Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (doktora) > EPİGRAFİ-PALEOGRAFİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EPİGRAFİ-PALEOGRAFİ Üçüncü düzey İTS 611 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Ders teorik olarak anlatılacak, yazı çeşitleri konusunda uygulamalı çalışma yapılacaktır.
Dersin amacı Kültür ve medeniyetimizin bilinmesinde önemli bir yapı taşı olan Osmanlı Türkçesi konusunda öğrenciye gerekli bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin tanımı Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli gramer bilgisinin kazandırılması ve farklı yazı çeşitlerinin okunması.

Dersin içeriği
1- Osmanlı alfabesi; Harflerin bitişmeleri; Alıştırmalar ve metin
2- Farsça tamlamalar; Alıştırmalar ve metin
3- İsm-i mensup; Farsça’da İsm-i alet; Alıştırmalar ve metin
4- Farsça İsm-i mekân; Meslek isimleri; Sayılar; Alıştırmalar ve metin
5- Günler; Aylar; Olumsuzluklar; Alıştırmalar ve metin
6- Farsçada son ekler; Yazılışları ve Okunuşları aynı Anlamları farklı kelimeler; Alıştırmalar ve metin
7- Metin Okumaları
8- Metin Okumaları
9- Paleografi İlmi; Osmanlı Dönemi Türk Yazısı
10- Yazı Çeşitleri; Kufi, Nesih, Sülüs, Muhakkak,
11- Reyhani, Tevki, Rikâ’, Talik
12- Siyakat, Rik’a, Divani
13- Elyazması Metin Okumaları
14- Elyazması Metin Okumaları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Konuyla ilgili kaynakları tanır.
2- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
3- Türkçe, Arapça ve Farsça'nın belirli kurallar çerçevesinde birleşmesinden oluşan Osmanlı Türkçesi hakkında temel bilgiler edinir.
4- Türkçe, Arapça ve Farsça kelimeler konusunda tahlil yapabilir.
5- Paleografi ve yazı çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur.
6- Matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
2- Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
3- Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
4- İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
5- Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
6- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
7- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
8- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
9- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
10- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
12- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
13- İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
14- İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
15- İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
16- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
17- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri I, 2-Aktan, Ali, Osmanlı Paleografyası ve Siyasî Yazışmalar.
Yardımcı Kaynaklar 1-Uğur, Ahmet, Epigrafi ve Paleografi, 2-Baltacı, Cahit, İslam Paleografyası (Diplomatik-Arşivcilik.

Ders ile ilgili dosyalar