Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > İşletme > STRATEJİK YÖNETİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
STRATEJİK YÖNETİM Birinci düzey A-İŞL402 Zorunlu 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞEGÜL ASUMAN AKDOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. AYŞEGÜL ASUMAN AKDOĞAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Dersin methodu, hoca tarafından temel konuların anlatılmasına dayanmaktadır. Ayrıca sınıf içi tartışma ve soru sorma-yorum yapmanın teşvik edildiği bir yöntem uygulanacaktır. Çeşitli örnekler üzerinde tartışmalar yer alacaktır. Vaka ve teorik ders anlatımı birlikte kullanılacak olup, öğrencilere dönem ödevi verilecektir.
Dersin amacı Stratejik yönetim dersinin temel amacı, stratejik yönetim süreci hakkında genel bilgileri vererek, öğrencilerin kendilerine ve örgütlere-işletmelere stratejik açıdan (uzun vadeli kararlara temel teşkil etmek üzere) bakabilmelerini sağlamaktır.
Dersin tanımı Stratejik yönetim dersi; stratejik yönetimin temel kavramları, tarihsel gelişimi, stratejik yönetimin fonksiyonel yönetimden farklı olan yönleri, stratejik yönetimin seviyeleri, işletmelerin amaçları ve amaçlar hiyerarşisinin oluşturulması ve temel stratejik yönetim sürecini (stratejik bilinç, mevcut durum-çevre analizi, stratejik yönlendirme, stratejik alternatiflerin belirlenmesi, uygun stratejinin seçimi, stratejinin uygulanması ve stratejik kontrol) kapsamaktadır.

Dersin içeriği
1- Strateji ve strateji ile ilgili kavramlar, stratejik yönetim, stratejik yönetimin özellikleri ve fonksiyonel yönetimden farklı olan yönleri
2- Stratejik yönetimin temel ögeleri, tarihsel gelişimi ve seviyeleri
3- SWOT-FÜTZ analizi (dış çevrenin analizi-fırsat ve tehditlerin belirlenmesi)
4- SWOT-FÜTZ analizi (iç çevrenin analizi-üstünlük ve zayıflıkların belirlenmesi)
5- İşletme amaçlarının oluşumu ve amaçlar hiyerarşisi
6- İşletmelerin temel amaçları (büyüme, kar, süreklilik ve sosyal sorumluluk)
7- Stratejik alternatiflerin belirlenmesi, işletme ve fonksiyonel düzeyde stratejiler (rekabet stratejileri-maliyet liderliği, farklılaştırma, odaklanma)
8- Ara sınav
9- Stratejik alternatiflerin belirlenmesi, temel işletme stratejileri (büyüme, küçülme, durumunu koruma)
10- Strateji seçiminde kullanılan teknikler ve strateji seçimi (portföy analizi ve portföy analizi teknikleri)
11- Stratejinin uygulanması (stratejik uyum ögeleri ve McKinsey 7S modeli, yapısal uyum, stratejik örgüt yapıları ve fonksiyonel uyum)
12- Stratejinin uygulanması (teknoloji, örgüt kültürü ve stratejik Liderlik)
13- Stratejik kontrol (kontrol türleri ve stratejik kontrol süreci)
14- Örnek olay analizi
15- Ödev sunumları ve tartışma
16- Final sınavı
17- Final Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Stratejik yönetim sürecini, araçlarını ve tekniklerini tanımlar.
2- Stratejik yönetimin tarihsel gelişimini ve buna etki eden faktörleri açıklar.
3- Türkiye''de faaliyet gösteren özel-kamu sektör kurum ve kuruluşlarının içinde bulunduğu stratejik yönetim düzeyini tartışır.
4- Stratejik plan yapar.
5- İç ve dış çevre koşullarında yaşanan gelişmelerin-bağlamsal koşulların strateji oluşturma süreci üzerindeki etkisini açıklar.
6- Sürdürülebilir rekabet üstünlüğü yaratmada, stratejik planların ve yönetimin rolünü tartışır.
7- Uygun stratejinin nasıl seçileceği ve uygulanacağını, stratejik uyum ögelerini dikkate alarak açıklar.
8- Stratejik uyumun sağlanamamasının neden olduğu mikro ve makro yönetsel problemleri teşhis eder.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
2- İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
3- İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
4- İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
5- İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
6- Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
7- İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
8- Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
9- İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
10- İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
11- Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
12- Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
13- İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
14- Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
15- İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
16- Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
17- Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
18- Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
19- Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
20- ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     126
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Hayri Ülgen ve Kadri Mirze, İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Literatür Yayınları, 9. Baskı. 2018; Ömer Dinçer, Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası.2006.
Yardımcı Kaynaklar Pearce and Robinson Strategic Management - Formulation, Implementation, and Control(12th Edition). 2010

Ders ile ilgili dosyalar