Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NEŞE YILMAZ BAKIR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞRETİM ÜYESİ GÜZİN YELİZ KAHYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. NUR SENA KITLIK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK VE PRATİK (yüzyüze)
|
Dersin amacı
|
Öğrencinin tasarım etkiliğine dönük temel düşünce biçimleri ve anlatım teknikleri ile donatılarak, özgür ve yaratıcı biçimde tasarım yapabilmesi için kavramsal bilgilerin aktarılması ve alt yapının hazırlanmasıdır. Buna yönelik olarak, düşünce hareketlerini düzenlemek, yaratıcı güçleri açığa çıkarmak, sanatçı (tasarımcı ) kimliğini kazandırmaya teşvik etmek için tasarımın temel öge ve ilkeleri, estetik değerler, görsel algı yasaları yardımıyla görüleni ve düşünüleni iki veya üç boyutlu ifade etme, tasarım dilini kullanma becerisini kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında; temel tasarım, tasar ögeleri, tasar ilkeleri, yaratıcı düşünce, görsel algı, görsel yargı, görsel ifade, soyutlama, estetik değerler, iki boyutlu ifade teknikleri, üç boyutlu ifade teknikleri, tasarımcı kimliği, kavramsal düşünce geliştirme ile ilgili çalışmalar gerçekleştirilecektir. Bu doğrultuda ders birbiri ile bağlantılı olarak biçimlenen tasarlama ve tasarımı ifadelendirme odaklı yürütülmektedir.
Dersin İşleyişi: Tasarlama odağında yürütülen sürecin birinci aşamasında; noktadan iki ve üç boyutlu hacimsel çözümlere uzanan bir kurguda 5 aşamalı tasarım sürecini tarifleyen proje çalışması gerçekleştirilecektir. Bu süreçte öğrencilerden atölye boyunca, nokta, çizgi, yüzey, hacim, aks, grid, …gibi geometrik kurucuların, geçirgenlik, kuşatılmışlık, süreklilik, kesinti, sınır, ayrılma, kopma, yoğunlaştırma, akışkanlaştırma…. gibi ilişki kurma stratejilerinin, ritim, zıtlık, tekrar, hiyerarşi, bütünlük, egemenlik,uyum, denge,… gibi kompozisyon oluşturma biçimlerinin, eklemek/çıkartmak, doldurmak/boşaltmak, ayırmak/bölmek/birleştirmek, azaltmak/çoğaltmak, indirmek/çıkartmak, alçaltmak/yükseltmek, örtmek/altını çizmek … gibi müdahale stratejilerinin, renk, malzeme, doku, ışık, …gibi nesne özelliklerinin araç kılınması ile yürütücüler moderötürlüğünde çalışmalar oluşturmaları beklenmektedir.
İkinci aşama ise final projesidir ve amacı birinci aşamadaki hazırlık sürecinin ardından belirli bir kentsel alan üzerine düşünme pratiği geliştirirmektir. Bu pratiğin geliştirilmesinde, hareket, his, bellek, alışkanlık, farkındalık, deneyim… gibi insan özelliklerinin mekansal müdahale için aktifleştirilebilmesi ve oluşturulan biçimin teknik resim kuralları çerçevesinde ifade edilmesi gereklidir. Geliştirilecek müdahale: “yeni” bir kentsel, mekânsal deneyimi üretirken, kamusal kurgu bütünlüğü içermesi de beklenmektedir. Öneri mekânsallığın kullanım değeri süreçte tasarım fikri ile birlikte düşünülmelidir. Süreçte her öğrencinin kendi tasarım pratiğini yapılandırması önemlidir. Proje dersinin amacı bu yapılandırma sürecinin bileşenlerini ve araçlarını öğrencinin kendi yaklaşımı çevresinde geliştirmesini desteklemektir.
Süreçte öğrencilerden çalışma alanına ilişkin müdahale olarak tasarım önerisini çizim, maket, görselleştirme tekniklerini kullanarak yeniden üretmesi; mevcut, literatürde yer alan örneklerden (kent, proje, yapıt, yerleştirme, vb.) kendi tasarım önerisini oluştururken yararlanması beklenmektedir. Bu doğrultuda birinci ve ikinci aşamada gerçekleştirilen çalışmaların teknik resim kuralları çervesinde ifadelendirilmesine yönelik anlatımlar ve uygulamalar da işleyişte paralel olarak ders kapsamında yürütücüler tarafından gerçekleştirilecektir.
Mimarlık Fakültesi Eğitim-Öğretim Yönergesi’nde tanımlanmış özel değerlendirmeli ders yöntemiyle yürütülecek ŞBP111 Temel Eğitim ve Şehircilik Projesi 1 dersi kapsamında gerçekleştirilecek tüm çalışmalara ilişkin açıklamalar ve bunların haftalık dağılımları öğrencilere ayrıca bir detaylı program halinde sunulacaktır.
Derse Katılım: Öğrenciler, Mimarlık Fakültesi Eğitim-Öğretim Yönergesinde belirlenmiş devam koşullarına uymak zorundadırlar. Öğrencilerin derslere katılmaları ve kendi çalışmalarını ve ödevlerini sunmaları gerekmektedir.
Dersin Bölünmesi: ŞBP 111 Temel Eğitim ve Şehircilik Projesi dersi Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından beş şubeye bölünmüştür. Derse kayıtlı toplam öğrenci sayısı ve öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısına bağlı olarak, ders ortak bir program ve içeriğe bağlı olmak koşulu ile şubeler halinde yürütülecektir. Sınavlar aynı gün yapılacak ve değerlendirmeler şube yürütücüleri tarafında birlikte gerçekleştirilecektir.
Değerlendirme yöntemi; Dersin değerlendirilmesinde 1 Arasınav ve 1 Final Sınavı uygulanacaktır. Ara Sınav birinci aşamanın jüri ile notlandırılması ve teknik resim sınavından oluşmaktadır. Bölüm tarafından belirlenen ara sınav takvimine uygun olarak aynı gün içerisinde gerçekleştirilecek birinci aşamaya yönelik jüri değerlendirmesi ve teknik resim sınavının arasınav notuna katkı oranı (Birinci aşama jüri değerlendirmesi:%60 –Teknik resim:%40) olacaktır.
Final notunu ise ikinci aşamadaki projenin jüri değerlendirmesi sonucu ortaya çıkan not oluşturacaktır. Öğrenciler dönemin sona ermesinin ardından, Bölümce ilan edilen yılsonu sınav programı uyarınca final jürisine alınırlar. Final jürisinde öğrencilerden istenecek çalışmalar ve bunlara ilişkin dokümanlar dersler tamamlandıktan sonra öğrencilere ayrıca ilan edilir. Ara sınav notlarının aritmetik ortalamasının %40’ı ile final jürisinden alınan notun %60’ı toplanarak öğrencilerin ders başarı notları saptanır.
|
1- |
Temel tasar ilke ve elemanlarının tanıtımı, malzeme tanıtımı, kağıt normu hakkında bilgi
|
2- |
Geometri ve soyutlama üzerine kuramsal bilgi. Çizgi, tarama, kontur, tonlama hakkında bilgi ve uygulama
|
3- |
Temel tasar ilke ve elemanları ile plastik çalışma. ( Çizgi kompozisyonları) Yazı çalışması - kuramsal bilgi ve uygulama. Düzgün geometrik kütlelerin tanıtılması
|
4- |
Temel tasar ilke ve elemanları ile İki ve üç boyutlu çalışmalar.(Geometrik formlar ile kompozisyon) Kesit görünüş çizimi ile ilgili bilgi verilmesi
|
5- |
Temel tasar ilke ve elemanları ile iki ve üç boyutlu çalışmalar. (Renk Çalışmaları) Soyutlama çalışmaları.
|
6- |
İki ve üç boyutlu çalışmalar. ( Doku Çalışmaları)
|
7- |
Üç boyutlu geometrik kütle çalışmaları. Birbirinden türeyen düzgün geometrilerin plan, kesit görünüş çizimleri
|
8- |
Zaman, mekan işlev ilişkisi üzerine kuramsal bilgi, Dönem projesine başlanması, Perspektif çizim yöntemlerinin tanıtılması
|
9- |
Arasınav
|
10- |
Dönem sonu final projesi için Teknik Gezi
|
11- |
Perspektif çizim yöntemleri üzerine çalışma
|
12- |
Tashihler doğrultusunda temalı projenin geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu çalışma.Maket yapım teknikleri üzerine çalışma
|
13- |
Tashihler doğrultusunda temalı projenin geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu çalışma.Maket yapım teknikleri üzerine çalışma
|
14- |
Tashihler doğrultusunda temalı projenin geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu çalışma.İfade teknikleri üzerine genel değerlendirme.
|
15- |
Tashihler doğrultusunda temalı projenin geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu çalışma.İfade teknikleri üzerine genel değerlendirme.
|
16- |
Tashihler doğrultusunda temalı projenin geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu çalışma.Perspektif çizim yöntemleri üzerine uygulama çalışmaları.
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencinin bir problem karşısında bir tasarımcı gibi davranma becerisini göstermesi ve çözüm üretebilen formasyonun kazandırılması.
|
2- |
Kavramsal düşünceyi çizgisel (teknik ) veya görsel (estetik) olarak ifade edebilme
|
3- |
Düşünüleni ve görüleni soyutlayabilme veya gerçeği yansıtacak şekilde iki yada üç boyutlu anlatabilme
|
4- |
Çevreyi algılamada duyarlı bir gözlem (ayırt etme) ve tepki (yargı) gösterebilme
|
5- |
Temel tasar ilkelerinin öğrenilmesi
|
6- |
Öğrenilen ilkeleri doğrultusunda tematik bir proje geliştirilmesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
12
|
168
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
4
|
48
|
Ödevler
|
30
|
2
|
60
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
8
|
8
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
12
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
2
|
8
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
342
|
AKTS
|
|
|
14.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çınar, K., Temel Tasar, S.Ü. MMF. Ders Notları, Konya, 1996.
Atalayer, F., Temel Tasar, S.Ü. MMF Ders Notları, Konya, 1983.
Denel, B., Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara.,1981.
Gürer, L., Temel Tasarım, İTÜ. Matbaası, Gümüşsuyu, 1990.
Şenyapılı, Ö., Görsel Sanatlar ve İletişim, Sanatyapım Yayıncılık, Ank., 1996.
Güngör, H., Temel Tasar, Afa Mat, İstanbul, 1972.
Divanlıoğlu D., Temel Tasar-Tasarım Öge ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1997.
Yetkin, S. K., Estetik, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1957.
Hodgen, L. F., Basic Design, Texas Unv., Arch.School, Texas,1965.
Klee, P., Thinking Eye, New York, G. Wittenborn, 1861.
|
|