Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VEKTÖR BÖCEKLER |
İkinci düzey |
ZBK 528 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. EBUBEKİR YÜKSEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Tarımsal üretimde ekonomik kayıplara neden olan ve çeşitli hastalıklara vektörlük yapan zararlıların tanınması, biyolojisi ve ekolojisi hakkında bilgi edinilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Tarımsal üretimde çeşitli tarımsal hastalıkların taşınmasında rol oynayan eklem bacaklıların tanınması, vektör böcekler ve bu böceklerin taşıdığı hastalıkların yayılışları, ekolojik istekleri, biyolojileri ve davranışları hakkında bilgi edinilmesi.
|
1- |
Tarımsal zararlılar ve vektörler
|
2- |
Vektör böceklerin tanıtılması
|
3- |
Vektör böceklerin biyolojisi
|
4- |
Vektör böceklerlerin beslenme davranışları
|
5- |
Çevresel etkenlerin vektör böceklerler üzerindeki etkileri
|
6- |
Vektör böceklerle ilişkili hastalıklar-Funguslar
|
7- |
Vektör böceklerle ilişkili hastalıklar-Virüsler
|
8- |
Vektör böceklerde hastalıkların taşınma mekanizmaları
|
9- |
İklim değişikliğinin vektör böcekler üzerindeki etkisi
|
10- |
Vektör böceklerin ve ilişkili hastalıkların yayılması
|
11- |
Yetiştiricilik yöntemlerinin vektör böceklerinin yayılımı üzerine etkileri
|
12- |
Vektör mücadelesinin önemli olduğu tarımsal ürünler
|
13- |
Vektör böceklerin mücadelesi
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenci;
Tarımsal üretimde ekonomik kayıplara neden olan ve çeşitli hastalıklara vektörlük yapan zararlıları tanıyabilir,
|
2- |
Vektör böceklerin biyolojisi ve yayılışı hakkında bilgi sahibi olur,
|
3- |
Vektör böceklerin taşıdığı hastalıkları ve bu hastalıkların tanınması ve biyolojisi hakkında bilgi sahibi olur,
|
4- |
Vektör böceklerin mücadelesine yönelik bilgi ve deneyim kazanır.
|
5- |
Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilir,
|
6- |
Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
2
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
22
|
22
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Agrios, G. N. (2008). Transmission of plant diseases by insects. Encyclopedia of entomology.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Heck, M. (2018). Insect transmission of plant pathogens: A systems biology perspective. MSystems, 3(2), 10-1128.
|
|