Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TİCARET HUKUKU II |
Birinci düzey |
A-İŞL216 |
Seçmeli |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MİNE YALÇIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. BURAK ADIGÜZEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
örgün eğitim
|
Dersin amacı
|
Ortaklıklar Hukuku dersinin amacı, bu hukuk dalının ilke ve esaslarını ve bu
alana ilişkin düzenlemeleri detaylı olarak inceleyip öğrencilere kavratmaktır.
Bu kapsamda ilk olarak şirket kavramının nasıl oluştuğu ve Borçlar
Kanununda düzenlenen adi şirketin özelliklerinin anlaşılmasının sağlanması
bu dersin temel amaçlarından biridir. Ayrıca Ticaret şirketlerinden özellikle
kollektif, komandit, anonim ve limited şirketin kuruluşu, organları, tasfiyesi
ile ilgili tüm teorik bilgilerin öğrencilere öğretilmesi ve uygulamada ortaya
çıkan sorunların analiz edilerek çözüm yollarının gösterilmesi bu dersin
temel amaçlarından bir diğeridir. Yine bu derste, ileride hukuk mesleği
yapacak öğrencilerin uygulamada karşılarına çıkabilecek sorunlara ilişkin
Yargıtay kararları ile ders içeriği zenginleştirilerek öğrencilerin teoriden
pratiğe doğru geçişini zorlanmadan yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Kıymetli evrak hukuku dersinin amacı, bu hukuk dalının ilke ve esaslarını ve
bu alana ilişkin düzenlemeleri detaylı olarak inceleyip öğrencilere
kavratmaktır. Bu derste özellikle ticaret hayatında kolay ödeme şekillerinden
biri olan kambiyo senetlerinin önemi nedeniyle, ileride bu mesleği yapacak
öğrencilerin uygulamada karşılarına çıkabilecek sorunlara ilişkin yargıtay
kararları ile ders içeriği zenginleştirilerek öğrencilerin teoriden pratiğe doğru
geçişini zorlanmadan yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
|
1- |
şirketlerin tarihi gelişimi
|
2- |
Şirket" kavramının genel tanımı verilip bu tanıma göre şirket
ilişkisinin unsurları ve benzer ilişkilerden farkları
|
3- |
şirket türleri çeşitli açılardan sınıflandırılıp, temel şirket tipi olan "adi
şirket"
|
4- |
ticaret şirketlerini düzenleyen
genel hükümler,
|
5- |
yapısal değişiklikler (birleşme, bölünme ve tür
değiştirme)
|
6- |
şirketler topluluğu
|
7- |
kollektif, komandit,
|
8- |
anonim ve limitet şirketler
|
9- |
kooperatifler
|
10- |
kıymetli evrakın genel hükümleri
|
11- |
kıymetli evrak kavramı ve özellikleri
|
12- |
Kıymetli evrakın zıyaı ve iptali, tür değiştirmesi
|
13- |
kambiyo senetlerinin ortak özellikleri, poliçe, bono ve çekin
nitelikleri, iktisadi fonksiyonları, şekil şartları, devir şekilleri, ödeme ve
müracaat hakkının kullanılması koşulları (6273 sayılı Kanunla Değişik Çek Kanunu'nun hükümleri de
uygulama dikkate alınmak suretiyle)
|
14- |
Dönemsonu Sınavları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, ortaklıklar Hukuku’nun temel kavramları hakkında bilgi sahibi
olur.
|
2- |
Adi ortaklık, kuruluşu, işleyişi ve ortaklarının sorumluluğu hakkında bilgi
sahibi olur.
|
3- |
Kollektif, Komandit ortaklıkların, kuruluşu, işleyişi ve ortaklarının
sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Anonim, Limited ortaklıkları ve Kooperatiflerin kuruluşu, işleyişi ve
ortaklarının sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Ortaklıklar Hukuku ile ilgili çıkabilecek hukuki uyuşmazlıkları
değerlendirecek, çözüm yolları üretebilecek seviyeye ulaşır.
|
6- |
Kıymetli Evrak Hukuku’nun temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
Kıymetli evrakın tanımı, unsurları, türleri, sınıflandırılması, kıymetli
evrakın ziyaı ve iptali ve def’iler hakkında bilgi sahibi olur.
|
8- |
Poliçe hukuku hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
Bono ve Çek hukuku hakkında bilgi sahibi olur.
|
10- |
Kıymetli Evrak Hukuku ile ilgili çıkabilecek hukuki uyuşmazlıkları
değerlendirecek çözüm yolları üretebilecek seviyeye ulaşır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
|
|
2- |
İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
|
|
3- |
İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
|
|
4- |
İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
|
|
5- |
İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
|
|
6- |
Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
|
|
7- |
İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
|
|
8- |
Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
|
|
9- |
İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
|
|
10- |
İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
|
|
11- |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
|
|
12- |
Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
|
|
13- |
İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
|
|
14- |
Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
|
|
15- |
İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
|
|
16- |
Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
|
|
17- |
Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
|
|
18- |
Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
|
|
19- |
Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
|
20- |
ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
3
|
84
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
3
|
45
|
Ödevler
|
0
|
10
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
15
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
20
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
133
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İSMAİL KAYAR, 6102 SAYILI TÜRK TİCARET HUKUKU-ŞİRKETLER VE KIYMETLİ EVRAK HUKUKU BÖLÜMLERİ, SEÇKİN YAYIENVİ, 2. Baskı, Ankara 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TTK,TBK, ÇEK KANUNU
|
|