Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > İlk ve Acil Yardim > YAZ UYGULAMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YAZ UYGULAMALARI Birinci düzey İAY198 Zorunlu 2 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Klinikte uygulama ve vaka çalışması
Dersin amacı hasta taşıma, hasta değerlendirme, zor şartlara adaptasyon, kurum içi arkadaşları ve hasta, HASTA yakınları ile iletişim kurabilme becerilerini kazandırmak amaçlanmAktAdır.
Dersin tanımı hastanın fiziki muayene etmeyi ve değerlendirmede dikkat edilmesi gerek durumları, hasta başında görerek ve uygulayarak öğrenmesi hedeflenmektedir.

Dersin içeriği
1- Olay yeri, kurtarıcı ve yaralı/hasta güvenliği
2- Primer ve Sekonder muayene yöntemleri
3- Temel Yaşam Desteği uygulamaları ve ilkeleri
4- İleri Yaşam Desteği uygulamaları ve ilkeleri
5- Ateş. Nabız. Kan Basıncı, Solunum parametrelerinin ölçümü
6- AVPU,
7- GLASKOW KOMA SKALASI,
8- SAMPLE,
9- CLAPS,
10- PERRLA,
11- PQRST,
12- AIEOU kapsamında hasta değerlendirme
13- Parenteral İlaç uygulama yöntemleri ve ilkeleri
14- Klinik sınav (yazılı/sözlü)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Primer ve sekonder değerlendirme becerisi kazanmış olma
2- Bilinç kontrolü skalalarını ustalaşmış düzeyde uygulabiliyor olma
3- Hava yolu açıklığı, solunum ve dolaşım kontrolünü yapabiliyor,yoksa temel ve ileri yaşam desteği uygulayarak hastayı resüsite edebiliyor ve stabil durumu sürdürebiliyor olma
4- Hava yolu açıklığı sağlamada entübasyon gibi temel ya da laringeal maske, kombitüp gibi ara geçici yöntemleri uygulayabiliyor olma
5- Solunum desteği amaçlı ambu-maske ile E-C tekniğine göre hastayı efektif solutabiliyor,uygu oksijen aracı ile hastaya uygun konsantrasyonda oksijen verebilme, pulse-oksimetre ile oksijen saturasyonunu değerlendirebilme becerisini kazanmış olma
6- Parenteral ilaç uygulama tekniklerine uygun damar yolu açabilme, hipovolemik/metabolik şoka girmiş hastalarda uygun sıvı seçimi ve yönetiminde ustalaşmış beceri düzeyine sahip olma
7- Kırık ve çıkıklarda nörovasküler sistem muayenesi yapabilme, atelleme tekniklerine uygun atel yapabilme, becerisi kazanmış olma
8- Akademik personel, hasta, sağlık personeli, arkadaşlar arasında etkili ve yapıcı iletişim kurabilme becerisi kazanmış olma
9- Hasta ve imkanların seçiminde aciliyet durumuna göre önceliklendirme yapabilme, "START" triyajına uygun triyaj yapabilme becerisi kazanmış olma
10- Tekniğine uygun hasta taşıma konusunda ustalaşmış düzeyde beceri kazanmış olma

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
4- Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
5- Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
6- Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
7- EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
8- Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
9- Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
10- Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
11- Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 3 9
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 40 120
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     136
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 1 40
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Doğan M. (2020. Paramedik. Akademisyen yayın evi

Ders ile ilgili dosyalar