Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HUKUK VE SİNEMA |
Birinci düzey |
SHK121 |
Seçmeli |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN BODUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze, Film Gösterimi, Teorik Anlatım ve Tartışma
|
Dersin amacı
|
Dersimizin temel amacı, öğrencilerle birlikte, hukuk ve sinema arasındaki ilişkiyi aşağıdaki ilintili konulara odaklanacak şekilde irdelemektir: “hukuk ve sinema” yaklaşım(lar)ını tanımak ve incelemek; bir film nasıl analiz edilir ve film eleştirisi nasıl yazılır sorularını yanıtlamak, filmlerdeki adalet(sizlik), ahlak ve iktidar düşüncesi; insan hakları, devlet, politika ve sinema; filmlerde suç ve ceza; filmlerde hukukun nasıl uygulandığı, öğretildiği ve düşünüldüğü; sinema ve popüler kültür aracılığıyla toplumun hukuk, adalet, hukukçular ve hukuk mekanizmaları algısı; sinema ve popüler kültürde tasvir edilen muhtelif hukuki konuları/dalları/sorunları/teorileri çözümlemek ve tartışmak.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, hukuk eğitiminde gelişmekte olan disiplinlerarası bir yaklaşım biçimi olan “hukuk ve sinema” alanına ilişkin bir derstir.
|
1- |
Hukuk ve sinema yaklaşım(lar)ına giriş: hukuk, sinema ve popüler kültür ilişkisi
|
2- |
Bir filmi analiz etmek: disiplinlerarası bir bakış
|
3- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: 12 Kızgın Adam (1957)
|
4- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Davacı (1986-Zeki Ökten)
|
5- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Nuremberg Duruşması (1961)
|
6- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: ...Ve Herkes için Adalet (1979)
|
7- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Bülbülü Öldürmek (1962)
|
8- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Snowpiercer (2013)
|
9- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Philadelphia (1993)
|
10- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: İçimdeki Deniz (2004)
|
11- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Pardon (2005-Mert Baykal)
|
12- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: M- Bir Şehir Katilini Arıyor (1931)
|
13- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Mahkeme (Chaitanya Tamhane-2014)
|
14- |
Film Gösterimi ve Çözümlemesi: Gett: Viviane Amsalem Duruşması (2014)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hukuk ve sinema arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2- |
Bir filmin nasıl çözümleneceğini ve değerlendirileceğini öğrenmek ve deneyimlemek.
|
3- |
Sinema ve popüler kültürde tasvir edilen çeşitli hukuki konuları/dalları/sorunları/teorileri yorumlamak, analiz etmek ve tartışmak.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
1
|
12
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
57
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Metin, Sevtap (Derleyen), Hukuku Sinemada Görmek, 2. b., Tekin Yayınları, İstanbul, 2017; Özelçi, Remziye Köse, Sinema Filmlerinde İnsan Hakları, Kriter Yayınevi, 2020; Akal, Cemal Bali-Özcan, Zehra Çiğdem, Film Gibi Hukuk, Zoe Kitap, İstanbul, 2019; Akal, Cemal Bali, Beyaz Perdede Kirli Yargılama, Zoe Kitap, İstanbul, 2019; Tüysüz, Dilan, Kriminoloji ve Sinema, Doruk Yayınları, 2020, Misafir, Selim, Devlet ve İnsan Hakları Perspektifinde Hukuk ve Sinema, Astana Yayınları, 2021; Karacaoğlu, Emine, “Hukuk ve Sinema Dersi: Neden ve Nasıl?”, Hukuk Kuramı, C. 1, S. 4, Temmuz-Ağustos 2014, ss. 1-10. Saygılı, Abdurrahman, “Sinema ve Hukuk Bir Tür Olarak Hukuk Filmleri”, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, 2014, ss. 65-76; Balcı, Emine, “Yeşilçam’dan Popüler Hukuk Kültürüne Mesajlar”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı: 112, Mayıs-Haziran 2014,, ss. 323-354; Yuvayapan, Emel, “Sinemada Suç ve Ceza-Modern Toplumlarda Adalet Arayışının Sinemada Temsili”, (Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sinema Televizyon Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2006); Dilara Yıldırım, “Hukuk ve Sinema İlişkisi: Bir İçerik Denemesi”, in: Adalete Yönelmiş Bir Toplumsal Düzen Olarak Hukuk: Prof. Dr. Yasemin Işıktaç Armağanı, Ed.: Sercan Gürler, Sümer Kitabevi, 2021.
|
|