Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
CERRAHİ UYGULAMALAR II |
Birinci düzey |
AHH 278 |
Zorunlu |
4 |
21.00 |
21.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Turkish
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HARUN İN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Harun İN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
No
|
Dersin veriliş şekli
|
Ameliyathane ortamında pratik eğitim
|
Dersin amacı
|
Amaç, Ameliyathane Hizmetleri alanıyla ilgili temel teorik ve uygulamalı bilgileri kazandırmanın yanı sıra, bu alandaki temel bilimsel bilgilere ulaşma, değerlendirme ve uygulama yeteneğini geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Amaç, öğrencilere Ameliyathane Hizmetleri Programı alanında araç-gereç kullanımı konusunda temel bilgileri kazandırmak ve bu alana özgü terminolojiyi etkin şekilde kullanma bilgi ve becerilerini geliştirmektir.
|
1- |
TUR-P Vaka Tartışması (Transüretral Prostat Rezeksiyonu): Prostat anatomisi, TUR-P endikasyonları, cerrahi teknikler (rezektoskop kullanımı), kullanılan cerrahi ekipmanlar ve cihazlar, intraoperatif komplikasyonlar (kanama, TUR sendromu).
|
2- |
Hipospadias Vaka Tartışması: Erkek ürogenital sistem anatomisi, hipospadias cerrahisi endikasyonları, cerrahi teknikler (tubularized incised plate, düzeltme teknikleri), kullanılan cerrahi ekipmanlar, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (fistül, darlık).
|
3- |
Total Kalça Protezi Vaka Tartışması: Kalça eklemi anatomisi, total kalça protezi endikasyonları, cerrahi teknikler (posterior, lateral ve anterior yaklaşımlar), kullanılan cerrahi ekipmanlar ve protezler, kullanılan sütür materyalleri, intraoperatif komplikasyonlar (kanama, sinir yaralanması, protez dislokasyonu).
|
4- |
Histerektomi Vaka Tartışması: Uterus ve pelvis anatomisi, histerektomi endikasyonları, cerrahi teknikler (abdominal, vajinal ve laparoskopik), kullanılan cerrahi ekipmanlar ve enerji cihazları, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (idrar yolları yaralanması, kanama).
|
5- |
Diz Artroskopisi Vaka Tartışması: Diz eklemi anatomisi, diz artroskopisinin endikasyonları, cerrahi teknikler (menisküs onarımı ve kıkırdak tedavisi), kullanılan cerrahi ekipmanlar ve artroskopik cihazlar, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (eklem içi enfeksiyon, sinovyal sıvı kaçağı).
|
6- |
İnguinal Herni Vaka Tartışması: Kasık bölgesi anatomisi, inguinal herni endikasyonları, cerrahi teknikler (Lichtenstein, TAPP ve TEPP), kullanılan cerrahi ekipmanlar ve mesh materyalleri, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (testiküler iskemi, sinir yaralanmaları).
|
7- |
Varikosel Vaka Tartışması: Testis damar anatomisi, varikosel cerrahisi endikasyonları, cerrahi teknikler (mikrocerrahi varikoselektomi), kullanılan cerrahi ekipmanlar, kullanılan sütür materyalleri ve intraoperatif komplikasyonlar (damar hasarı, testiküler atrofi).
|
8- |
Ara-Sınav
|
9- |
Ara sınav değerlendirmesi. Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
ACL Onarımı Vaka Tartışması (Ön Çapraz Bağ Cerrahisi): Diz bağ anatomisi, ACL yırtıkları ve endikasyonları, cerrahi teknikler (artroskopik rekonstrüksiyon), kullanılan cerrahi ekipmanlar ve greft sabitleyiciler, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (greft rüptürü, eklem içi kanama).
|
10- |
Mamoplasti Vaka Tartışması: Meme anatomisi, mamoplasti endikasyonları (redüksiyon ve augmentasyon), cerrahi teknikler (areolar kesi, T-kesi), kullanılan cerrahi ekipmanlar ve implantlar, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (kanama, implant pozisyonlama hataları).
|
11- |
Abdominoplasti Vaka Tartışması: Karın duvarı anatomisi, abdominoplasti endikasyonları, cerrahi teknikler (tam ve mini abdominoplasti), kullanılan cerrahi ekipmanlar, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (seroma, enfeksiyon).
|
12- |
Kolorektal Cerrahi Vaka Tartışması: Kolon ve rektum anatomisi, kolorektal cerrahinin endikasyonları, cerrahi teknikler (laparoskopik ve açık rezeksiyon), kullanılan cerrahi ekipmanlar (stapler, koter), kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (anastomoz kaçağı, bağırsak perforasyonu).
|
13- |
Hemoroidektomi Vaka Tartışması: Anal bölge anatomisi, hemoroid cerrahisi endikasyonları, cerrahi teknikler (açık, kapalı ve stapler yardımlı), kullanılan cerrahi ekipmanlar, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (kanama, anal stenoz).
|
14- |
Tiroid Ameliyatları Vaka Tartışması: Tiroid anatomisi, tiroidektomi endikasyonları, cerrahi teknikler (total ve subtotal tiroidektomi), kullanılan cerrahi ekipmanlar, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (hipoparatiroidizm, sinir yaralanmaları).
|
15- |
Nefrektomi Vaka Tartışması: Böbrek anatomisi, nefrektomi endikasyonları, cerrahi teknikler (laparoskopik ve açık), kullanılan cerrahi ekipmanlar, kullanılan sütür materyalleri ile intraoperatif komplikasyonlar (kanama, damar yaralanması).
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, cerrahi vaka tartışmaları ile ilgili anatomik yapıların temel özelliklerini ve klinik önemlerini açıklayabilir.
|
2- |
Cerrahi işlemlerin endikasyonlarını analiz ederek, hangi durumlarda tercih edildiğini değerlendirebilir.
|
3- |
Öğrenciler, cerrahi müdahalelerde kullanılan farklı teknikleri (ör. posterior, anterior yaklaşımlar) karşılaştırabilir.
|
4- |
Kullanılan cerrahi ekipmanlar ve cihazların işlevlerini öğrenerek, ameliyat sürecindeki rollerini açıklayabilir.
|
5- |
Cerrahi sütür materyallerini tanıyıp, farklı cerrahi prosedürlerde kullanım alanlarını ayırt edebilir.
|
6- |
Öğrenciler, intraoperatif komplikasyonların nedenlerini belirleyerek, bunlara yönelik önleyici ve yönetici yaklaşımlar geliştirebilir.
|
7- |
Cerrahi planlamanın temel unsurlarını öğrenerek, vaka bazlı bir plan oluşturabilir.
|
8- |
Öğrenciler, cerrahi müdahalelerin kısa ve uzun vadeli etkilerini değerlendirebilir.
|
9- |
Hasta güvenliği ve cerrahi prosedürlerin etik boyutları hakkında bilinç geliştirerek, klinik uygulamalarda bunları dikkate alabilir.
|
10- |
Multidisipliner bir yaklaşımla cerrahi ekibin koordinasyonunu ve iş birliğini vurgulayan bir anlayış geliştirebilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Ameliyat odasındaki bütün alet ve cihazların periyodik kontrollerini yaptırır.
|
|
4- |
Ameliyat masasının her ameliyattan önce kontrolünü sağlar, hazır hale getirir ve gerekli malzemeleri hazırlar.
|
|
5- |
Ameliyat için hastaya uygun pozisyon verir.
|
|
6- |
Ameliyat sonrasında cerrahi aletlerin, malzemelerin ve ortamın dezenfeksiyonunu sağlayarak yeniden kullanıma hazır hale getirir.
|
|
7- |
Ameliyat sırasında hastadan çıkartılan herhangi bir cerrahi materyalin uygun bir şekilde ilgili birime gönderilmesini sağlar.
|
|
8- |
Cerrahi malzemelerin sterilizasyonunu ve uygun şartlarda muhafaza edilmesini sağlar.
|
|
9- |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası transportuna yardımcı olur.
|
|
10- |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü durum ve şekilde cerrahi ekibe dahil olur.
|
|
11- |
Kendi alanı ile ilgili teknolojileri kullanır.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
6
|
84
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
14
|
3
|
42
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
20
|
40
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
14
|
16
|
224
|
Arazi çalışması
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
525
|
AKTS
|
|
|
21.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|