Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (doktora) > TÜRK FOLKLORU METİN TAHLİLLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK FOLKLORU METİN TAHLİLLERİ Üçüncü düzey TDE 705 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek makale incelemesi.
Dersin amacı Sözel metinler vasıtasıyla, kültürün aktarılıp, taşınması ve bu canlı devam edişin temellerinin anlaşılması.
Dersin tanımı Halk teriminin folklor açısından değerlendirilmesi; folklor-sözlü kültür ve halk-felsefe ilişkisi; sözel kültür ortamlarında iletişim ağları ve odakları vasıtasıyla, aktarımının nasıl yapıldığı değerlendirilecektir. Kültürün taşıyıcısı ve aktarıcısı olan belli başlı ‘edebî tiplerin’ (Dede Korkut, Yunus Emre ve Nasreddin Hoca vb.) Türk kültürü açısından taşıdıkları değer, bu tiplerin görev ve işlevleri ele alınacaktır. Seçilen örnek metinlerden (atasözü, destan, fıkra, vb.) hareketle, Türk halk felsefesine dair karakteristik özellikler belirlenecektir.

Dersin içeriği
1- Halk teriminin folklor açısından değerlendirilmesi; halk-kültür ilişkisi
2- Tarihsel süreç içerisinde iletişim odakları, ağları ve işlevleri
3- Dilin kullanımı, kullanılan kelimeler ve etimolojik yapılarda halk felsefesinin izleri
4- Türklerde Oğuz-nâme söyleme/ anlatma geleneği ve Oğuz-nâmeler
5- Türk sözel kültürünün taşıyıcı ve aktarıcısı olan belli başlı tipler ve bu tiplerin halk kültürü içerisindeki görevleri/işlevleri (Dede Korkut- boy boylamak, soy soylamak- döşeme söyleme geleneği)
6- Türk halk felsefesi ve töresinin atasözleri ve deyimlere yansıması.
7- Yunus Emre, kültürel kimliği ve eserleri.
8- Ara sınav.
9- Nasreddin Hoca fıkra-tipi kimliği bağlamında Türk kimliğini okumak.
10- Türkülü hikâyeler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı.
11- Bilmeceler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı.
12- Türküler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı-1
13- Türküler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı-2
14- Genel değerlendirme ve tartışma
15- final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16- Akademik çevreyi tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar