Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > YENİÇAĞ TARİHİ KAYNAKLARI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YENİÇAĞ TARİHİ KAYNAKLARI I Birinci düzey TAR 2009 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ RAHMAN ŞAHİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Rahman ŞAHİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Yeniçağ Osmanlı tarihi kaynaklarından yazma eser sahibi müelliflerin ve eserlerinin öğretilmesi.
Dersin tanımı TAR 2009

Dersin içeriği
1- Tarihçi Adaylarıyla Hasbihâl ve Dersin Tanıtımı
2- Osmanlı Tarihini Dönemlere Ayırmak - Osmanlı Yeniçağı''nın Sınırlandırılması ve Kaynak Türleri
3- XV. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar (Ahmedî, Mevlana Şükrullah, Enverî)
4- XV. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar (Nişancı Mehmed Paşa, Tursun Bey, Kıvami)
5- XV. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar (Aşıkpaşazade, Oruç Bey, Neşri, ve Anonim Tevarihler)
6- Osmanlı Tarihi’nin Yabancı Kaynaklarından Okumalar (Georgios Pachymeres, Laonikos Chalkokondyles Kroniği, Kritovoulos Tarihi)
7- XVI. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar ( Behişti, Ruhi, Hadidi)
8- Vize Sınavı
9- XVI. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar ( İdris-i Bitlisi, Kemalpaşazade)
10- XVI. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar ( Hoca Saadettin, Gelibolulu Mustafa Âlî)
11- Selimnameler-Süleymannameler-Surnameler
12- XVII. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar (Selaniki, Katip Çelebi, Abdurrahman Abdi Paşa, Solakzade, Silahtar, Naima)
13- XVII. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar (Selaniki, Katip Çelebi, Abdurrahman Abdi Paşa, Solakzade, Silahtar, Naima)
14- XVII. Yüzyıl Osmanlı Tarihçilerinden Okumalar (Selaniki, Katip Çelebi, Abdurrahman Abdi Paşa, Solakzade, Silahtar, Naima)
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir.
2- Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir.
3- Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır.
4- Arşiv, kütüphane ve dokümantasyon bilgisine sahip olacaklardır. Ayrıca bu kaynakların orijinalliğine uygun bir biçimde değerlendirilerek akademik camianın bilgisine ve hizmetine sunacaklardır.
5- Tarih çalışmalarında gerekli olan bilim diline hâkim olacaklardır. Bu alanda özellikle Osmanlıca bilgisine sahip olarak, Osmanlıca belgeleri sınıflandırma ve değerlendirme becerisini gösterebileceklerdir.
6- Neden-sonuç ilişkisi içerisinde objektif olarak tarihsel konuları değerlendirecekler ve bu bağlamda araştırma ve inceleme eserlerini meydana getirebileceklerdir.
7- Bilgi teknolojilerini öğrenerek yapacakları çalışmalarda ve sunumlarda bu teknolojiyi iyi derecede kullanabilecekler ve görsel olarak da tarihi konuları insanların zihninde canlandırarak tarihe daha fazla ilgi uyandırabileceklerdir.
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 8 1 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Necdet Öztürk, İmparatorluk Tarihinin Kalemli Muhafızları - Osmanlı Tarihçileri - Ahmedî''den Ahmed Refik''e, Bilge Kültür Sanat Yayınları
Yardımcı Kaynaklar Abdulkadir Özcan, Osmanlı’da Tarih Yazımı ve Kaynak Türleri, Kronik Yayınları

Ders ile ilgili dosyalar