Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Astronomi ve Uzay Bilimleri (y.l.) > YILDIZ DENGESİ VE ASTROSİSMOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YILDIZ DENGESİ VE ASTROSİSMOLOJİ İkinci düzey AUB 541 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NESİBE ÖZEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Nesibe ÖZEL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Yıldız salınımlar fiziginin anlamak, Altında yatan matematiksel formalisme anlamak, Yıldız salınımları ile yıldızların iç yapı fizigi arasındaki ilişkiyi anlamak, Yıldız salınımlarının kaynağı olan temel enerji mekanizmaların anlaşılması, Salınım yapan büyük yıldız ailelerini ve onların temel karakteristiklerinin bilinmesi
Dersin tanımı Yıldız salınımları, Çok kesin matematiksel problem, Astrosismoloji, Yıldız stabilitesi/dengesi, HR diagramında salınım yapan yıldızlar.

Dersin içeriği
1- Karakteristik zamanlar( salınım zamanı, dinamik zaman (~serbest düşme zamanı), Helmholtz-kelvin zamanı, nükleer zaman)
2- Yıldız hidrodinamiğinin hatırlatılması, Dengedeki yıldız modeli eşitlikleri
3- Dalgalar ve Yayılım: Lagrange' karşı Euler formalismi, küçük tedirginlikler teorisi
4- Differansiyel esitliklerin tedirginliği (Salınım eşitliklerinin lineerleştirilmesi)
5- Radyal salınımlar
6- Adiabatik radyal salınımlar
7- Ses dalgaları, çekim dalgaları
8- VİZE SINAVI
9- Radyal olmayan Salınımlar
10- Sturm-Liouville problemi, Cowling yaklaşımı
11- Salınım Hareket mekanizmaları (kendiliğinden tetiklenen mekanismalar (kappa mekanisması, epsilon mekanizması, vs); stokastik tetiklenen mekanizmalar (sıkışmış salınım + turbulant)
12- Bir yıldızın stabilitesi
13- Asimtotik (yaklaşım) teori
14- Asimtotik (yaklaşım) teori
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Araştırma raporu yazma yeteneği
2- Problem çözme yetenekleri
3- Bir konuyu derinden öğrenme
4- Bağımsız yazma ve düşünmeyi öğrenme
5- Fakülte üyeleriyle ilişkiler
6- Bilimin takdir edilmesi
7- Matematiksel sonuçları fiziksel yorumlama ve analiz kabiliyeti edinme
8- Araştırmaya yöneltme ve kabiliyetlerinin arttırılması
9- Araştırmada iletişimin önemi
10- --

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak.
2- Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak.
3- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek.
4- Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek.
5- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek.
6- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama.
7- Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme.
8- Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme
9- Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma.
10- Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek.
11- Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme.
12- Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme.
13- Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 4 16 64
Toplam iş yükü     191
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar 1) Nonradial Oscillation of Stars, W. Unno, Y. Osaki, H. Ando, H. Saio, H. Shibahashi, University of Tokyo Press, 1989 2) Theory of Stellar Pulsation, John P. Cox, Princeton University Press, 1980

Ders ile ilgili dosyalar