Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİJİTAL OKURYAZARLIK |
İkinci düzey |
GZT 534 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FARUK TEMEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MUSTAFA KOÇER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin medya ile ilgili bilgiye erişim, erişilen veya bize gönderilen iletileri çözümleyebilme, çözümlediğimiz iletileri birçok açıdan değerlendirebilme ve farklı iletişim kanal, araç ve tekniklerini kullanarak kendi iletilerimizi oluşturabilme/üretebilme alanlarındaki yeterliliklerini artırmak.
|
Dersin tanımı
|
Medya okuryazarlığı kavramını farklı bakış açılarıyla değerlendiren, medya okuryazarlığının genel ilkelerini ve ulaşılması gereken algı düzeyini anlatan bir derstir.
|
1- |
Medyanın yapısı ve paydaşları
|
2- |
Medya okuryazarlığı kavramı
|
3- |
Medya okuryazarlığının temel ilkeleri
|
4- |
Medya Çözümlemesi
|
5- |
Medya okuryazarlığı hakkındaki yaklaşımlar
|
6- |
Medya okuryazarlığı ve çocuk eğitimi
|
7- |
Medya okuryazarlığı eğitimi ve Türkiye'deki uygulamaları
|
8- |
Medya okuryazarlığı eğitimi ve dünyadaki uygulamaları
|
9- |
Medya okuryazarlığı ve yetişkinlerin eğitimi
|
10- |
Gazetecilerin Medya okuryazarı olabilirliği
|
11- |
Türk medyasında haberin manipülasyonu ve dezenformasyon
|
12- |
Piyasanın tahakkümü, medya-reklam ilişkisi
|
13- |
Medya ve algı değişimi
|
14- |
Değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Medya sisteminin paydaşlarını ve çıkar grubunu anlamak
|
2- |
Tüm kitle iletişim araçlarının kurgusal olduğunu fark etmek
|
3- |
Medyanın gerçeği kurgulayarak olarak ilettiğini öğrenmek
|
4- |
Her mesajın izleyici tarafından aynı şekilde açımlanmadığını, farklı etkiler oluşturduğunu fark etmek
|
5- |
Medya metinlerinin bazı değerleri ve ideolojileri ilettiğini bilmek
|
6- |
medyada çıkan her satır ve her sözcüğün iyice incelenmesi gerektiğini bilmek
|
7- |
Eleştirel bakmayı öğrenmek
|
8- |
Edilgen olmak yerine aktif olmak
|
9- |
Medyanın kendine özgü “dilleri” ve çeşitli biçimlerle, türlerle ve iletişim simge sistemleriyle sembolleşen karakteristiklerinin olduğunu öğrenmek
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
|
|
2- |
Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
|
|
3- |
Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
|
|
4- |
Ekip çalışması becerisinin kazanılması
|
|
5- |
İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebime ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
|
|
6- |
Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
7- |
Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
8- |
Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
15
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
8
|
2
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Medya Okuryazarlığı, Parşömen, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Binark, M. ve Bek, M. G. (2007)“Eleştirel Medya Okuryazarlığı” Kalkedon Yayınevi, İstanbul.
Bostancı N. vd. (2007) “İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen El Kitabı” , Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu – Radyo Televizyon Üst Kurulu Yayını, Ankara.
İnal, K. (2008) “Medya Okuryazarlığı” Bilimin Işığında Medya Seminerleri, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Ankara.
Potter, J.W. (2001) Media Literacy, Sage Publications
Potter, J.W. (2004) Theory of Media Literacy, Sage Publications
Taşkıran, N. Ö. (2007) “Medya Okuryazarlığına Giriş” , Beta Yayınevi, İstanbul.
|
|