Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENETİK II |
Birinci düzey |
BİY302 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze; Ders haftada 50 şer dakika olmak üzere üç defada işlenecektir. Öğrenciler konularla ilgili tartışmalara teşvik edilecek. Tartışmalar ders planında belirtilen konuları kapsayacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; öğrenciye güncel temalar işlenerek moleküler genetiğin temel kavramları tanıtılacaktır. Bu ders içerisinde prokaryotik ve ökaryotik organizmaların moleküler genetiği karşılaştırmalı olarak verilmektedir.
|
Dersin tanımı
|
DNA’nın yapısı ve düzeni, replikasyon, genetik kodun çözülmesi, transkripsiyon, translasyon, gen işleyişinin düzenlenmesi, DNA ile proteinler ve RNA’ların etkileşimleri, örnekler bakteriler, mayalar, bitki ve insanlardan seçilir, yeniden düzenlenme, rekombinasyon, mobil genetik elemanlar, mutasyonların tabiatı ve onların onarım mekanizmaları, rekombinant DNA teknolojisindeki son gelişmelerle ilgili konuları kapsamaktadır.
|
1- |
Moleküler genetiğin tanımı ve tarihsel gelişim: Transformasyon çalışmaları, Transfeksiyon çalışmalarından günümüze
|
2- |
DNA’nın yapısı ve analizi
|
3- |
DNA’nın Replikasyonu: Prokaryotik ve Ökaryotik mekanizmalar
|
4- |
DNA’nın Rekombinasyonu
|
5- |
Genetik şifre ve evrenselliği
|
6- |
Transkripsiyon; Prokaryotik ve Ökaryotik mekanizmalar
|
7- |
Translasyon; Prokaryotik ve Ökaryotik mekanizmalar
|
8- |
Prokaryotlarda gen ifadesinin düzenlenmesi
|
9- |
Ökaryotlarda gen ifadesinin düzenlenmesi
|
10- |
Mutasyonlar: Gen, Kromozom ve Genom düzeyinde
|
11- |
DNA onarım mekanizmaları
|
12- |
Hücre Döngüsünün Düzenlenmesi ve Kanser
|
13- |
Genetik Haritalama
|
14- |
DNA klonlarının oluşturulması ve incelenmesi- Rekombinant DNA Teknolojisi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Moleküler genetik alanındaki temel kavramları, yapıları merkezden yönetimi, DNA, RNA ve Protein arasındaki ilişkiyi kavrar
|
2- |
Genom, gen yapısı ve organizasyonu, ifadesi ve çevresel uyarılarla gen ifadesinin değişim mekanizmalarını kavrar
|
3- |
Mutasyon oluşumu mekanizmaları ve fenotipik çıktılarını değerlendirir
|
4- |
Moleküler Genetik Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen uygulamalı bilgilere sahip olur
|
5- |
Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
6- |
Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında Problemlerin incelenmesi için deney tasarlayıp gerçekleştirir
|
7- |
Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
8- |
Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili konularda çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
4
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Öner, C., Genetik kavramlar (6. baskıdan çeviri). Palme yayıncılık, Ankara, 2008.
2. Leving, B. Genes IX, 9th add., Oxford University Press, Oxford, UK, 2008.
3. Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., and Peter Walter, P. Molecular Biology of the Cell, 4th ed. 2002. Garland Science, New York, USA, 2002.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Haftalık konuların ppt sunumları dersten bir hafta önce dağıtılmakta ve internet ortamından yararlanabilecekleri kaynaklar da temin edilmektedir. Ayrıca, konu kapsamında sağlanan dokümantasyonların sınıf içerisinde tartışılması sağlanmaktadır.
|
|