Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EPİGRAFİ-PALEOGRAFİ |
Üçüncü düzey |
İTS 611 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak anlatılacak, yazı çeşitleri konusunda uygulamalı çalışma yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Kültür ve medeniyetimizin bilinmesinde önemli bir yapı taşı olan Osmanlı Türkçesi konusunda öğrenciye gerekli bilgiyi kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli gramer bilgisinin kazandırılması ve farklı yazı çeşitlerinin okunması.
|
1- |
Osmanlı alfabesi; Harflerin bitişmeleri; Alıştırmalar ve metin
|
2- |
Farsça tamlamalar; Alıştırmalar ve metin
|
3- |
İsm-i mensup; Farsça’da İsm-i alet; Alıştırmalar ve metin
|
4- |
Farsça İsm-i mekân; Meslek isimleri; Sayılar; Alıştırmalar ve metin
|
5- |
Günler; Aylar; Olumsuzluklar; Alıştırmalar ve metin
|
6- |
Farsçada son ekler; Yazılışları ve Okunuşları aynı Anlamları farklı kelimeler; Alıştırmalar ve metin
|
7- |
Metin Okumaları
|
8- |
Metin Okumaları
|
9- |
Paleografi İlmi; Osmanlı Dönemi Türk Yazısı
|
10- |
Yazı Çeşitleri; Kufi, Nesih, Sülüs, Muhakkak,
|
11- |
Reyhani, Tevki, Rikâ’, Talik
|
12- |
Siyakat, Rik’a, Divani
|
13- |
Elyazması Metin Okumaları
|
14- |
Elyazması Metin Okumaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Konuyla ilgili kaynakları tanır.
|
2- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
3- |
Türkçe, Arapça ve Farsça'nın belirli kurallar çerçevesinde birleşmesinden oluşan Osmanlı Türkçesi hakkında temel bilgiler edinir.
|
4- |
Türkçe, Arapça ve Farsça kelimeler konusunda tahlil yapabilir.
|
5- |
Paleografi ve yazı çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
|
|
2- |
Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
|
|
3- |
Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
|
|
4- |
İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
|
|
5- |
Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
|
|
6- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
8- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
|
9- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
|
10- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
11- |
Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
|
|
12- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
|
13- |
İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
|
|
14- |
İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
|
|
15- |
İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
|
|
16- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
|
17- |
Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri I, 2-Aktan, Ali, Osmanlı Paleografyası ve Siyasî Yazışmalar.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Uğur, Ahmet, Epigrafi ve Paleografi, 2-Baltacı, Cahit, İslam Paleografyası (Diplomatik-Arşivcilik.
|
|