Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK HALK EFSANELERİ |
İkinci düzey |
TDE 564 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yoktur
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. EROL AKSOY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
|
Dersin veriliş şekli
|
sözlü anlatım
|
Dersin amacı
|
Efsane ve menkabe türlerinin özellikleri, bu türler hakkındaki kaynakların değerlendirilmesi ve örnek metinler üzerinde tahlil çalışmaları.
|
Dersin tanımı
|
Efsane ve menkabe türlerinin özellikleri, bu türler hakkındaki kaynakların değerlendirilmesi ve örnek metinler üzerinde tahlil çalışmaları.
|
1- |
İ. Görkem’in Elazığ Efsaneleri (Görkem 2006: 1-191).
|
2- |
H. Özdemir’in efsane konusundaki lisans notları-(1-2)
|
3- |
İ. Görkem’in ‘efsane’ konulu makale ve bildirileri (Görkem 2006: 206-270).
|
4- |
Saim Sakaoğlu’nun Efsane Araştırmaları kitabından seçilen makale ve bildirilerin incelenmesi (Sakaoğlu
2009: 17-35, 81-86, 138-143, 185-190, 198-205, 246-252)
|
5- |
Makale ve bildiri incelemeleri-(Çevik 2004)
|
6- |
Makale ve bildiri incelemeleri-(Ayva: İnsan Asıllı Göl Efsaneleri)
|
7- |
Makale ve bildiri incelemeleri-(Duymaz: Kaz Dağı ve Sarıkız)
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Makale ve bildiri incelemeleri-; Hasan Özdemir, “Dede Korkut’un Kişiliği...; O. Ş. Gökyay-Dedem
Korkud’un Kitabı’ndan ‘Korkut hk. değerlendirme)
|
10- |
Makale ve bildiri incelemeleri-(Gül: Geyik Ana, Şimşek: Ana Geyik; S. Çağatay: Geyik)
|
11- |
Makale ve bildiri incelemeleri-(Boratav: Kızıl Elma; Ömer Seyfettin- “Kızıl Elma Neresi?”, “Başını
Vermeyen Şehit” )
|
12- |
Makale ve bildiri incelemeleri-(Görkem: Enişteyi Tavana Asma Geleneği)
|
13- |
Verilen ödevlerin değerlendirilmesi-1
|
14- |
Verilen ödevlerin değerlendirilmesi-2
|
15- |
yıl sonu sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Efsane ve menkabe türlerinin özelliklerinin öğrenilmesi.
|
2- |
Efsane ve menkabe türleri hakkındaki kaynakların değerlendirilmesinin öğrenilmesi.
|
3- |
Örnek metinlerin tahlil edilebilmesi.
|
4- |
Örnek metinlerin tahlil çalışmalarının değerlendirilebilmesi.
|
5- |
Türk dünyası efsanelerinde yer alan ortak motiflerin değerlendirilebilmesi.
|
6- |
.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
|
|
16- |
Akademik dünyayı tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
3
|
42
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
GÖRKEM, İsmail (2006) Elazığ Efsaneleri, Elazığ: Manas Yayıncılık. SEYİDOĞLU, Bilge (2002) “Efsaneler”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, c. II, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, s. 1- 116. SEYİDOĞLU, Bilge (2002) “Efsaneler”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, c. II, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, s. 651- 696.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ALBAYRAK, Nurettin (2004) “Efsane”, Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları, s. 152-155. ALBAYRAK, Nurettin (2004) “Menkıbe”, Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları, s. 382. ASAD, Talal (2007) "Sekülarizm Antropolojisi Diye Bir Şey Olsa Neye Benzerdi?", Sekülerliğin Biçimleri: Hıristiyanlık, İslamiyet ve Modernlik, (çev. Ferit Burak Aydar), İstanbul: Metis, s. 33-83. ÇEVİK, Mehmet (2004) “Türkiye’de 1980 Sonrasında Halk Anlatıları Araştırmaları”, Folklor/Edebiyat, S. 38 (2004/2), s. 87- 108. ÇAĞATAY, Saadet (?) “Geyik” makalesi. GÖKYAY, Orhan Şaik (?) Dedem Korkud’un Kitabı ÖZDEMİR, Hasan (?) “Dede Korkut’un Kişiliğiyle İlgili Efsaneler”, PİRSULTANLI, Sednik Paşa (2008) Azerbaycan Efsane ve Rivayetlerinin Edebiyat Anıtlarımızla Karşılaştırmalı Tetkiki, çeviri: Azad Ağaoğlu, Bakı-Qismet.[=Kadir Has Kütüphanesi.: PL 311/P.669 2008] SAKAOĞLU, Saim (2009) Efsane Araştırmaları, (Genişletilmiş 2. baskı), Konya: Kömen Yayınları.
|
|