Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM-II |
Birinci düzey |
SER 206 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
SER217 -BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM-I
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. NİZAM ORÇUN ÖNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. NİZAM ORÇUN ÖNAL, ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MAGED MOHAMED ZAKY HASSAN, ÜCR.ÖĞR.ELM.AHMET CABAS
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders temelde anlatım yolu ile işlenecektir. Bilgisayar başında uygulama yapılacaktır.Buna ilaveten sınıf içi tartışma yoluyla öğrencilerin derse katılması beklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Solidworks, Fusion360 v.b. CAD-CAM tabanlı tasarım programlarında seramik tasarımı ve üretimine yönelik eğitim verilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders, öğrencilere bilgisayar destekli programlar aracılığıyla seramik ve endüstriyel tasarıma yönelik dijital modelleme becerileri kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, iki ve üç boyutlu teknik çizimlerden başlayarak ileri düzey modelleme, yüzey tasarımı, kalıp oluşturma ve teknik resim dokümantasyonu konularında yetkinlik kazanırlar.
|
Dersin tanımı
|
Temel bilgisayar destekli tasarım programları kullanarak seramik objeler için dijital modelleme yapar, üretim sürecine yönelik kalıp tasarımı ve teknik dokümantasyon çalışmaları gerçekleştirirler.
|
1- |
GİRİŞ - İki boyutlu çizim uygulamaları, üç boyutlu çizim uygulamaları, silindirik parça çizim uygulamaları
|
2- |
DİĞER KATILAŞTIRMA KOMUTLARI - Sweep süpürerek katılaştırma, profil belirleme, yol belirleme, süpürerek kesme, uygulamalar
|
3- |
DİĞER KATILAŞTIRMA KOMUTLARI - Loft ile katılaştırma, katmanlara iki boyutlu çizim yapma, katmanlar arası profil yolu belirleme, profil noktalarının ayarlanması, loft komutu ile kesme işlemi, uygulamalar
|
4- |
DİĞER KATILAŞTIRMA KOMUTLARI - Loft ve Sweep komutlarını da kullanarak çaydanlık çizimi
|
5- |
DİĞER KATILAŞTIRMA KOMUTLARI - Yüzey komutları, yüzey komutlarının katı model haline getirilmesi, kaşık ve çatal uygulamaları
|
6- |
TEKNİK RESİM SAYFASINA GÖRÜNÜŞ AKTARMA - Farklı profillerde kupa çizimi yapma, yapılan üç boyutlu şeklin teknik resim sayfasını açma, yeterli görünüşlerin teknik resim sayfasına aktarılması, görünüş ölçeğinin belirlenmesi, resim antedinin hazır ya da kullanıcı tarafından belirlenmesi
|
7- |
VİZE HAFTASI
|
8- |
TEKNİK RESİM SAYFASINA GÖRÜNÜŞ AKTARMA - Farklı profillerde tabak çizimi yapma, silindirik parçaların teknik resmini alma kuralları, teknik resim sayfasına ölçü ekleme
|
9- |
TEKNİK RESİM SAYFASINA GÖRÜNÜŞ AKTARMA - Kesit alma çeşitleri, silindirik parçalarda yarım ve tam kesit alma kuralları, ölçülendirme kuralları
|
10- |
TEKNİK RESİM SAYFASINA GÖRÜNÜŞ AKTARMA - Seramik ile üretimi yapılacak objelerin Solidworks ortamında çizimi ve teknik resim sayfasına aktarılması
|
11- |
İLERİ DÜZEY ÇİZİM TEKNİKLERİ - Solidworks ortamında form eklentisinin kullanımı, formlar ile çaydanlık kulpu çizimi
|
12- |
İLERİ DÜZEY ÇİZİM TEKNİKLERİ - Katı model oluşturma komutları, yüzey komutları ve form komutları yardımı ile cezve, çaydanlık, tabak ve kupa çizimi, çizilen tasarımların teknik resim sayfasına aktarımı, anted ekleme, ölçülendirme yapma
|
13- |
İLERİ DÜZEY ÇİZİM TEKNİKLERİ - Kağıt üzerine yapılan farklı tasarımların solidworks ortamına aktarımı, öğrenciler tarafından tasarlanacak sunum tabağının çizimi ve teknik resim sayfasına aktarımı
|
14- |
KALIP OLUŞTURMA - Kupanın solidworks ortamında çizimi, kalıp parçalarının belirlenmesi, kalıp yollarının belirlenmesi
|
15- |
KALIP OLUŞTURMA - Tabağın solidworks ortamında çizimi ve kalıp parçalarının oluşturulması, kalıp parçalarının teknik resim sayfasına aktarılması
|
16- |
FİNAL - Tüm öğrencilerin dönem içinde yaptıkları çalışmaların tamamı ile ilgili FİNAL sınavının yapılması ve dönem içinde yapılan uygulamaların değerlendirilmesi
|
17- |
FİNAL - Tüm öğrencilerin dönem içinde yaptıkları çalışmaların tamamı ile ilgili FİNAL sınavının yapılması ve dönem içinde yapılan uygulamaların değerlendirilmesi
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İki ve üç boyutlu teknik çizim uygulamalarını etkin şekilde kullanır.
|
2- |
Loft, Sweep ve yüzey modelleme komutlarını kullanarak seramik formlar çizer.
|
3- |
Teknik resim sayfasına görünüş aktarma, ölçülendirme ve kesit alma tekniklerini uygular.
|
4- |
Seramik objeler için SolidWorks ortamında modelleme ve kalıp oluşturma işlemlerini gerçekleştirir.
|
5- |
Tasarım sürecinde ileri düzey yüzey ve form komutlarını kullanarak detaylı modelleme yapar.
|
6- |
Çizim ve modelleme aşamalarını teknik resim standartlarına uygun şekilde dokümante eder.
|
7- |
Endüstriyel üretime yönelik dijital modelleme ve kalıp tasarım süreçlerini yönetir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
4
|
60
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
4
|
1
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
2
|
30
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
118
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|