Ön koşul dersleri
|
Eğitim Bilimine Giriş, Öğretim Yöntem ve İlkeleri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EMİNE YAVUZ HARMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET YAMAÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunuş, Proje tabanlı öğrenme, yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme kavramları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, temel istatistik kavramlarını öğrenmek, geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarını bilmek, geçerlik ve güvenirliği bilmek, madde indeksleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
Dersin tanımı
|
Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Temel istatistik kavramları nedir? (aritmetik ortalama, mod, medyan,...) Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?
|
1- |
Ölçme değerlendirme nedir? Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri,
|
2- |
Değerlendirme türleri, karar verme türleri
|
3- |
Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma,
|
4- |
Normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı
|
5- |
Ölçme araçları nelerdir? Açık uçlu sorular ve özellikleri, puanlanması (Rubrik)
|
6- |
Kapalı uçlu sorular (çoktan seçmeli) ve özellikleri, puanlanması
|
7- |
Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının özellikleri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Güvenirlik nedir? Güvenirlik belirleme yöntemleri
|
10- |
Bir ölçme aracının geçerlik ve güvenirliğini artırma yolları
|
11- |
Madde güçlük indeksi Madde ayırt edicilik indeksi
|
12- |
Alternatif değerlendirme yöntemleri: Portfolio oluşumu avantajları, sınırlılıkları ve puanlama
|
13- |
Alternatif değerlendirme yöntemleri: Kavram haritası ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanımı
|
14- |
Geçerlik nedir? Kapsam geçerliği, ölçüt geçerliği, yapı geçerliği
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
2- |
Ölçekler ve özelliklerini bilecekler
|
3- |
İstatistik kavramları hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
4- |
Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
5- |
Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
6- |
Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilecekler
|
7- |
İndeksler hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
8- |
Portfolio hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
9- |
Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
17
|
3
|
51
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
17
|
1
|
17
|
Ödevler
|
17
|
1
|
17
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
1
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
1
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
1
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
109
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Haladayna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon. Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
|
|