Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > İSLAM HUKUKU USULÜ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM HUKUKU USULÜ I Birinci düzey İLH326 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Hayır
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. DAVUT İLTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç.Dr. Davut İltaş
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş Gör Ayşe Hümeyra GÜLER Arş Gör Tuğba DAĞLI GÜL
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Öğrenciyi, İslam Hukuk Usulünün tanımı, kaynakları, kaynaklardan hüküm çıkarma yöntemleri ve kaynaklardan hüküm çıkaracak kişinin özellikleri hakkında aşina kılmak.
Dersin tanımı Bu ders, İslam Hukuk usulünün tanımı, mahiyeti, temel işlevi, yöntem ve kaynakları ve diğer konuları inceleyen bir derstir.

Dersin içeriği
1- islam Hukuk Usulünün Tanımı, temel islam bilimleri içerisindeki yeri
2- İslam Hukuk usulü yazım metotları
3- İslam Hukukunun Kaynakları, Delil ve Yöntem Ayırımı
4- İslam Hukukunun Asli Kaynakları: Kitab
5- İslam Hukukunun Asli Kaynakları: Sünnet
6- Aslın eki Mahiyetindeki Kaynaklar
7- Delil Mahiyetli Kaynaklar: Kıyas
8- Delil Mahiyetli Kaynaklar: istihsan
9- Hüküm, tanımı
10- Hükmün Çeşitleri, Dünyevi ve Uhrevi Hükümler
11- Hükmün Azimet ve Ruhsat Boyutları
12- Hüküm Koyucu (hakim)
13- Mükellef ve teklifi düşüren engeller
14- Hükme konu olan fiiler: Allah Hakkı-Kul Hakkı Ayrımı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam Hukukunun Tanımını Yapabilmek
2- Mütekellim ve Fukaha Yöntem Arasında Ayrımı kavrayabilmek
3- İslam Hukukunun Kaynakları olan delil ve Yöntemin Ne olduğunu Açıklayabilmek
4- Her bir Delil ve Yöntemin içerik ve mahiyetini Kavrayabilmek
5- Hükmün tanımı ve çeşitleri hakkında aşinalık sağlamak
6- Mükellefin kim olduğunu, hangi durumlarda kişinin tekliflerden sorumluğu olmadığını benimsemek
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı H. Yunus APAYDIN, İSLAM HUKUK USULÜ, Bilay ,Yay., 2017.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar