Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > DOĞAL VE REJENERE LİFLERİN TERBİYESİ VE BOYANMASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DOĞAL VE REJENERE LİFLERİN TERBİYESİ VE BOYANMASI Birinci düzey TEKP 307 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ASIM DAVULCU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. ASIM DAVULCU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Doğal ve rejenere liflerin terbiye ve boyama işlemlerinin öğretilmesi
Dersin tanımı Selüloziklerin yapısı ve özelliklerinin incelenmesi, selülozik mamüllerin ön terbiyesi, Boyama teknolojisine giriş, Boyama açısından önemli lif ve boyarmadde özellikleri, Selülozük mamüllerin direkt, reaktif, küp ve kükürt boyarmaddelerle boyanması, Protein liflerinin yapısı ve özelliklerinin incelenmesi, Protein liflerinin ön terbiyesi, Protein liflerinin asit, metal kompleks, krom ve reaktif boyarmaddelerle boyanmasını anlatan derstir.

Dersin içeriği
1- (1. Hafta) Boyama teknolojisine giriş
2- (2. Hafta) Selülozik liflerin boyama mekanizması
3- (3. Hafta) Pamuk lifinin ön terbiyesi
4- (4. Hafta) Rejenere selülozik liflerin ön terbiyesi
5- (5. Hafta) Pamuk lifinin reaktif bm. lerle boyanması
6- (6. Hafta) Pamuk lifinin substantif bm.lerle boyanması
7- (7. Hafta) Pamuk lifinin küp bm.lerle boyanması
8- (8. Hafta) Pamuk lifinin kesikli yöntemle boyanması
9- (9. Hafta) Pamuk lifinin sürekli yönteme göre boyanması
10- (10. Hafta) Viskonun boyanması
11- (11. Hafta) Asetat liflerinin boyanması
12- (12. Hafta) Protein esaslı liflerin ön terbiyesi
13- (13. Hafta) yünün boyanması
14- (14. Hafta) linen, jut ve diğer doğal liflerin boyanması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Doğal liflerinin özelliklerini anlama
2- Doğal liflerin hangi boyalarla hangi koşullarda boyanabildiğini öğrenme
3- Pamuk lifinin boyanması ile ilgili bilgi sahibi olma
4- Doğal liflere hangi ön terbiye işlemlerinin yapıldığını öğrenme
5- Yünün boyanması ve ön terbiyesi hakkında bilgi sahibi olma
6- Doğal liflerin boyanmasında karşılaşılacak sorunlara çözüm bulma
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 13 1 13
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 13 1 13
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar ANİŞ, P. 1998. Tekstil Ön terbiyesi, Alfa Kitabevi Bursa, 203s. SHORE, J., 1995, Cellulosics dyeing, The Alden Pres, Oxford, 396s.

Ders ile ilgili dosyalar