Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (yüksek Lisans) > TÜRK HALK EFSANELERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK HALK EFSANELERİ İkinci düzey TDE 564 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yoktur
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. EROL AKSOY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Dersin veriliş şekli sözlü anlatım
Dersin amacı Efsane ve menkabe türlerinin özellikleri, bu türler hakkındaki kaynakların değerlendirilmesi ve örnek metinler üzerinde tahlil çalışmaları.
Dersin tanımı Efsane ve menkabe türlerinin özellikleri, bu türler hakkındaki kaynakların değerlendirilmesi ve örnek metinler üzerinde tahlil çalışmaları.

Dersin içeriği
1- İ. Görkem’in Elazığ Efsaneleri (Görkem 2006: 1-191).
2- H. Özdemir’in efsane konusundaki lisans notları-(1-2)
3- İ. Görkem’in ‘efsane’ konulu makale ve bildirileri (Görkem 2006: 206-270).
4- Saim Sakaoğlu’nun Efsane Araştırmaları kitabından seçilen makale ve bildirilerin incelenmesi (Sakaoğlu 2009: 17-35, 81-86, 138-143, 185-190, 198-205, 246-252)
5- Makale ve bildiri incelemeleri-(Çevik 2004)
6- Makale ve bildiri incelemeleri-(Ayva: İnsan Asıllı Göl Efsaneleri)
7- Makale ve bildiri incelemeleri-(Duymaz: Kaz Dağı ve Sarıkız)
8- Ara sınav
9- Makale ve bildiri incelemeleri-; Hasan Özdemir, “Dede Korkut’un Kişiliği...; O. Ş. Gökyay-Dedem Korkud’un Kitabı’ndan ‘Korkut hk. değerlendirme)
10- Makale ve bildiri incelemeleri-(Gül: Geyik Ana, Şimşek: Ana Geyik; S. Çağatay: Geyik)
11- Makale ve bildiri incelemeleri-(Boratav: Kızıl Elma; Ömer Seyfettin- “Kızıl Elma Neresi?”, “Başını Vermeyen Şehit” )
12- Makale ve bildiri incelemeleri-(Görkem: Enişteyi Tavana Asma Geleneği)
13- Verilen ödevlerin değerlendirilmesi-1
14- Verilen ödevlerin değerlendirilmesi-2
15- yıl sonu sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Efsane ve menkabe türlerinin özelliklerinin öğrenilmesi.
2- Efsane ve menkabe türleri hakkındaki kaynakların değerlendirilmesinin öğrenilmesi.
3- Örnek metinlerin tahlil edilebilmesi.
4- Örnek metinlerin tahlil çalışmalarının değerlendirilebilmesi.
5- Türk dünyası efsanelerinde yer alan ortak motiflerin değerlendirilebilmesi.
6- .
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16- Akademik dünyayı tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı GÖRKEM, İsmail (2006) Elazığ Efsaneleri, Elazığ: Manas Yayıncılık. SEYİDOĞLU, Bilge (2002) “Efsaneler”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, c. II, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, s. 1- 116. SEYİDOĞLU, Bilge (2002) “Efsaneler”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, c. II, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, s. 651- 696.
Yardımcı Kaynaklar ALBAYRAK, Nurettin (2004) “Efsane”, Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları, s. 152-155. ALBAYRAK, Nurettin (2004) “Menkıbe”, Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları, s. 382. ASAD, Talal (2007) "Sekülarizm Antropolojisi Diye Bir Şey Olsa Neye Benzerdi?", Sekülerliğin Biçimleri: Hıristiyanlık, İslamiyet ve Modernlik, (çev. Ferit Burak Aydar), İstanbul: Metis, s. 33-83. ÇEVİK, Mehmet (2004) “Türkiye’de 1980 Sonrasında Halk Anlatıları Araştırmaları”, Folklor/Edebiyat, S. 38 (2004/2), s. 87- 108. ÇAĞATAY, Saadet (?) “Geyik” makalesi. GÖKYAY, Orhan Şaik (?) Dedem Korkud’un Kitabı ÖZDEMİR, Hasan (?) “Dede Korkut’un Kişiliğiyle İlgili Efsaneler”, PİRSULTANLI, Sednik Paşa (2008) Azerbaycan Efsane ve Rivayetlerinin Edebiyat Anıtlarımızla Karşılaştırmalı Tetkiki, çeviri: Azad Ağaoğlu, Bakı-Qismet.[=Kadir Has Kütüphanesi.: PL 311/P.669 2008] SAKAOĞLU, Saim (2009) Efsane Araştırmaları, (Genişletilmiş 2. baskı), Konya: Kömen Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar