Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ASIM DAVULCU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ASIM DAVULCU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Doğal ve rejenere liflerin terbiye ve boyama işlemlerinin öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Selüloziklerin yapısı ve özelliklerinin incelenmesi, selülozik mamüllerin ön terbiyesi, Boyama
teknolojisine giriş, Boyama açısından önemli lif ve boyarmadde özellikleri, Selülozük mamüllerin direkt,
reaktif, küp ve kükürt boyarmaddelerle boyanması, Protein liflerinin yapısı ve özelliklerinin incelenmesi,
Protein liflerinin ön terbiyesi, Protein liflerinin asit, metal kompleks, krom ve reaktif boyarmaddelerle
boyanmasını anlatan derstir.
|
1- |
(1. Hafta) Boyama teknolojisine giriş
|
2- |
(2. Hafta) Selülozik liflerin boyama mekanizması
|
3- |
(3. Hafta) Pamuk lifinin ön terbiyesi
|
4- |
(4. Hafta) Rejenere selülozik liflerin ön terbiyesi
|
5- |
(5. Hafta) Pamuk lifinin reaktif bm. lerle boyanması
|
6- |
(6. Hafta) Pamuk lifinin substantif bm.lerle boyanması
|
7- |
(7. Hafta) Pamuk lifinin küp bm.lerle boyanması
|
8- |
(8. Hafta) Pamuk lifinin kesikli yöntemle boyanması
|
9- |
(9. Hafta) Pamuk lifinin sürekli yönteme göre boyanması
|
10- |
(10. Hafta) Viskonun boyanması
|
11- |
(11. Hafta) Asetat liflerinin boyanması
|
12- |
(12. Hafta) Protein esaslı liflerin ön terbiyesi
|
13- |
(13. Hafta) yünün boyanması
|
14- |
(14. Hafta) linen, jut ve diğer doğal liflerin boyanması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Doğal liflerinin özelliklerini anlama
|
2- |
Doğal liflerin hangi boyalarla hangi koşullarda boyanabildiğini öğrenme
|
3- |
Pamuk lifinin boyanması ile ilgili bilgi sahibi olma
|
4- |
Doğal liflere hangi ön terbiye işlemlerinin yapıldığını öğrenme
|
5- |
Yünün boyanması ve ön terbiyesi hakkında bilgi sahibi olma
|
6- |
Doğal liflerin boyanmasında karşılaşılacak sorunlara çözüm bulma
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
13
|
1
|
13
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
13
|
1
|
13
|
Toplam iş yükü
|
|
|
87
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ANİŞ, P. 1998. Tekstil Ön terbiyesi, Alfa Kitabevi Bursa, 203s.
SHORE, J., 1995, Cellulosics dyeing, The Alden Pres, Oxford, 396s.
|
|