Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NESİBE ÖZEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Nesibe ÖZEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Yıldız salınımlar fiziginin anlamak, Altında yatan matematiksel formalisme anlamak, Yıldız salınımları ile yıldızların iç yapı fizigi arasındaki ilişkiyi anlamak, Yıldız salınımlarının kaynağı olan temel enerji mekanizmaların anlaşılması, Salınım yapan büyük yıldız ailelerini ve onların temel karakteristiklerinin bilinmesi
|
Dersin tanımı
|
Yıldız salınımları,
Çok kesin matematiksel problem,
Astrosismoloji,
Yıldız stabilitesi/dengesi,
HR diagramında salınım yapan yıldızlar.
|
1- |
Karakteristik zamanlar( salınım zamanı, dinamik zaman (~serbest düşme zamanı), Helmholtz-kelvin zamanı, nükleer zaman)
|
2- |
Yıldız hidrodinamiğinin hatırlatılması, Dengedeki yıldız modeli eşitlikleri
|
3- |
Dalgalar ve Yayılım: Lagrange' karşı Euler formalismi, küçük tedirginlikler teorisi
|
4- |
Differansiyel esitliklerin tedirginliği (Salınım eşitliklerinin lineerleştirilmesi)
|
5- |
Radyal salınımlar
|
6- |
Adiabatik radyal salınımlar
|
7- |
Ses dalgaları, çekim dalgaları
|
8- |
VİZE SINAVI
|
9- |
Radyal olmayan Salınımlar
|
10- |
Sturm-Liouville problemi, Cowling yaklaşımı
|
11- |
Salınım Hareket mekanizmaları (kendiliğinden tetiklenen mekanismalar (kappa mekanisması, epsilon mekanizması, vs); stokastik tetiklenen mekanizmalar (sıkışmış salınım + turbulant)
|
12- |
Bir yıldızın stabilitesi
|
13- |
Asimtotik (yaklaşım) teori
|
14- |
Asimtotik (yaklaşım) teori
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Araştırma raporu yazma yeteneği
|
2- |
Problem çözme yetenekleri
|
3- |
Bir konuyu derinden öğrenme
|
4- |
Bağımsız yazma ve düşünmeyi öğrenme
|
5- |
Fakülte üyeleriyle ilişkiler
|
6- |
Bilimin takdir edilmesi
|
7- |
Matematiksel sonuçları fiziksel yorumlama ve analiz kabiliyeti edinme
|
8- |
Araştırmaya yöneltme ve kabiliyetlerinin arttırılması
|
9- |
Araştırmada iletişimin önemi
|
10- |
--
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular.
|
|
2- |
Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
|
|
3- |
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
|
|
4- |
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
|
|
5- |
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
|
|
6- |
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
|
|
7- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
|
|
8- |
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
|
|
9- |
Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
5
|
60
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
16
|
64
|
Toplam iş yükü
|
|
|
191
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Nonradial Oscillation of Stars, W. Unno, Y. Osaki, H. Ando, H. Saio, H. Shibahashi, University of Tokyo Press, 1989 2) Theory of Stellar Pulsation, John P. Cox, Princeton University Press, 1980
|
|