Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİ KORUMA |
Birinci düzey |
GZM 204 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SÜMER HORUZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. DR. CEMİLE TEMUR ÇINAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Tarımsal ürünlerde ekonomik kayba sebep olan zararlı, hastalık ve yabancı otlar ile ilgili temel bilgiler vermek ve bunlara karşı uygulanan mücadele yöntemlerini öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Bitki korumada açısından önemli zararlı, hastalık ve yabancı otların tanınması bitki korumada uygulanan mücadele yöntemlerini öğretilmesi
|
1- |
Böceklerin sistematikteki yeri ve yakın hayvan grupları, böceklerin ekonomik önemi, Türkiye’de Bitki Koruma Organizasyonu konuları ele alınır. Böceklerin dış yapısı (böceklerin vücut duvarı, baş ve uzantıları, thorax ve uzantıları, abdomen ve uzantıları) konusu ayrıntılandırılır.
|
2- |
Böceklerde iç organların yapısı ve işleyişi (kas sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi, üreme sistemi, sinir sistemi, duygu organları, ses çıkarma organları, ışık organları, salgı organları) işlenir.
|
3- |
Böceklerde üreme ve gelişme (böceklerde üreme şekilleri, böcek yumurtaları ve embriyo gelişmesi, larva evresi, böceklerde başkalaşım ve pupa tipleri, böceklerin gelişme ve üremelerine ilişkin diğer bilgiler) konuları ele alınır.
|
4- |
Böcek ekolojisi (genel bilgiler, sınırlayıcı etkenler, cansız etkenler, canlı etkenler ) konusu ele alınır.
|
5- |
akarlar, nematodlar ve diğer zararlı organizmalar hakkında bilgiler verilir.
|
6- |
Böcekler ile savaşım, tarımsal savaşımın ekonomik yönü, kültürel önlemler, .biyolojik savaşım, fiziksel savaşım konuları ayrıntılandırılır.
|
7- |
Entegre mücadele ve kimyasal savaşım konuları ele alınır.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Fitopatolojinin tanımı ve tarihçesi, bitkilerde hastalık kavramı, bitki hastalıklarının önemi
|
10- |
Bitki hastalıklarının sınıflandırılması, Abiyotik hastalık etmenleri
|
11- |
Fungusların genel özellikleri ve sınıflandırılması, önemli fungus hastalıkları
|
12- |
Bakterilerin genel özellikleri ve sınıflandırılması, önemli bakteri hastalıkları, Virüslerin genel özellikleri ve sınıflandırılması, önemli virüs hastalıkları
|
13- |
Yabancı otların sınıflandırması, önemli parazit yabancı otlar, epidemi
|
14- |
Bitki hastalıklarının kontrolü (Hijyen ve Terapi)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitki hastalıkları ve zararlılarını tanınması ve bunlarla ile ilgili temel kavramları öğrenmek
|
2- |
Hastalık ve zararlıların çevre faktörleri ile ilişkisini öğrenmek, hastalık etmeni / zararlı- bitki ilişkisini kavramak
|
3- |
Bitki hastalıklarının ve zararlılarının belirtileri, bu etmenlerin sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
KANSU İ. A. 2000. Genel Entomoloji.
Ecevit, O., Tuncer C., Karaca G. 2012. Bitki Koruma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ders Kitabı, No:20, Samsun
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|