Ön koşul dersleri
|
Eğitim Bilimine Giriş, Öğretim Yöntem ve İlkeleri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EMİNE YAVUZ HARMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET YAMAÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunuş, Proje tabanlı öğrenme, yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme kavramları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, temel istatistik kavramlarını öğrenmek, geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarını bilmek, geçerlik ve güvenirliği bilmek, madde indeksleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
Dersin tanımı
|
Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Temel istatistik kavramları nedir? (aritmetik ortalama, mod, medyan,...) Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?
|
1- |
Ölçme değerlendirme nedir? Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri,
|
2- |
Değerlendirme türleri, karar verme türleri
|
3- |
Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma,
|
4- |
Normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı
|
5- |
Ölçme araçları nelerdir? Açık uçlu sorular ve özellikleri, puanlanması (Rubrik)
|
6- |
Kapalı uçlu sorular (çoktan seçmeli) ve özellikleri, puanlanması
|
7- |
Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının özellikleri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Güvenirlik nedir? Güvenirlik belirleme yöntemleri
|
10- |
Bir ölçme aracının geçerlik ve güvenirliğini artırma yolları
|
11- |
Madde güçlük indeksi Madde ayırt edicilik indeksi
|
12- |
Alternatif değerlendirme yöntemleri: Portfolio oluşumu avantajları, sınırlılıkları ve puanlama
|
13- |
Alternatif değerlendirme yöntemleri: Kavram haritası ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanımı
|
14- |
Geçerlik nedir? Kapsam geçerliği, ölçüt geçerliği, yapı geçerliği
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olur.
|
2- |
Ölçekler ve özelliklerini bilir.
|
3- |
İstatistik kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilir.
|
7- |
İndeksler hakkında bilgi sahibi olur.
|
8- |
Portfolio hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olur.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
5- |
İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
|
|
6- |
İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
|
|
8- |
İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
|
|
9- |
İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
|
|
10- |
Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
11- |
Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
|
|
12- |
Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
|
|
16- |
Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
|
|
17- |
Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
18- |
Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
17
|
3
|
51
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
17
|
1
|
17
|
Ödevler
|
17
|
1
|
17
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
1
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
1
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
1
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
109
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Haladayna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon. Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
|
|