Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Rus Dili ve Edebiyati (doktora) > ANABİLİM DALI SEMİNERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANABİLİM DALI SEMİNERİ Üçüncü düzey RDE 696 Zorunlu 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ HÜSEYİN PARLAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SEVİNÇ ÜÇGÜL, YRD. DOÇ. DR. ERDEM ERİNÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli
Dersin amacı Rus Edebiyatının zengin içeriğinde kadın yazarların sanatını incelemek. Hayata, sosyal yaşama ve bireysel duyguların aktarımına farklı açıdan yaklaşımı gözlemleyerek kadın yazarları tanımak ve sanatlarındaki özgünlükleri irdelemek. / In this course the formation of women’s prose of XIX century for the first time is examined as a part of general process of literary development. With the help of gender attitude towards the literary texts the attempt to clarify the peculiarity of “male” and “female” way of writing is made.
Dersin tanımı Rus Edebiyatında kadın yazarlar: Kadın yazarların edebi sanatı, edebiyata bakışı, eserlerindeki konu alanları ve tiplemeleri. / Acquaintance with Woman’s literature in Russian language. Particular style of works, themes, way of characters describing.

Dersin içeriği
1- Dünya, Batı ve Rus Edebiyatında: Kadın ve Edebiyat. Rus Kadın Yazar ve Şairlerinin Kendine Özgü Yönleri. Kadın Edebiyatı Olgusu/Kavramı. Edebiyat Kadın ve Erkek Diye Ayrılabilir mi? Kadın ve Erkek Edebiyatı Var mıdır? Kadın Edebiyatı ve Edebiyatta Kadın Tarzı. / “Woman and Literature” in the World, Europian and Russian culture. Russian women-writers and poetess: specific peculiarities of their works. Difference between Women’s and World prose. Concept of “male” and “female” literature. “Female prose” and “female style”.
2- Feminizm Nedir? Edebiyatta Feminizm. Rus Edebiyatında Feminist Eğilimli Eserler. / Literature and feminism. Feminism in literature.
3- Takım Elbiseli Bir Kadın: N.F. Durova. Otobiyografi ve Bir Roman Olarak “Süvari Kızın Notları”. / Woman in male dress: prose by N.Durova. «Записки кавалерист-девицы» as the authobiography and the novel. “Male” and “female” origin in N.Durova’s stories. Literary works of N.Durova is an apotheosis of “lady-conqueror”.
4- “Rus George Sand’ı” - Ye.A.Gan. Gan’ın Eserlerinde “Kadın-Yazar” Problemi. Gan’ın Eserlerinde “Kadersiz ve Mutsuz Kadın” Tiplemeleri. / E.Gan – “Russian J.Sand”. Problem of “woman-writer” in E.Gan’s works. Tragical collisions of woman’s faith in the E.Gan”s works. Literary reputation of E.Gan and apprisiation of her works by contemperaries.
5- A.Ya. Panayeva’nın Edebi Sanatı. “Doğalcı Okul”un Gelenekleriyle Panayeva’nın Düzyazısı. Hayatı Kadınımsı Algılama. Nekrasov’la Birlikte Yazdığı “Dünyanın Üç Ülkesi” ve “Ölü Göl” Romanlarında Anlatım Özelliklerinin İncelenmesi. / Literary faith of A. Panaeva. Fiction by A.Panaeva (Н.Станицкого) and tradition of “natural school”: peculiarities of woman’s life outlook. A.Panaeva as coauthor of A.Nekrasov (novels «Три страны света» и «Мертвое озеро»): specisic of “male” and “female” naretion. Culture-historical significance of memoir prose of A.Panaeva.
6- İv. Vesenyev ve V.Krestovskiy (Hvoşinski Kız Kardeşleri). “Şehirliler ve Köylüler” Romanının Kahramanları ve Konu Öbekleri. / Ив.Весеньев and В.Крестовский-pen-name (sisters С.Д. и Н.Д.Хвощинские). Characters and ideas of novel by Ив.Весеньев «Городские и деревенские». Specific of fiction manner of Н.Д.Хвощинская. Main thems and motives of her works.
7- Marko Vovçok (M. A. Vilinskaya): Hayatı ve Sanatı. Eserlerinde Kadın Tiplemeleri. 1860’lı Yılların Edebi Ortamında Çağdaşlarının Yorumlarıyla Edebi Kimliği ve Özel Kimliği ile M. Vovçok. / Маrko Vovchok (М.А.Вилинская): biography and literary faith. Female characters typhology in М.Vovchok’s works. М.Vovchok in literary circles of 1860th. Personality of M.Vovchok in apprisal of male and female contemporaries.
8- 19. Yy Son Çeyreğinde Rus Edebiyatında Feminist Gelenekler O. Şapir’in Hayatı ve Sanatı. 1880-1900’lı Yılların Edebi Sürecinde Şapir’in Rolü. / Feministic tendencies in Russian literature of the last third of XIX centure and O.Shapir works. Place of O.Shapir’s works in the literary process of the 1880-1890th. Main thems and ideas.
9- Çehov’un Bir Öğrencisi Kadın –Yazar L.A. Avilova. Avilova’nın Eserlerinde Kadınlar ve çocuklar. Anı Yazarı Olarak Avilova’nın Üslubu. Çehov ve Avilova: “Aşk Hakkında” Povestleri – Bir Konu İki Yazar. / A.Chekhov’s “school-girl” L.Avilova. Women and children in L.Avilova works. Probleme of Chekhov’s “exhortations” influence on L.Avilova. Memoir prose by L.Avilova. History of intim relations of L.Avilova and A.Chekhov: two narratives “About love”.
10- Rus Edebiyatında Kadın Şairler: “Dekadanların Madonnası” Z. Gippius, M. Tsvetayeva. A. Ahmatova. / Russian poetesses. «Декадентская Мадонна» - З. Гиппиус. М. Цветаева, А. Ахматова.
11- N. Teffi - Hayatı, Sanatı ve Diğer Edebi Faaliyetleri. Teffi’nin Eserlerinde Mizah Üslubuyla Anlatımda Kadın Karakterleri. / Life and work of N.Teffi. Lady in satirical narration.
12- 1990’lı Yıllardan Sonra Popülerleşen Kadın -Yazarlar: V.Токарева, T. Tolstaya, L. Petruşevskya, L. Ulitskaya. / Popular women-writers after 1990th.: Т.Толстая, Л. Петрушевская Т.Токарева, Л. Л.Улицкая.
13- Anlatım ve Üslup Özelliğindeki Farklılıklarıyla T.Tolstaya. / Works by T.Tolstaja. Individual narration and original style of her frictions.
14- L. Vasilyeva’nın Araştırma-Belgesel Türü Yazılarında Kadın Problematikine Bir Bakış. Eserlerinde Ana Kahramanlar: Kadınlar ve Çocuklar. “Kremlin Kadınları”,”Kremlin Çocukları”, “Rus Tahtındaki Çariçeler” vs. / L.Vasiljeva – woman-writer-pamphleteer. Women’s problem L.Vasiljeva’s works. Main characters: women and children. («Кремлевские жены», «Дети Кремля», « Жены русской короны» и др.).
15- Konuların Genel Özellikleri İle Değerlendirilmesi. / Summary (Revision) of learned material. Preparation for the Final.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kadın yazarların edebi sanatı, edebiyata bakışı, eserlerindeki konu alanları ve tiplemeleri öğrenir,
2- Hayata, sosyal yaşama ve bireysel duyguların aktarımına farklı açıdan yaklaşımı gözlemleyerek kadın yazarları tanımak ve sanatlarındaki özgünlükleri irdeler,
3- .
4- .
5- .
6- .
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- - Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2- - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
3- - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4- - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
5- - Edebiyat ve dilbilim alanlarında uzman seviyesinde araştırma ve akademik yayın yapar.
6- - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
7- - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
8- - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
9- - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
10- - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
11- - Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
12- - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
13- - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
14- - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
15- - Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, kendi alanında uzmanlaşır, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
16- - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
17- - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
18- - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
19- - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
20- - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı * 19. yy den itibaren kadın yazarların eserleri Acar, Kezban; Baslangıçtan 1917 Bolsevik Devrimi’ne Kadar Rusya Tarihi, Nobel Yayın Dagıtım, Ankara 2004. Aronson, Mihail; Sergey Reyser; Literaturnıye krujki i salonı, _zd. Agraf, 2001. Валентина Маслова «Марина Цветаеава, Над временем и тяготением».Мн.Экономпресс, 2000 Figes, Orlando; Natasa’nın Dansı Rusya’nın Kültürel Tarihi (Çev.: Figen Dereli), _nkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret A. S., _stanbul 2009. Fonvizin, Michael A.; Obozrenie proiavlenii politiçeskoy jizni v Rossii, c.1., Tipoglitograffiya Gerol’d, St. Petersburg 1905. 209 Gan, Yelena Andreyevna; Polnoe Sobraniye Soçineniy, izd. N. F. Mertsa, St.Petersburg 1905. Graber, Gustav Hans; Kadın Psikolojisi, (Çev.: Kamuran Sipal), Cem Yayınevi, 4. Basım, _İstanbul 2006. Günal, Zeynep E.; “Yelena A. Gan’ın Sanatında Kırım Tatarları”, Modern Türklük Araştırma Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Haziran 2005, s. 92- 105. Kelly, Catriona; A History of Russian Women’s Writing 1820-1992, Clarendon Press, Oxford 1994. Lotman, Yuriy Mihayloviç; Besedı o russkoy kul’ture, © izd. “_skusstvo- SPB”, St. Petersburg 1994. Üçgül, Sevinç; “Bir Eleştirmenin Penceresinden 19. Yüzyıl Rusya’sında Kadın Yazarlar”, (Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü Uluslararası – Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, 05-07 Mart 2009, Sakarya), Kongre Bildirileri, II. Cilt, Sakarya 2009, s. 165-172. Woolf, Virginia; Kendine Ait Bir Oda, (Çev.: Öncü, S.), _letisim Yayınları, 2002.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar