Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FERHAT AKBEY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FERHAT AKBEY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
İnteraktif
|
Dersin amacı
|
Yüksek lisans öğrencilerinin, devlet bütçesine ilişkin temel tartışmaları ve güncel konular derinlemesine analiz etmelerine önayak olarak, bütçelemeye ilişkin farklı bakış açılarına tamamıyla hakim olmalarını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, kamu bütçe sistemleri ve bütçeleme süreçlerine ilişkin temel kavram ve yaklaşımların da ötesine geçerek, bunları sorgulayan, alternatif arayışlarına ve kuramsal ve pratik önerilere yol açan interaktif bir süreci ifade eder.
|
1- |
Bütçenin tanımı, gelişimi fonksiyonları, bütçe teorileri, bütçe ilkeleri; ve Türkiye''de genel bütçe dışındaki bütçe uygulamaları.
|
2- |
Bütçe sistemlerindeki gelişmeler ve çok yıllı bütçeleme: Geleneksel bütçe sistemi, milli ekonomik bütçeler, yatırım bütçeleri, Performans Bütçe Sistemi, Program Bütçe Sistemi, PPBS, Sıfır Esaslı Bütçeleme, Performans Esaslı Bütçeleme; çok yıllı bütçelemenin esasları ve ülke örnekleri.
|
3- |
Türk bütçe sistemi ve gelişimi: Program bütçe uygulama sonuçları, Stratejik Planlamaya Dayalı Performans EsaslıBütçelemenin esasları ve yapısı, Analitik Bütçe Sınıflandırması.
|
4- |
Türkiye''de bütçe süreci: Bütçenin hazırlanması, parlamento süreci, bütçenin uygulanması, kamu ihale süreci, hazine işlemleri, devlet muhasebe sistemi, kesin hesap kanunu süreci; bütçenin idari, yasal ve yargısal denetimi.
|
5- |
Seminer: Kapitalizmin Evrimi Bağlamında Bilgi Toplumu, Bilgi Ekonomisi ve Devlet Bütçesi.
Seminer: Küreselleşme Sürecinin Bütçe Sistem ve Politikalarına Etkileri ve Türkiye Örneği.
Seminer: AB Bütçe Sistemi ve Ulusal Bütçelerle Olan Etkileşimi.
|
6- |
Seminer: Maastricht Kriterleri Çerçevesinde Anayasal Bütçe Yaklaşımı ve Türkiye’de Uygulanabilirliği
Seminer: Bürokrasi, Teknokrasi ve Devlet Bütçesi
Seminer: Osmanlı Dönemi Bütçe Yapısı
|
7- |
Seminer: Türk Bütçe Hukukunun Temel Kaynakları
Seminer: Siyasal İstikrar(sızlık)-Devlet Bütçesi İlişkisi
Seminer: İktisadi Planlama, Mali Planlama ve Stratejik Planlama: Karşılaştırmalı Analiz ve Türkiye Örneği
|
8- |
Ara Sınavlar
|
9- |
Seminer: System of National Accounts (SNA) (1993 ve 2008), European System of Accounts (ESA) (1995 ve 2010), ve Government Finance Statistics (GFS) (1986, 2001 ve 2014)
Seminer: Tahakkuk Esaslı Devlet Muhasebesi ve Türkiye Uygulaması
Seminer: Analitik Bütçe Sınıflandırması ve Analizi
|
10- |
Seminer: Yarı Mali İşlemler ve Türkiye’de Durum
Seminer: Bağış ve Yardımların Bütçeleştirilmesi ve Emanet Hesapları İşlemleri
Seminer: Merkezi Yönetim Bütçesi-Hazine İlişkileri ve Analizi
|
11- |
Seminer: Karşılaştırmalı Bütçe Yönetimi Analizi (Türkiye ve bir Batı ülkesinin karşılaştırılması)
Seminer: Sürdürülebilir Kalkınma Sürecinde Kamu Bütçesinin Önemi ve Türkiye Analizi
Seminer: Orta Gelir Tuzağı ile Mücadelede Bütçe Politikası
|
12- |
Seminer: Türkiye’de Kamu Yatırımları-Bütçe İlişkisi (5018 öncesi ve sonrası karşılaştırma)
Seminer: Gelir Dağılımını Düzenlemede Kamu Bütçesinin Rolü ve Önemi
Seminer: Cinsiyete Dayalı (veya Duyarlı) Bütçeleme ve Türkiye’de Durum
|
13- |
Seminer: AB Yerel Özerklik Şartı Bağlamında Mali Tevzin ve Türkiye’de Durum
Seminer: 1980-2014 Dönemi Ayrıntılı Bütçe Gerçekleşmeleri (Gelir-Gider-Borçlanma)
Seminer: Vergi Gelirlerinin Muhasebeleştirilmesi ve Bütçe ile İrtibatlandırılması
|
14- |
Türk Bütçe Sistemine yönelik alternatif arayışlar.
|
15- |
Genel değerlendirme.
|
16- |
Final Sınavları
|
17- |
Final Sınavları
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencileri; kamu bütçesine, bütçe sistemlerine ve süreçlerine ilişkin temel kavram, ilke, işlev ve yöntemlerin hızlıca üzerinden geçerek, ilk etapta temel lisans bilgi düzeyini yeniden yakalar.
|
2- |
Bütçe teorisinde öteden beri süregelen temel tartışmaları yeniden yorumlar.
|
3- |
Bütçe sistemleri ve uygulamaları konularında sürdürülen tartışmaları yeniden ele alır.
|
4- |
Teoriye dair güncel tartışmaları takip ederek, bunları değerlendirir.
|
5- |
Bütçe uygulamalarına yönelik güncel sorun ve tartışmaları değerlendirir.
|
6- |
Bütçe sistem ve sınıflandırma sorunlarına dair doğrudan kuramsal veya teknik öneride bulunacak düzeye ulaşır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
153
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tüğen, K. (2018), Devlet Bütçesi, 17. Baskı, Bassaeay Matbaası, İzmir.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Edizdoğan N. ve Özhan Çetinkaya (2013), Kamu Bütçesi, Dördüncü Baskı, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
2. Özbilen, Ş. (2013), Devlet Bütçesi, Gazi Kitabevi, Ankara.
3. Pehlivan, O. (2014), Devlet Bütçesi, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
4. Altuğ, F.; Kesik, A.; Şeker, M. (2013), Kamu Bütçesinde Yeni Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
|
|