt çeşitleri tanımlanacak ve her birinin tarihsel geçmişi, yaşadığı sorunlar ve ilgilendiği alanlar örnekler ile ele alınacaktır.
|
1- |
Uluslararası Örgütlerin Tanım ve Sınıflandırması
|
2- |
Uluslararası Örgütlere Kuramsal Yaklaşımlar
|
3- |
Uluslararası Örgütlerin Tarihsel Gelişimi
|
4- |
Birleşmiş Milletler - I (Temel Amaç, İlkeler ve Örgütsel Yapı)
|
5- |
Birleşmiş Milletler - II (BM''''nin ilgilendiği örnek vakalar; Filistin, Kore, Kongo)
|
6- |
Birleşmiş Milletler - III (BM''''nin ilgilendiği örnek vakalar; Somali, Afganistan, Irak)
|
7- |
Birleşmiş Milletler - IV (BM Sorunları ve Geleceği, Reform Tartışmaları)
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Avrupa Birliği (Temel Amaç, İlkeler ve Örgütsel Yapı)
|
10- |
Avrupa Birliği ve Türkiye İlişkileri
|
11- |
Diğer Uluslararası ve Bölgesel Örgütlenmeler - I (Küreselleşme ve Bölgeselleşme / NATO, Dünya Bankası, IMF)
|
12- |
Diğer Uluslararası ve Bölgesel Örgütlenmeler - II (IMF, OECD, OPEC, İKÖ)
|
13- |
Diğer Uluslararası ve Bölgesel Örgütlenmeler - III (NAFTA, ASEAN, Şangay İşbirliği)
|
14- |
Diğer Uluslararası ve Bölgesel Örgütlenmeler - IV (Kızılhaç, Kızılay, Uluslararası Af Örgütü, Greenpeace)
|
15- |
Konuların Genel Tekrarı
|
16- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
17- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Uluslararası örgütlerin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
2- |
Uluslararası örgütlerin gelişiminin uluslararası sistemi ne yönde etkilediğini analiz eder.
|
3- |
Birleşmiş Milletler''''in müdahalede bulunduğu krizlerin BM ve Dünya açısından nasıl sonuçlar doğurduğunu açıklar.
|
4- |
Dünya üzerinde uluslararası barış ve güvenliğin korunması çabalarını tartışır.
|
5- |
Bölgesel güvenlik amacıyla kurulan örgütleri analiz eder.
|
6- |
Küresel ekonomiye yön veren örgütlerin faaliyetlerini analiz eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
113
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mehmet Hasgüler, Uluslararası Örgütler, Alfa Yayıncılık, İstanbul, 2012
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Davut Ateş, Uluslarası Örgütler, Dora Yayıncılık, Bursa, 2014
|
|