Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SÖZLÜ ANLATIM VI |
Birinci düzey |
ÇER 402 |
Zorunlu |
8 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Çerkezce
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, öğrencilerin yazılı ve sözlü anlatım kültürünü geliştirmek için öğrencilerin bilgilerini genişletmelerine ve derinleştirmelerine yardımcı olacaktır. Bu ders Kabardey-Çerkezce okuyan öğrencilere kılavuzluk edecektir.
|
Dersin tanımı
|
Ders: ‘’Sözlü anlatım’’ Modern Kabardey-Çerkez dili yeterlilik düzeyini artırmayı amaçlamaktadır.
|
1- |
Adıge Bayram tarihleriyle ilgili kelimeler
|
2- |
Çerkez dillerinde selamlaşma, dilek dileme, özellikleri.
|
3- |
Çerkez dili dünya haritası
|
4- |
Kabardey-Çerkez dilinde, büyükler ve küçükler(karşılıklı ilişkilerde) arasında kullanılan kelimeler-cümleler.
|
5- |
Çerkez oyunlarının kelime özellikleri.
|
6- |
Çerkez Ulusal Kıyafetleriyle ilgili kelimeler.
|
7- |
Çerkez dilinde ‘Kadın’ kavramı.
|
8- |
Sınav
|
9- |
Çerkezlerin masada(yemekte-otururken) görgü kuralları ve onunla ilişkili terimler-kelimeler.
|
10- |
Çerkez mutfağı terminolojisi.
|
11- |
Dünya içinde Çerkezlerde "misafir " kavramı.
|
12- |
Çerkez düğün törenleri terminolojisi.
|
13- |
Çerkez Kültüründe askeri terminoloji.
|
14- |
Çerkez Dilinde ‘Zaman’ kavramı.
|
15- |
Final.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci ders programı tarafından öğretilen temel kavramları bilinmektedir.
|
2- |
Öğrenciers programı tarafından öğretilen gramer yapılarını kullanarak verilmiş olan başlıklarda sözlü ve yazılı metinler oluşturabilir.
|
3- |
Öğrenci, ers programı tarafından öğretilen sözcükleri ve gramer yapısını kullanarak kendini yazılı ve sözlü olarak tanıtabilir.
|
4- |
Pratikte ve mesleki alanlarda bilgilerini kullanabilecektir.
|
5- |
.
|
6- |
.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kabardey-Çerkes edebiyatının Kabardey dilindeki tarihi 2 cilttir. Cilt I. Kabardey-Balkar Cumhuriyeti Hükümeti İnsani Araştırma Enstitüsü ve Rusya Bilimler Akademisi Kabardey-Balkar Bilim Merkezi. - Nalçik, 2009-652 s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Urusov H.Ş. Kabardeyce dil bilgisi. Fonetik. Morfonemi. Morfoloji. Eğitim baskısı. - Nalçik, 2001, 229 s.
Urusov H.Ş., Zahokhov L.G. Kabardey-Çerkes dilinin yazım ve noktalama kuralları. - Nalçik, Elbrus Yayınevi, 2005. - 284 sayfa
|
|