Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NESİBE ÖZEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Nesibe ÖZEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Yıldız salınımlar fiziginin anlamak, Altında yatan matematiksel formalisme anlamak, Yıldız salınımları ile yıldızların iç yapı fizigi arasındaki ilişkiyi anlamak, Yıldız salınımlarının kaynağı olan temel enerji mekanizmaların anlaşılması, Salınım yapan büyük yıldız ailelerini ve onların temel karakteristiklerinin bilinmesi
|
Dersin tanımı
|
Yıldız salınımları,
Çok kesin matematiksel problem,
Astrosismoloji,
Yıldız stabilitesi/dengesi,
HR diagramında salınım yapan yıldızlar.
|
1- |
Karakteristik zamanlar( salınım zamanı, dinamik zaman (~serbest düşme zamanı), Helmholtz-kelvin zamanı, nükleer zaman)
|
2- |
Yıldız hidrodinamiğinin hatırlatılması, Dengedeki yıldız modeli eşitlikleri
|
3- |
Dalgalar ve Yayılım: Lagrange' karşı Euler formalismi, küçük tedirginlikler teorisi
|
4- |
Differansiyel esitliklerin tedirginliği (Salınım eşitliklerinin lineerleştirilmesi)
|
5- |
Radyal salınımlar
|
6- |
Adiabatik radyal salınımlar
|
7- |
Ses dalgaları, çekim dalgaları
|
8- |
VİZE SINAVI
|
9- |
Radyal olmayan Salınımlar
|
10- |
Sturm-Liouville problemi, Cowling yaklaşımı
|
11- |
Salınım Hareket mekanizmaları (kendiliğinden tetiklenen mekanismalar (kappa mekanisması, epsilon mekanizması, vs); stokastik tetiklenen mekanizmalar (sıkışmış salınım + turbulant)
|
12- |
Bir yıldızın stabilitesi
|
13- |
Asimtotik (yaklaşım) teori
|
14- |
Asimtotik (yaklaşım) teori
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Araştırma raporu yazma yeteneği
|
2- |
Problem çözme yetenekleri
|
3- |
Bir konuyu derinden öğrenme
|
4- |
Bağımsız yazma ve düşünmeyi öğrenme
|
5- |
Fakülte üyeleriyle ilişkiler
|
6- |
Bilimin takdir edilmesi
|
7- |
Matematiksel sonuçları fiziksel yorumlama ve analiz kabiliyeti edinme
|
8- |
Araştırmaya yöneltme ve kabiliyetlerinin arttırılması
|
9- |
Araştırmada iletişimin önemi
|
10- |
--
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak.
|
|
2- |
Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak.
|
|
3- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek.
|
|
4- |
Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek.
|
|
5- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek.
|
|
6- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama.
|
|
7- |
Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme.
|
|
8- |
Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme
|
|
9- |
Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma.
|
|
10- |
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek.
|
|
11- |
Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme.
|
|
12- |
Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme.
|
|
13- |
Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
5
|
60
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
16
|
64
|
Toplam iş yükü
|
|
|
191
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Nonradial Oscillation of Stars, W. Unno, Y. Osaki, H. Ando, H. Saio, H. Shibahashi, University of Tokyo Press, 1989 2) Theory of Stellar Pulsation, John P. Cox, Princeton University Press, 1980
|
|