Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Makine Mühendisliği (y.l.) > SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ İkinci düzey MKM 509 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. RECEP GÜNEŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. RECEP GÜNEŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş.Gör. Mevlüt HAKAN
Dersin veriliş şekli Sınıf dersleri: Haftada üç saat teorik temeller ve problem çözümleri
Dersin amacı Lineer sonlu elemanlar metodunun temelleri ve genel teorisinin anlatılması. Farklı disiplinlerdeki mühendislik problemlerinin çözümünde sonlu elemanlar metodunun kullandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Sonlu elemanlar metodu ısı transferi, akışkanlar mekaniği ve katı mekaniği gibi fiziksel olayların analitik olarak tanımlanmaları neticesinde ortaya çıkan diferansiyel denklemlerin çözümü için kullanılan nümerik bir tekniktir

Dersin içeriği
1- Temel kavramlar, matris cebiri ve Gauss eliminasyonu
2- Bir boyutlu problemler
3- Bir boyutlu problemler
4- Kafes sistemleri
5- Kiriş ve çerçeveler
6- İki boyutlu problemler
7- Eksenel simetrik problemler
8- İki boyutlu izoparametrik elemanlar ve nümerik integrasyon
9- Gerilme analizinde üç boyutlu problemler
10- Gerilme analizinde üç boyutlu problemler
11- Skaler alan problemleri
12- Özdeğer problemleri.
13- Özel konular (Elasto-plastik gerilme analizi, kırılma mekaniği)
14- Özel konular (Elasto-plastik gerilme analizi, kırılma mekaniği)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sonlu elemanlar metodunda kullanılan temel kavramlar, matris cebiri ve Gauss eleminasyon metodunu öğrenmek.
2- Bir boyutlu problemler için sonlu elemanlar metodunun geliştirilmesinde kullanılan gerilme-şekil değiştirme ve toplam potansiyel enerji ilişkilerini anlamak.
3- Kafes sistemleri, kiriş ve çerçeve problemlerinde sonlu elemanlar metodunun uygulanması hakkında bilgi sahibi olmak.
4- İki boyutlu problemler için sonlu elemanlar metodunun geliştirilmesi hakkında bilgi sahibi olmak.
5- 4 düğümlü veya daha fazla dereceden isoparametrik elemanlar geliştirmek ve onlara nümerik integrasyon uygulayarak gerilme analizi yapmak.
6- Üç boyutlu problemler için sonlu elemanlar metodunun geliştirilmesi hakkında bilgi sahibi olmak.
7- Özdeğer problemlerini çözme
8- Özel konular hakkında bilgi sahibi olmak (Elasto-plastik gerilme analizi, kırılma mekaniği)
9- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanmak.
10- Mühendislik problemlerini tanıma ve formüle etme ve çözme becerisi kazanmak.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2- Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3- Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
4- Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
5- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
6- Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
7- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
8- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
9- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
10- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
11- Etkin iletişim kurma becerisi
12- Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14- Çağın sorunları hakkında bilgi
15- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
16- Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
17- Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
18- Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Ödevler 8 3 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 8 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı T.R. Chandrupatla and A.D. Belegundu, Introduction to Finite Elements in Engineering.
Yardımcı Kaynaklar J.N. Reddy, An introduction to the Finite Element Method.

Ders ile ilgili dosyalar