Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GIDA GÜVENLİĞİ I |
Üçüncü düzey |
VBH 521 |
|
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşulu bulunmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZAFER GÖNÜLALAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Zafer GÖNÜLALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş.Gör. Serhat AL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Gıda sanayii''nin ihtiyaç duyduğu niteliklerde gıda güvenliği bilgisine sahip nitelikli eleman yetiştirilmesi
|
Dersin tanımı
|
Gıda Güvenliği kavramı, tarihsel gelişimi, kalite-güvenlik ilişkisi, retroaktif ve proaktif gıda güvenliği anlayışı, ön gereksinim programları ile gıda güvenliği yönetim sistemleri hakkında ayrıntılı bilgi verilir.
|
1- |
Gıda Güvenliğinin tarihsel gelişimi
|
2- |
AB ve Türkiye''de Gıda Güvenliği mevzuatı
|
3- |
İyi üretim uygulamaları
|
4- |
Standart Sanitasyon Operasyon Prosedürleri
|
5- |
İyi Hijyen Uygulamaları
|
6- |
İyi Veteriner Hekimliği Uygulamaları
|
7- |
Retroaktif gıda güvenliği anlayışı
|
8- |
Tehlike Analizi Kritik Kontrol Noktaları (HACCP)ve Proaktif gıda güvenliği anlayışına giriş
|
9- |
|
10- |
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gıda güvenliği ile halk sağlığı arasındaki ilişkiyi açıklayabilir
|
2- |
İyi Üretim Uygulamalarının gerekliliklerini ortaya koyabilir
|
3- |
İyi Hijyen, İyi Tarımsal ve Veteriner Hekimliği Uygulamaları arasındaki ilişkiyi açıklayabilir
|
4- |
Tehlike Analizi Kritik Kontrol Noktalarının sanayide uygulamasını yapabilir
|
5- |
Retroaktif ve proaktif gıda güvenliği sistemleri hakkında fikir sahibi olur
|
6- |
Kalite yönetim ile gıda güvenliği yönetim sistemleri arasındaki farkı açıklayabilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
|
|
2- |
Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
|
|
3- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
|
|
4- |
Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
|
|
5- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
|
|
7- |
Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
|
|
8- |
Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
12
|
36
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
HACCP and ISO 22000: Application to Foods of Animal Origin.Ioannis S.Arvanitoyannis ISBN: 978-1-4051-5366-9
560 pages February 2009, Wiley-Blackwell
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Türk Standartları Enstitüsü (2006). Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri- Gıda Zincirindeki Tüm Kuruluşlar İçin Şartlar. TS EN ISO 22000. Ankara. • Türk Standartları Enstitüsü (2006).
Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri- Gıda Zincirindeki Tüm Kuruluşlar İçin Şartlar.Eğitim Notu. TS EN ISO 22000. Ankara. • ANON, “ Guidebook for the preparation of HACCP plans”, USDA , Food Safety and Inspection Service, 1997) MAHMUTOĞLU,T. Gıda Endüstrisinde “Güvenli Gıda Üretmek”. ODTÜ Yayıncılık, Ankara, 2007.
TOPAL Ş. Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim Sistemleri TÜBİTAK, Kocaeli, 1996. Karaali, A. (2003). Gıda İşletmelerinde HACCP Uygulamaları ve Denetim.T.C. Sağlık Bakanlığı. Ankara.
|
|